Jerusalem and Silicon Valley: Two Poles of Modern Civilization
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2023.49.2.002Keywords:
Athens and Jerusalem, Christianity and science, Modern times, Renaissance, Christian culture, modern civilizationAbstract
The question posed by Tertullian in the 2nd century: «what can be in common between Athens and Jerusalem?» (Here Jerusalem is the hearth and symbol of Christianity, Athens is named as the center of ancient pagan culture, where it reached the pinnacle of its development) — applied to our time, it can sound like this: what can be in common between Silicon Valley and Jerusalem? In this case, «Silicon Valley» is a symbol of modern technetronic civilization. The author of the article builds an analogy based on the fact that the incompatibility of the Hellenic culture with the Christian Gospel, which was obvious at the beginning, then turned into the involvement of the intellectual forms of antiquity in the formation of the dogmatic teaching of the Church. In line with the analogy with this synthesis, alternative projects that have taken place in the history of science, which constituted a counterbalance to the secular approaches of natural science in modern times, are considered. In conclusion, it is concluded that it is necessary to shift the focus of attention in this problematic from scientific theory to a person, its creator, in whose hands are the key landmarks of civilization: whether it serves the idol of progress, or aims at the ideal of transformation.
Downloads
References
Ильин В. Отец Павел Флоренский. Великое чудо науки ХХ века // Архив МДА. Инв. № 125384. [Рукопись.]
Tertullianus. De praescriptione haereticorum // Tertullien. Traité de la prescription contre les hérétiques / éd. R. F. Refoulé, P. de Labriolle. Paris: Les Éditions du Serf, 1957. (SC; vol. 46). P. 88–152.
Иларион (Троицкий), сщмч. Прогресс и преображение // Иларион (Троицкий), сщмч. Творения: в 3 т. Т. 3: Религия и политика. Москва: Изд. Сретенского монастыря, 2004. С. 320–331.
Ильин В. Отец Павел Флоренский. Великое чудо науки ХХ века // Ильин В. Н. Эссе о русской культуре. Санкт-Петербург: Акрополь, 1997. С. 362–383.
Флоренский П. А. Введение к диссертации «Идея прерывности как элемент миросозерцания» / публ. и примеч. С. С. Демидова, А. Н. Паршина // Историко-математические исследования. Вып. ХХХ. Москва: Наука, 1986. С. 159–176.
Флоренский П. А. Детям моим. Воспоминания прошлых дней. Москва: Московский рабочий, 1992.
Флоренский П., свящ. Об одной предпосылке мировоззрения // Флоренский П., свящ. Сочинения: в 4-х т. Т. 1. Москва: Мысль, 1994. (Философское наследие; т. 122). С. 70–78.
Флоренский П., свящ. Иконостас // Флоренский П., свящ. Сочинения: в 4-х т. Т. 2. Москва: Мысль, 1996. (Философское наследие; т. 124). С. 419–526.
Флоренский П., свящ. Записка о христианстве и культуре // Флоренский П., свящ. Сочинения: в 4-х т. Т. 2. Москва: Мысль, 1996. (Философское наследие; т. 124). С. 547–559.
Флоренский П. А. Философия культа // Флоренский П., свящ. Собрание сочинений. Философия культа (Опыт православной антроподицеи). Москва: Мысль, 2004. (Философское насление; т. 133).
Флоровский Г., прот. Оправдание знания // Флоровский Г., прот. Вера и культура. [Избранные труды по богословию и философии] / ред. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. Санкт-Петербург: РХГА, 2002. С. 343–349.
Флоровский Г., прот. Вера и культура // Флоровский Г., прот. Вера и культура. [Избранные труды по богословию и философии] / ред. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. Санкт-Петербург: РХГА, 2002. С. 650–670.
Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма. Москва: АСТ, 2020.
Горячев Д. А., иер. Антиномия как философско-богословский метод священника Павла Флоренского: [дис… канд. богосл.]. Сергиев Посад, 2022.
Горячев Д. Антиномика Флоренского. Белгород: Политерра, 2022.
Каллист (Уэр), еп. Бог и человечество // Каллист (Уэр), еп. Православная Церковь / пер. с англ. Г. Вдовиной. Москва, 2001. (Современное богословие). С. 216–246.
Катасонов В. Н. Философия и история науки Пьера Дюгема // Катасонов В. Н. Философско-религиозные проблемы науки Нового времени. Москва: ПСТГУ, 2005. С. 22–61.
Катасонов В. Н. Современный научно-технологический прогресс и его религиозно-нравственные перспективы // Катасонов В. Н. Философско-религиозные проблемы науки Нового времени. Москва: ПСТГУ, 2005. С. 194–202.
Катасонов В. Н. О границах технологического мышления // Катасонов В. Н. Философско-религиозные проблемы науки Нового времени. Москва: ПСТГУ, 2005. С. 210–223.
Московский Сократ: Николай Фёдорович Фёдоров (1829–1903). Сборник научных статей / Российская гос. Б-ка, Ин-т мировой литературы, Музей-библиотека Н. Ф. Фёдорова; [сост.: А.Г. Гачева, М.М. Памфилов; отв. ред. А.Г. Гачева]. Москва: Академический проект, 2018.
Половинкин С. М. О студенческом математическом кружке при Московском математическом обществе 1902–1903 гг. // Историко-математические исследования. Вып. ХХХ. Москва: Наука, 1986. С. 148–158.
Фёдоров Н. Ф. Сочинения. Москва: Мысль, 1982.
Хайдеггер М. Вопрос о технике // Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления / пер. с нем. Москва: Республика, 1993. С. 220–236.
Хоружий С. С. Миросозерцание Флоренского. Томск: Водолей, 1999.
Хоружий С. С. Социум и синергия: колонизация интерфейса = Socium and Synergy: The Colonization of the Interface / АНО «Ин-т синергийной анропологии» (г. Москва) [и др.]. Казань: Изд. Казанского инновационного ун-та им. В. Г. Тимирясова (ИЭУП), 2016.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.