The concept of “Abaton” (ἄβατον) in Christian literature and Byzantine monastic tradition

Authors

  • Dionysius (Shlenov), hegumen Moscow Theological Academy

Keywords:

monk, canons, Byzantium, Holy Mountain Athos, feat of solitude, mountain, inaccessible, interdiction

Abstract

The article discusses the concept of the “Avaton” (ἄβατον), which translated literally from the Greek language means “inaccessibility” of a particular place or event. This concept and the corresponding practice acquires particular importance in the history of Byzantine monasticism in general, and of the Holy Mount Athos in particular. Although medieval Athoniteacts and documents make no mention of the ban on women visiting Mount Athos, the ban is always implied. Different attitudes to the non-compliance with the “Avaton” confirms the Byzantine practice of exceptions for distinguished visitors. In today's world Athos' “Avaton” is a sort of symbol of monastic rigor and purity of faith. The fact that the opposite sex is deniedaccess to the Holy Mountain's monasteries is not considered in the Orthodox Church as discrimination, but ratheras a realization of the possibility of the monastic ideal in the most favorable conditions. From the perspective of the tradition of the Church, the ascetic monk, praying for peace, brings to the world no less grace than he who takes an active role in the world. In the year of the 1000th anniversary of Russian presence on Mount Athos, the understanding of the multifaceted meaning “Avaton” helps evaluate the feats of Russian monasticism in the cradle of the monastic tradition of the second millennium.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dionysius (Shlenov), hegumen, Moscow Theological Academy

candidate of theology, assistant professor at the department of Philology MThA, head librarian MThA

vestnik@mda.ru

References

Ангелопулос А. Монашка заjедница Свете Горе. Хиландар, 1997.

Благовещенский П. А. Афон. Путевые впечатления Н. А. Благовещенского. СПб., 1864.

Игумен Дионисий (Шленов). Три монашеских обета: каноническое и богословское содержание//Монастыри и монашество: традиции и современность: I Международная богословская научно-практическая конференция 23-24 сентября 2013 г., Свято-Троицкая Сергиева Лавра. М., 2013. С. 115-156.

Дмитриевский А. А. Русские на Афоне: Очерк жизни и деятельности игумена Русского Пантелеимоновского монастыря священно-архимандрита Макария (Сушкина). СПб., 1895.

История Русского Свято-Пантелеимонова монастыря на Афоне с древнейших времен до 1735 года. Святая Гора Афон, 2015 (РА 4).

История Русского Свято-Пантелеимонова монастыря на Афоне с 1735 до 1912 года. Святая Гора Афон, 2015 (РА 5).

История Русского Свято-Пантелеимонова монастыря на Афоне с 1912 до 2015 года. Святая Гора Афон, 2015 (РА 6).

Михайлов П. Б., Дионисий (Шленов), иером. и др. Василий Великий // ПЭ. 2004. Т. 7. С. 131-191.

Пентковский А. М. Типикон патриарха Алексия Студита в Византии и на Руси. М., 2001.

Переписка библиотекаря Русского Свято-Пантелеимонова монастыря на Афоне отца Матфея с учеными востоковедами России и других стран. Святая Гора Афон, 2015 (РА 11).

Русский афонский отечник XIX-XX веков или избранные жизнеописания русских старцев и подвижников, живших на Афоне в XIX-XX веках. Святая Гора Афон, 2012 (РА 1).

Смирнова И. Ю. Поездка британского посла в Константинополе Ч. Стрэтфорда-Каннинга на Афон (1850 г.) в документах Архива внешней политики Российской империи//Отечественные архивы. 2013. № 4. С. 53-60.

Старцы-возобновители Русского Свято-Пантелеимонова монастыря на Афоне. Ч. 2. Игумен русских афонцев -старец Макарий. Святая Гора Афон, 2016 (РА 9.2).

Beck Η.-G. Das byzantinische Jahrtausend. München, 1978.

Δορόθεος μοναχός. Ἄβατον//Δορόθεος Βατοπεδινὸς μοναχός. Ἅγιον ὄρος. Μύηση στη ἱστορία του καὶ στη ζωή του. Μέρος Β΄. Κατερίνη, 1985. Σ. 6.

Μητρ. Αχελώου Ευθύμιος. Αβατον, Το δέος τῆς χαρισματικῆς τελείωσης τῆς φύσης//Ανατολικός Ορθόδοξος Μοναχισμός. T. 3. Κέρκυρα, 2011. Σ. 637-646.

Frazee Ch. A. Late Roman and Byzantine Legislation on monastic life from the Forth to the Eighth Centuries//Church History. 1982. Vol. 51. 3. P. 263-279.

Καρακουλάκης Ε. Διοικηση και οργάμωση του Αγίου Ορους. Ι. Μ. Κουτλουμουσίου. Άγιον Όρος, 2007.

Konidaris I. The Mount Athos. Avaton. 2003.

De Meester P. De monachico statu juxta disciplinam byzantinam. Statuta selectis fontibus et commentariis instructa. Typis polyglottis Vaticanis, 1942.

Μαμαλάκης Ι. Π. Το άγιον όρος διά μέσου των αιώνων. Θεσσαλονίκη, 1971.

Παπαδημητρίου-Δούκας Ν. Δ. Αγιοτειτικοί θεσμοί. Αθ., 2002.

Ράλλης Κ. Περὶ τοῦ ἀβάτου τῶν μοναστηρίων κατὰ τὸ δἰκαιον τῆς Ὀρθοδόξου Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας. Αθ., 1898 (1908).

Talbot A.-M. Women and Mt. Athos//Mount Athos and Byzantine Monasticism. Variorum, 1996. P. 67-80.

Published

2016-08-15

How to Cite

(1)
Shlenov Д. The Concept of “Abaton” (ἄβατον) in Christian Literature and Byzantine Monastic Tradition. БВ 2016, 264-297.

Issue

Section

Church History

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>