Sergius (Golubtsov), bishop. Pictorial and iconographic directions in church painting and their ontological evaluation
Publication of hegumen Andronicus (Trubachev)
Keywords:
painting, icon painting, abstract and realistic trends in art, ontologyAbstract
The present study aims to reveal the essence of the realistic and iconographic directions separately, briefly review the main milestones of their development. The second part of the work published in this issue deals with the emergence of realism in Christian art. Comparing both directions, the author shows how each of them reveals the completeness of Christiantruths, their depth and sublimity.
Downloads
References
Айналов Д. В. Эллинистические основы византийского искусства. СПб., 1900.
Алпатов М. В. Всеобщая история искусств в 3 т. М. - Л., 1948- 1955.
Бачалдин И. Изобразительное искусство и св. отцы Церкви IV в. // Вера и Церковь. 1902. Т. 2. С. 526-544.
Белов Г. Д. Музеи и раскопки Херсонеса (Путеводитель). Симферополь, 1936.
Гринейзен В. Иллюзионистический портрет // София. 1914. № 4. С. 5-59.
Комаров В. А. Статья по искусству. (Рукопись). Б. м., б. г.
Кондаков Н. П. Иконография Богоматери в 2 т. СПб., 1914.
Протасов Н. Д. Материалы для иконографии Воскресения Спасителя // БВ. 1913. Т. 1. № 3 (4-я пагин.). С. 426-452; № 4 (2-я пагин.). С. 750-768; № 5 (2-я пагин.). С. 45-75.
Сергий (Голубцов), иером. Способы воплощения богословских идей в творчестве прп. Андрея Рублева. Курсовое сочинение (Рукопись). Загорск, 1951.
Сергий (Голубцов), иером. Лекции по церк. археологии (Рукопись). Загорск, 1951.
Сергий (Голубцов), еп. Живописное и иконописное направление в церковной живописи и их онтологическая оценка. Ч. I // БВ. № 22-23. Вып. 3-4. С. 454-478.
Успенский Л. А. Иконоведение (Рукопись). П., 1907
Ф[лоренский] П., свящ. Иконостас (Рукопись). Б. м., б. г.