About some Archaic Features in the Perception of the Categories ‘Holiness’ and ‘Sin’ in Folk Orthodoxy
Veneration of the Mother Earth and its Place in Russian Religiosity
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2021.43.4.017Keywords:
folk Orthodoxy, Russian religiosity, holiness, sin, Mother-Earth, fertility cult, archaic ideasAbstract
The article examines the peculiarities of the popular perception of such fundamental worldview categories as «holiness» and «sin», which are associated with archaic ideas about the sacredness of the earth and the worship of fertility. After the embracing of Baptism, some archaic elements continued to coexist with Christian values in the worldview of the Eastern Slavs. Plenty of them have been organically integrated into the Orthodox folk tradition and have become an important part of religious consciousness. However, the popular ideas about sin did not always fully match the Church's ethical guidelines and canonical norms. The popular faith contains a number of prohibitions and restrictions, primarily of a domestic and ritual nature which neither can be directly derived from the text of Holy Scripture or the patristic heritage nor can much be associated with Orthodox doctrine at all. This discrepancy is largely due to the specific features of the perception of holiness, dating back to the pre-Christian era and associated with archaic ideas about holiness as an excess of vitality, the holder of which is, in particular, the Earth as the giver of assets and the provider of man. Traces of this veneration, firmly rooted in the cultural memory of the people, are found not only in the works of the folklore genre but also in domestic practices and even religious customs, many of which are relevant to this day. Inter alia, the existence of specific prohibitions on agricultural work on certain Orthodox holidays, as well as the habit of collecting medicinal herbs on special days of the church calendar, should be recognized as rudiments of such a reverent attitude to the earth, characteristic not only of our ancestors but also of our contemporaries.
Downloads
References
Jakobson R. Slavic Mythology // Funk and Wagnall’s Standard Dictionary of Folklore, Mythology and Legend. 1972. P. 1025–1028.
Агапкина Т. А. Духов день // Славянские древности. Этнолингвистический словарь: В 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 2: Д–К (Крошки). М., 1999. С. 157–158.
Апокрифы Древней Руси / сост., предисл. М. В. Рождественской. СПб.: Амфора, 2002.
Зализняк А. А. Проблемы славяно-иранских языковых отношений древнейшего периода // Вопросы славянского языкознания. 1962. Вып. 6. С. 28–47.
«Народная Библия»: восточнославянские этиологические легенды / сост. и коммент. О. В. Беловой; отв. ред. В. Я. Петрухин. М.: Индрик, 2004.
Некрылова А. Ф. Русский традиционный календарь на каждый день и для каждого дома. СПб.: Азбука-классика, 2009.
Основы социальной концепции Русской Православной Церкви. М.: Отдел внешних церковных связей, 2008.
Русский народ (Вера и обычаи. Работа и быт. Будни и праздники). Этнографическая энциклопедия в 2 т. / гл. ред., сост. О. А. Платонов. М.: Институт русской цивилизации, 2013.
Смирнов С. И. Исповедь земле // БВ. 1912. Т. 4. № 11. С. 501–537.
Страхов А. Б. Культ хлеба у восточных славян. Опыт этнолингвистического исследования. München: Verlag Otto Sagner, 1991.
Толстой Н. И. Грех // Славянские древности. Этнолингвистический словарь: В 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 1: А–Г. М.: Институт славяноведения РАН — Международные отношения, 1995. С. 544–546.
Трубачёв О. Н. Из славяно-иранских лексических отношений // Этимология. 1965. Материалы и исследования по индоевропейским и другим языкам. М.: Наука, 1967. С. 3–81.
Трубачёв О. Н. Труды по этимологии: слово, история, культура. В 4 т. М.: Языки славянской культуры, 2005. Т. 2.
Живов В. М. Грѣховодник. К истории слова и понятия // Очерки исторической семантики русского языка раннего Нового времени / под ред. В. М. Живова. М.: Языки славянских культур, 2009. С. 405–430.
Журавлёв А. Ф. Эволюции смыслов. М.: ЯСК, 2016.
Сережко Т. А. Народная религиозность в современной крестьянской субкультуре: дисс. на соискание учёной степени кандидата философских наук: 24.00.01. Белгород, 2010.
Топоров В. Н. К реконструкции балто-славянского мифологического образа Земли-Матери *Zemi̯a & *Mātē (*Mati) // Балто-славянские исследования 1998–1999. XIV. Сборник научных трудов. М.: Индрик, 2000. С. 239—371.
Топоров В. Н. Об одном архаичном индоевропейском элементе в древнерусской духовной культуре — *svęt // Языки культуры и проблемы переводимости. М.: Наука, 1987. С. 184–252.
Топоров В. Н. Из славянской языческой терминологии: индоевропейские истоки и тенденции развития // Этимология. 1986–1987 / под ред. Ж. Ж. Варбот, Л. А. Гиндина, Г. А. Климова, В. А. Меркуловой, В. Н. Топорова, О. Н. Трубачева. М.: Наука, 1989. С. 3–50.
Топоров В. Н. Святость и святые в русской духовной культуре: В 2 т. Т. 1. Первый век христианства на Руси. М.: Гнозис; Школа «Языки русской культуры», 1995.
Федотов Г. П. Стихи духовные (Русская народная вера по духовным стихам) / вступ. ст. Н. И. Толстого. М.: Прогресс; Гнозис, 1991.
Федотов Г. П. Собрание сочинений в 12 т. Т. 10: Русская религиозность. Часть I. Христианство Киевской Руси. X–XIII вв. М.: Sam and Sam, 2015.
Элиаде М. Священное и мирское / пер. с фр., предисл. и коммент. Н. К. Гарбовского. М.: МГУ, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.