Special Features of the Spiritual Leadership of St. Theofan the Recluse

Authors

  • Ivanov Mikhail S. Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2021.41.2.003

Keywords:

history of the Russian Orthodox Church, St. Theofan (Govorov), ascetic practice, spiritual guidance, Russian eldership

Abstract

The article is devoted to the specifics of the ascetic practice of the famous Russian devotee of piety, Bishop Theofan (Govorov). At the beginning of the article, a historical basis is given for the dialectical confrontation between the world and the monastery, which is resolved into one of the blessed forms of Christian life. Further, a distinction is made between the concepts of «the world of God», as the universe created by God, and the «world of sin», as the rule of evil that invaded the surrounding world through the fault of man. This distinction helps to remove the common misconception about monastic renunciation of the world and to reveal the true relationship that a person gives birth to when he embarks on the monastic path of spiritual rebirth. Developing these relationships, the monk enters into an integral, organic, spiritual and grace-filled unity with the world of God, which allows him to establish a genuine relationship based on love for the entire divine creation with all the inhabitants of the created world. On this fundamental principle of monastic life, as Bishop Theofan, the Recluse of Vyshensky writes, it is precisely necessary to build the archpastoral leadership of all members of the Church — not only the monastic brotherhood, but also the secular people, thereby continuing the spiritual tradition of the Russian eldership.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivanov Mikhail S., Moscow Theological Academy

Doctor of Theologie, Professor Emeritus of the Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

mashburo-mda@yandex.ru

References

Источники

Антоний, митр. Сурожский. Созерцание и деятельность // Антоний, митр. Сурожский. Труды. М.: Практика, 2002. С. 417–446.

Иоанн Златоуст, свт. Творения в русском переводе. СПб.: СПбДА, 1838. Т. I. Кн. 1.

Поучение прп. Серафима Саровского о молитве Иисусовой. М.: Локид-Пресс, 2007.

Феофан Затворник, свт. Путь ко спасению. М.: Типо-лит. И. Ефимова, 1908.

Феофан Затворник, свт. Что есть духовная жизнь и как на нее настроиться. М.: Данилов мужской мон-рь, 2014.

Литература

Белов В. Н. Аскетика в русской духовной традиции. Саратов: Изд. Саратов. ун-та, 2011.

Василий (Кривошеин), архиеп. Преподобный Симеон Новый Богослов (949–1022). Нижний Новгород: Изд. Братства во имя святого князя Александра Невского, 1996.

Вениамин (Милов), еп. Жизнь и учение преподобного Григория Синаита. [Машинопись. Б. и., б. г.].

Зарин С. Аскетизм по православно-христианскому учению. СПб.: Типо-лит. С.-Петерб. тюрьмы, 1907.

Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие. М.: Центр «СЭИ», 1991.

Флоровский Г. Оправдание знания [1928. V.29–VI.12] // Флоровский Г. Христианство и цивилизация. Избранные труды по богословию и философии / сост., вступит. ст. И. И. Евлампиева, примеч. И. И. Евлампиева и В. Л. Селиверстова. СПб.: РХГА, 2005. С. 343–349.

Флоровский Г. Византийские отцы V–VII вв. Париж: [Б. и.], 1933.

Флоровский Г. Восточные отцы V–VII вв. Paris: YMCA-Press, 1990.

Хоружий С. С. О старом и новом. СПб.: Алетейя, 2000.

Экземплярский В. И. Старчество // Православная община. 1992. № 2. С. 54–68; № 3. C. 44–58. [Электронный ресурс]. URL: https://azbyka.ru/otechnik/VasilijErzemplyarskij/starchestvo/ (дата обращения 24. 03. 2021).

Published

2021-08-24

How to Cite

(1)
Ivanov М. С. Special Features of the Spiritual Leadership of St. Theofan the Recluse. БВ 2021, 61-76.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories