Features of a Conductor's Preparatory Work on a Choral Score

Authors

  • Tatyana V. Panteleeva Moscow Theological Academy
  • Ioanna V. Solovieva Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2025.19.2.002

Keywords:

Choral Art, Preliminary Work on the Score, Experience of Conducting Masters, Features of the Pre-Rehearsal Process

Abstract

Preparatory Work on the Score is the Most Critical and Important Stage for a Conductor Even Before Meeting with the Choir. Without Proper Multifaceted and Painstaking Preparation by the Choir Director, It Is Impossible to Achieve the Main Goal in Choral Art — an Artistically Truthful Interpretation of the Work, Which, Not Least of All, Is Based on the Flawless Technical Side of Its Performance. At the Same Time, a Vast Amount of Experience Has Been Accumulated by Masters of Conducting in This Field. The Article Discusses the Main Views of Researchers of Choral Art, Opera-Symphonic and Choral Conductors, Teachers, and Choir Masters on the Problem of Preliminary Work on Compositions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatyana V. Panteleeva , Moscow Theological Academy

PhD in Pedagogy

Acting Head of the Department of Music Theory at the Faculty of Church Singing of the Moscow Theological Academy

Senior Lecturer at the Department of Ecclesiastical and Practical Disciplines of the Faculty of Theology and Pastoral Studies at the Moscow Theological Academy

Academy, Holy Trinity‑St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

pantavum@yandex.ru

Ioanna V. Solovieva, Moscow Theological Academy

Graduate of the Faculty of Church Singing at the Moscow Theological Academy

References

Дмитревский Г. А. Хороведение и управление хором: Элементарный курс. М.; Л.: Государственное музыкальное издательство, 1948.

Дыганова Е. А. Предварительная работа хорового дирижера над партитурой как вид исследовательской деятельности [Электронный ресурс]. URL: https://kpfu.ru/staff_files/F539733528/Dyganova.E.A.Predvaritelnaya.rabota.kak.vid.ID.pdf (дата обращения: 13.09.2024).

Дыганова Е. А. Самостоятельная подготовка студентов-музыкантов к практической работе с хором: учебно-методическое пособие. Казань: ИФИ К(П)ФУ, 2011.

Живов В. Л. Хоровое исполнительство: Теория. Методика. Практика: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: ВЛАДОС, 2003.

Иванов-Радкевич А. П. О воспитании дирижера. М.: Музыка, 1973.

Казачков С. А. От урока к концерту. Казань: Изд. Казанского университета, 1990.

Краснощеков В. И. Вопросы хороведения. М.: Музыка, 1969.

Мусин И. А. О воспитании дирижера: Очерки. Л.: Музыка, 1987.

Пазовский А. М. Записки дирижера. М.: Советский композитор, 1968.

Чесноков П. Г. Хор и управление им: (первоначальная редакция) / науч. ред. текста, вступ. ст. и комм. Н. Ю. Плотниковой. М.: Живоносный источник, 2023.

Языков Е. Л. Некоторые вопросы методики репетиционной работы с хором // Южно-Российский музыкальный альманах. 2019. № 2. С. 41–49.

Published

2025-12-03

How to Cite

Panteleeva Т. ., & Solovieva И. . (2025). Features of a Conductor’s Preparatory Work on a Choral Score. Praxis, (2 (19), 41–48. https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2025.19.2.002

Issue

Section

Studies and articles

Categories