A Polemic Against the Anthropomorphism in the Alexandrian Christian Tradition and Its Origins: Antiquity, Aristobulus, Philo, and Clement of Alexandria

Authors

  • Kozhukhov Sergey, deacon Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2020-37-2-123-153

Keywords:

anthropomorphism, allegorical interpretation, symbolic interpretation, apophatic categories, God, man, Aristobulus, Philo of Alexandria, Clement of Alexandria

Abstract

The purpose of this study is to examine how in the Alexandrian exegetical tradition was polemic with anthropomorphism. The method and exegesis of mainly three authors Aritstobul, Philo of Alexandria and Clement of Alexandria are analyzed. In this regard, data is provided on the origins of anthropomorphism and its criticism, the causes, methods of exegesis, and the history of disputes over the understanding and interpretation of sacral texts in different traditions: in ancient philosophy, Alexandrian Judeo-Hellenism, and Christianity. The main idea that unites representatives of these different traditions is that what is said about God in the sacral texts (Homer, Hesiod, or the Old Testament) by anthropomorphic categories should not be understood literally, but using allegorical, symbolic, etc. approaches. The purpose of this approach is to give a pious interpretation befitting of God.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kozhukhov Sergey, deacon, Moscow Theological Academy

Associate Professor of the Biblical Studies Department, of Moscow Theological Academy
Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

ИСТОЧНИКИ

Eusebius Caesariensis. Die Praeparatio Evangelica. B. I–X / hrsg. von K. Mras, bearbeitete Auflage hrsg. von E. Places. Berlin: Akademia Verlag, 21982. (GCS; Bd. 43.1).

Eusebius Caesariensis. Historia ecclesiastica // Eusèbe de Césarée Histoire Ecclésiastique. Livres 5–7 / trad. G. Bardy. Paris: Éditions du Cerf, 1955. (SС; vol. 41).

Heraclitus. Allegoriae vel Quaestiones Homericae // Héraclite. Allégories d'Homère / éd. F. Buffière. Paris: Les Belles Letteres, 1962.

Irenaeus Lugdunensis. Adversus haerses libri quinque // PG. T. 7. Col. 433–1224.

Clemens Alexandrinus. Protrepticus und Paedagogus / hrsg. von O. Stählin. Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1905. (GCS; Bd. 12).

Clemens Alexandrinus. Stromata I–VI / hrsg. von O. Stählin. Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1906. (GCS; Bd. 15).

Clemens Alexandrinus. Stromata VII–VIII; Excerpta ex Theodoto; Eclogae propheticae; Quis dives salvetur; Fragmente / hrsg. von O. Stählin; Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1906. (GCS; Bd. 17).

Diels H. Die Fragmente der Vorsokratiker. (Griechisch und Deutsch). Bd. 1. Berlin: Weidmannsche Verlagsbuchhandlung, 1906.

Diels H. Die Fragmente der Vorsokratiker. (Griechisch und Deutsch) / hrsg. von W. Kranz. Bd. 1. Berlin: Weidmannsche Verlagsbuchhandlung, 1960.

Origenes Werke. Der Johanneskommentar / hrsg. von E. Preuschen; Leipzig: J. C. Hinrichs’sche Buchhandlung, 1903. (GCS; Bd. 10).

Philonis Alexandrini opera quae supersunt. Vol. 2. Quod deus sit immutabilis / editerunt L. Cohn et P. Wendland. Berlin: Reimer, 1897.

Philo Alexandrinus. De opificio mundi // Les œuvres de Philon d’Alexandrie 1 / introduction generale par R. Arnaldez. Introduction, traduction et notes par R. Arnaldez. Paris: Éditions du Cerf, 1961.

Philo Alexandrinus. De sacrificiis Abelis et Caini // Les œuvres de Philon d’Alexandrie 4 / introduction, traduction et notes par A. Méaesson. Paris: Éditions du Cerf, 1966.

Philo Alexandrinus. De confusion linguarum // Les œuvres de Philon d’Alexandrie 13 / introduction, traduction et notes par J. G. Kahn. Paris: Éditions du Cerf, 1963.

Plato. Platonis dialogi secundum Thrasylli tetralogias dispositi. Vol. IV / ex recognitione C. F. Hermani. Lipsiae: in Aedibus B. G. Teubneri, 1907.

Гераклит. Гомеровские вопросы / пер., пред. и прим. Е. А. Марантиди / UTRIQUE CAMENAE. Исследования. Переводы. Материалы 1-й и 2-й межвузовских студенческих конференций по классической филологии (Orientalia et Classica. Выпуск LXX. М., 2018. С. 141–212).

Евсевий Кесарийский. Церковная история / вв., комм., библ. список и указатели И. В. Кривушина. СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2013.

Ириней Лионский, сщмч. Против ересей / изд. в русском переводе прот. П. Преображенским. СПб.: Изд. И. Л. Тузова, 21900.

Климент Александрийский. Увещание к язычникам. Кто из богатых спасётся / пер. с др.-гр., вступ. ст., комм. и указатель А. Ю. Братухина. СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2010.

Климент Александрийский. Строматы. Т. 1 (Книги 1–3) / пер. Е. В. Афонасина. СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2003.

Климент Александрийский. Строматы. Т. 2 (Книги 4–5) / пер. Е. В. Афонасина. СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2003.

Климент Александрийский. Строматы. Т. 3 (Книги 6–7) / пер. Е. В. Афонасина. СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2003.

