Theology as An Exact Science: pro et contra

Authors

  • Rupova Rosaliya M. Moscow Theological Academy; Russian University of State for Social

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2024.52.1.004

Keywords:

theology, Eastern Christian tradition, exact sciences, episteme

Abstract

The article provides an overview of the formation of modern theological discourse as a section of scientific knowledge. As a result of understanding the sociocultural aspects of the dramatic events of the twentieth century, as well as as a result of heated discussions, recognition of theology as one of the humanities was achieved in the domestic scientific and educational space. The author raises the question that Orthodox theology, touching on the deep issues of human existence and, therefore, relating to the humanities «by definition», can at the same time be considered as an «exact science» — due to the fundamental «distinction» of its discursive means, conceptual apparatus, experimental and anthropological base (ascesis). Moreover, the indicated characteristics of the Eastern Christian tradition allow us to consider it as a scientific episteme. At the same time, the historical transformations of the theoretical foundations of such recognized exact sciences as mathematics, physics, and astronomy give reason to question their recognition as «exact».

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rupova Rosaliya M. , Moscow Theological Academy; Russian University of State for Social

doctor of philosophical science, associate professor at the Department of Biblical Studies at the Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad, 141312, Russia

associate professor at the Department of Modern Axiological Problems and Religious Thought at the Russian University of State for Social

4/1, Wilhelm Pieck’s st., Moscow, 129226, Russia

rozaliya-rupova@yandex.ru

References

Глубоковский Н. Н. Сила христианского знания // Глубоковский Н. Н. Академические обеты и заветы. Москва; Сергиев Посад: Синодальная библиотека Московского Патриархата, 2005. С. 39–43.

Глубоковский Н. Н. Богословие как наука // Глубоковский Н. Н. Академические обеты и заветы. Москва; Сергиев Посад: Синодальная библиотека Московского Патриархата, 2005. С. 44–46.

Давыденков О., прот. Богословская терминология: Основные понятия / ред. прот. Н. Емельянов, С. А. Чурсанов. Москва: Изд. ПСТГУ, 2023.

Каллист (Уэр), еп. Бог и человечество // Каллист (Уэр), еп. Православная Церковь. Москва: Библейско-Богословский Институт св. апостола Андрея, 2001. С. 216–246.

Мефодий (Зинковский), иером. Богословие личности в XIX–XX веках. Санкт-Петербург: Изд. Олега Абышко, 2014.

Флоровский Г., прот. Вера и культура // Флоровский Г. В. Вера и культура: [Избранные труды по богословию и философии] / ред. И. И. Евлампиева, В. Л. Селиверстова. Санкт-Петербург: Изд. РХГА, 2002. С. 650–670.

Аргамакова А. А. Насколько гуманитаристика может быть социально полезной // Философские науки. 2016. № 8. С. 91–99.

Клайн М. Математика. Утрата определенности. Москва: Мир, 1984.

Лега В. П. История западной философии: [в 2 ч.]. Ч. 2: Новое время. Современная западная философия. Москва: Изд. ПСТГУ, 2014.

Светлов В. А. Философия математики. Основные проблемы обоснования математики ХХ столетия. Москва: КомКнига, 2006.

Published

2024-04-01

How to Cite

(1)
Rupova Р. М. Theology As An Exact Science: Pro Et Contra. БВ 2024, 89-99.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories