Christ as King and High Priest in the Light of the Reign of the Hasmonean Dynasty (II–I Centuries B. C.)
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2022.45.2.001Keywords:
Bible, Jesus Christ, Messiah, High Priest, Melchizedek, Hasmoneans, Maccabees, Epistle to the HebrewsAbstract
The purpose of this article is to determine the prerequisites for the use the image of Melchizedek by the author of the Epistle to the Hebrews (Heb. 7, 24–26; 8, 1; 10, 21, etc.). Why exactly Melchizedek (Gen. 14, 18–20; Ps. 109, 4) was taken by the author of the Epistle as the basis for the aspirations of the deliverer of the king-high priest, this question is often bypassed by researchers. The answer to it, in our opinion, can be found if we turn to the sources of the period of the Hasmonean dynasty and Herod the Great in Judea (163–4 BC), when for the first time in the history of Israel, those kings and high priests came to power, who neither by blood succession nor by personal qualities did correspond to patriarchal ideals. A comparative analysis of the sources of early Judaism and biblical texts shows that even before the birth of Christ, there were expectations of two messiahs, from the tribe of Levi and from the tribe of Judah. Both attributes of power, in our opinion, were very appropriate for Jesus, whose high priesthood was performed in the «tabernacle not made by hands» (Heb. 9, 11). The writer of the Epistle to the Hebrews did not choose the image of Melchizedek by chance in order to describe the nature of the «eternal high priesthood» of Jesus Christ. This was facilitated by the religious and political situation in Judea before the destruction of the Second Temple (70 AD).
Downloads
References
Q19 — The Temple Scroll. [«Храмовый свиток» является самым длинным из свитков Мёртвого моря. В нем описываются размеры храма на Сионе, а также подробные правила о жертвоприношениях и храмовых обычаях. Среди находок в Кумране он также обозначается как 11QTemple Scrolla (11QTa). У исследователей нет единого мнения относительно даты, места написания, автора и принадлежности данного свитка к кумранской общине.]
QpHab — The Habakkuk Commentary. [Комментарий на книгу Аввакума, иначе называемый «Пешер Аввакум», был обнаружен в 1947 г. среди первых семи свитков Мертвого моря. Благодаря быстрой публикации, а также хорошей сохранности свитка, 1QpHab является одной из наиболее часто анализируемых Кумранских рукописей.]
CD — The Damascus Document. [«Дамасский документ» описывает устройство близкой к ессеям секты. Два главных фрагмента этого памятника древнееврейской литературы были обнаружены в 1897 г. в Каирской генизе (рукописи CD-A и CD-B). Ещё один фрагмент был найден после 1947 г. недалеко от Кумрана (рукопись 4Q266). В интересующем нас месте тексты CD-A Col. 7–8, CD–B 19 и 4Q266 3, 3 совпадают, поэтому мы обозначаем «Дамасский документ» общей аббревиатурой CD.]
Farley L. R. The Epistle to the Hebrews: High Priest in Heaven. Chesterton (Ind.), 2013. Р. 16.
Q13 (11QMelch или 11QMelchizedek) — The Melchizedek Document. [Рукопись Мёртвого моря под названием «Документ Мелхиседека» сохранилась в виде фрагмента. Мелхиседек в ней предстает как вождь ангелов Божьих, воюющих против ангелов тьмы. В отличие от данной рукописи более привычным является отождествление архангела Михаила с вождём небесных сил бесплотных. Текст 11Q13 написан на иврите, рукопись датируется около 100 г. до н. э. и представляет собой апокалиптический комментарий к разделу книги Левит, где описываются правила в отношении юбилейного года (Лев. 25 гл.).]
Martı́nez F. G., Tigchelaar E. J. C. The Dead Sea Scrolls Study Edition (translations). Leiden; New York (N. Y.): Brill, 1998.
Ветхозаветные апокрифы: Книга Еноха, Книга Юбилеев, Заветы двенадцати патриархов, Псалмы Соломона. Санкт-Петербург: Амфора, 2009.
Иосиф Флавий. Иудейская война / пер. с древнегреч. М. Финкельберг, А. Вдовиченко; под ред. А. Ковельмана. Иерусалим: Гешарим; Москва: Мосты культуры, 2008.
Иосиф Флавий. Иудейские древности: в 2-х т. Москва: АСТ; Ладомир, 2002.
Четыре книги Маккавеев / пер. с древнегреч. Н. В. Брагинская, А. Н. Коваль, А. И. Шмаина-Великанова. Иерусалим: Гешарим; Москва: Мосты культуры, 2014.
Neusner J. The Babylonian Talmud: A Translation and Commentary. Vol. 12. Peabody (Mass.): Hendrickson Publishers, 2011.
VanderKam J. C. The Dead Sea Scrolls Today. Grand Rapids (Mich.): William B. Eerdmans Publishing Company, 2010.
Никольский Е. В. Праотец Мелхиседек — прообраз Христа и первое проявление царственной святости // Studia Humanitatis. 2013. № 3. С. 1–13.
Тантлевский И. Р. История Израиля и Иудеи до 70 г. н. э. Санкт-Петербург: Изд-во Русской христианской гуманитарной академии, 2014.
Bartlett J. R. Zadok and his Successors at Jerusalem // The Journal of Theological Studies. April 1968. Vol. 19/1. P. 1–18.
Eshel E., Eshel H., Yardeni A. A Qumran Composition Containing Part of Ps. 154 and a Prayer for the Welfare of King Jonathan and his Kingdom // Israel Exploration Journal. 1992. № 42. P. 199–229.
Fabry H.-J. Priests at Qumran — A Reassessment // The Dead Sea Scrolls. Leiden: Brill, 2010. Р. 243–262.
Farley L. R. The Epistle to the Hebrews: High Priest in Heaven. The Orthodox Bible Study Companion Series. Chesterton (Ind.): Ancient Faith Publishing, 2013.
Hayward R. Melchizedek as Priest of the Jerusalem Temple in Talmud, Midrash, and Targum // Targums and the Transmission of Scripture into Judaism and Christianity. Leiden; Boston (Mass.): Brill, 2010. P. 377–399.
Hempel C. The Damascus Texts. Vol. 1.Companion to the Qumran Scrolls. Sheffield: Sheffield Academic Press, 2000.
Malone A. S. God’s Mediators: A Biblical Theology of Priesthood. Downers Grove (Ill.): InterVarsity Press, 2017.
Wise M. O. 4Q245 (psDan'ar) and the High Priesthood of Judas Maccabaeus // Dead Sea Discoveries. 2005. Vol. 12. № 3. P. 313–362.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.