Лебедев А. В. Фрагменты ранних греческих философов. Ч. 1. М.: Наука, 1989.

Луций Анней Корнут. Греческое богословие / пер. с др.-гр. и пред. М. М. Позднева. СПб.: Формика, 1999.

Столяров А. А. Фрагменты ранних стоиков. Том III. Часть 2. Ученики и приемники Хрисиппа. М.: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина, 2010;

Филон Александрийский. Толкования Ветхого Завета. О сотворении мира согласно Моисею / пер. и комм. А. В. Вдовиченко. Вступительная статья Е. Д. Матусовой. М.: Греко-латинский кабинет, 2000.

Филон Александрийский. Толкования Ветхого Завета. О рождении Авеля и о том, как приносили жертвы Богу он и брат его Каин / пер. О. Л. Левинской, комм. Е. Д. Матусовой, вступ. ст. Е. Д. Матусовой. М.: Греко-латинский кабинет, 2000.

Филон Александрийский. Толкования Ветхого Завета. О смешении языков / пер. и комм. О. Л. Левинской, вступ. ст. Е. Д. Матусовой. М.: Греко-латинский кабинет, 2000.

Филон Александрийский. О том, что Бог не знает перемен / пер., вступ. ст. Е. Д. Матусовой // Историко-философский ежегодник. Институт философии. М.: Наука, 2002–2003. С. 135–175.

ЛИТЕРАТУРА

Бобровникова т. А. Тайна гроба Нумы: Царь-пифагореец в исторической памяти римлян // Историческая экспертиза. 2016. Т. 7 (2). С. 7–27;

Бласс Ф. В. Герменевтика и критика. Искусство понимания произведений классической древности и их литературная оценка / пер. с нем. Л. Ф. Воеводского. М.: ЛЕЛАНД, 2015.

Левинская О. Л. О терапевтах и философской традиции рассуждения in utramque partem // Mathesis. Из истории античной науки и философии. М.: Наука, 1991.

Лосев А.Ф. История античной эстетики. Последние века. Т. 7. Кн. 2. Харьков: Фолио; М.: ООО «Издательство АСТ», 2000.

Марантиди Е. А. Терминология иносказания у Гераклита-аллегориста, Корнута и Плутарха / UTRIQUE CAMENAE. Исследования. Переводы. Материалы 1-й и 2-й межвузовских студентеских конференций по классической филологии // OC. LXX. 2018. С. 126–140;

Тахо-Годи А. А. Миф у Платона как действительное и воображаемое // Платон и его эпоха. К 2400-летию со дня рождения. М.: Наука, 1979. С. 58–82.

Трубецкой С. Н. История древней философии. М.: Типо-литография И. Н. Кушнерева, 1906. Т. I.

Brisson L. How philosophers saved myths: allegorical interpretation and classical mythology. Chicago; London: University of Chicago Press, 2004.

Buffière F. Les mythes d’Homère et la pensée grecque. Paris: Les Belles Letteres, 1956.

Clavis Partum Graecorum. Volumen I. Patres Antenicaeni / Cura et studio M. Geerard. Turnhout: Brepols, 1983.

Domaradzki M. Theagenes of Rhegium and the Rise of Allegorical Interpretation // Elenchos. 2011. Vol. 32 (2). P. 205–228.

Nikiprowetzky V. Le commentaire de lEcriture chez Philon dAlexandrie. Son caractere et sa portee. Leiden: Brill, 1977 (Arbeiten zur Literatur und Geschichte des hellenistischen Judentums; 11).

Pépin J. Myth et allégorie. Les origins grecques et les contestations judéo-chrétiennes. Paris: Études augustiniennes, 21976.

Pfeiffer R. History of Classical Scholarship from the Beginnings to the End of the Hellenistic Age. Oxford: Clarendon Press, 1968.

Ramelli I. The Philosophical Stance of Allegory in Stoicism and its Reception in Platonism, Pagan and Christian: Origen in Dialogue with the Stoics and Plato // International Journal of the Classical Tradition. 2011. Vol. 18 (3). P. 335–371.

Runia D. The Structure of Philos Allegorical Treatises // Vigiliae Christianae. 1984. Vol. 38 (3). P. 209–256.

Runia D. Philo of Alexandria and the Timaeus of Plato. Leiden: Brill, 1986. (Philosophia Antiqua 44).

Sterling G. E. Platonizing Mozes; Philo and Middle Platonism // Studia Philonica Annual. 1993. Vol. 5. P. 97–111.

Tate J. Cornutus and the Poets // The Classical Quaterly. 1929. Vol. 23 (1). P. 41–45.

Tate J. Plato and Allegorical Interpretation // The Classical Quarterly. 1929. Vol. 23 (3/4). P. 136–198.

Tobin Th. The Creation of Man: Philo and the history of interpretation. Washington: Catholic Biblical Association of America, 1983.

Wehrli F. Zur Geschichte der allegorischen Deutung Homers im Altertum. Borna (Leipzig): Noske, 1928.

Published

2020-06-15

How to Cite

(1)
Kozhukhov С. A Polemic Against the Anthropomorphism in the Alexandrian Christian Tradition and Its Origins: Antiquity, Aristobulus, Philo, and Clement of Alexandria. БВ 2020, 123–153.

Issue

Section

Patrology

Categories

Most read articles by the same author(s)