The principle “Know thyself” in the writings of st. Nicetas Stethatus in the context of the Byzantine tradition

Authors

  • Dyionsius (Shlenov), hegumen Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450/2017-28-1-96-126

Keywords:

Kingdom of Heaven, the image of God, “Know thyself”, self-knowledge, knowledge of God, exegesis, st. Nicetas Stethatus, wisdom.

Abstract

In this article, we consider the reception and the unique exegesis of the ancient saying “Know thyself” in the Byzantine tradition, which along with the Old Testament call “hearken unto thyself” turned out to be key in the doctrine of self-knowledge, which signified from the point of view of Christian asceticism and mysticism, a purification of oneself for the restoration in oneself of the genuine image or image and likeness of God. The meaning of this phrase
is most consonant with the Christian exegesis of the Gospel verse “The Kingdom of God is within you” (Luke 17, 21). St. Nicetas Stethatus (XI century), a monk, and then the abbot of the Studite monastery, in the corpus of his ascetic writings, repeatedly turns to the theme of self-knowledge, which is simultaneously the knowledge of God as the ideal of holiness is reached. The teaching of the Stethatus is in accordance with the previous tradition, which
obviously has ancient and biblical origins.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dyionsius (Shlenov), hegumen, Moscow Theological Academy

candidate of Theology, professor in the department of Philology MThA, head of the MThA library

References

Преподобный Иоанн Дамаскин. Точное изложение православной веры / [Перевод А. Бронзова]. М., 2007.

Святитель Григорий Богослов. Собрание творений / [Под редакцией прот. П. Делицина]. В 2-х тт. Т. 1. СТСЛ, р1994 (СПб., 1912).

Никита Стифат, прп. Творения. Т. 1. Богословские сочинения / Пер. с древнегреч. игум. Дионисий (Шленов). Сергиев Посад, 2011.

Ветхий Завет. Плач Иеремии. Экклесиаст. Песнь Песней / Пер. И. Дьяконов, Л. Коган. М., 1998.

Nicétas Stéthatos. Opuscules et lettres / Éd. J. P. Darrouzès. P., 1961 (SС 81).

Sermones duo in constitutionem hominis secundum imaginem Dei necnon opuscula adversus Monotheletas / Ed. K.-H. Uthemann. Turnhout, 1985 (CCSG 12).

Дионисий (Шленов), иером. Тайна Рая: отрывки о рае из богословских сочинений преп. Никиты Стифата по славянской “Диоптре” Филиппа Пустынника (с богословско-экзегетическим комментарием) // БВ. 2003. № 3. С. 70–128.

Дионисий (Шленов), иером. Василий Великий. Аскетика // ПЭ 7. 2004. С. 146–148, 169–180, 183–185.

Дионисий (Шленов), игум. Переводческие принципы свт. Феофана на примере трех «Сотниц» прп. Никиты Стифата (URL: http://www.bogoslov.ru/text/1426302.html дата обращения 1.02.2018).

Дионисий (Шленов), игум. Иерархическое посредство и непосредственность теофании по «Ареопагитикам» // БВ 16–17. 2015. № 1, январь-март; № 2, апрель-июнь. C. 69–97.

Дионисий (Шленов), игум. Образы царской власти в византийской литературе: сравнение «царя» и «плача» у прп. Симеона Нового Богослова и его контекст // БВ. 2015. № 18–19. Вып. 3–4. С. 136–167.

Дионисий (Шленов), игум. Фрагмент о приобщении мудрости и знанию в трактате «Об иерархии» (32–40) прп. Никиты Стифата и его контекст // БВ. 2017. № 24–25. Вып. 1–2. С. 199–236.

Дионисий (Шленов), игум. Учение о воскресении души у свв. Симеона Нового Богослова и Никиты Стифата // Преподобный Симеон Новый Богослов и его духовное наследие: Материалы Второй международной патристической конференции Общецерковной аспирантуры и докторантуры имени святых Кирилла и Мефодия. М., 2017. С. 341–362.

Дионисий (Шленов), игум. Представления о «царском пути» в византийском богословии и аскетике: на примере учения о шествии души к Богу прп. Никиты Стифата // БВ. 2017. № 26–27. Вып. 3–4. С. 355–391.

Исихазм. Аннотированная библиография / Под общей и научной редакцией С. С. Хоружего. М., 2004.

Левит Л. З., Сапего Е. И. «Познай себя» и «стань собой»: Истинный смысл великих древних лозунгов // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2015. № 9–3. С. 93–95.

Новикова М. С. «Познай самого себя» как девиз врачебной деятельности // Бюллетень медицинских интернет-конференций. 2013. Т. 3. № 11. С. 1297.

Тарасов П. Г. Идея формирования внутреннего человека в античной философии и христианском вероучении // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2007. № 1. С. 31–38.

Чалдышкина М. В. Gnothi seauton: Молчание как путь к познанию // Омский научный вестник. 2013. № 2 (116). С. 125–126.

Эйделькинд Я. Д. Песнь песней. Перевод и филологический комментарий к главам 1–3. М., 2015 (Orientalia et Classica: Труды Института восточных культур и античности 53:1–2).

Joüon P. Le Cantique des Cantiques. Commentaire philologique et exégétique. P., 1909.

Louth A. St. John Damascene: Tradition and originality in byzantine theology. New York, 2002.

Ochagavìa J. Visibile Patris Filius. A study on Irenaeus’ teaching on Revelation and Tradition. R., 1964 (OCA 171).

Wilkins E. G. “Know thyself” in greek and latin literature. Illinois (Chicago), 1917 (Dissertation).

Published

2018-03-15

How to Cite

(1)
Shlenov Д. The Principle “Know thyself” in the Writings of St. Nicetas Stethatus in the Context of the Byzantine Tradition. БВ 2018, 96-126.

Issue

Section

Asceticism

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>