The Archaeographic Laboratory: On the Way to Creating a Description of Cyrillic Manuscripts of the Moscow Theological Academy Library
DOI:
https://doi.org/10.31802/WI.2021.5.3.008Keywords:
archaeography, archives, manuscript, Library of the Moscow Theological Academy, paleographyAbstract
The overview character of the article assumes a brief presentation of the activities of the Archaeographic Laboratory formed on the basis of the Moscow Theological Academy Library and the Department of Philology of the Academy. The article also touches upon the tasks assigned to the employees of the Laboratory. There will be a pilot model for the description of one manuscript from the Library collection. In accordance with this model, a complete Catalogue of the 15th–17th-centuries Gospels is expected to be published in the foreseeable future.
Downloads
References
Анисимова Т. В. Каталог славяно-русских рукописных книг из собрания Е. Е. Егорова. Т. 1. № 1–100 / под ред. Ю. С. Белянкина. М.: Пашков дом, 2018.
Инструкция по описанию славяно-русских рукописей XI–XIV вв. для Сводного каталога рукописей, хранящихся в СССР / ред. Л. П. Жуковская, Н. Б. Шеламова. М.: [б. и.], 1974.
Каталог славяно-русских рукописных книг XVI века, хранящихся в Российском государственном архиве древних актов. Вып. 1: Апостол — Кормчая / под ред. Л. В. Мошковой. М.: Древлехранилище, 2005.
Лауцявичюс Э. Бумага в Литве в XV–XVIII вв. Вильнюс: Минтис, 1967.
Лихачёв Н. П. Палеографическое значение бумажных водяных знаков. Ч. 1–3. СПб.: Тип. В. С. Балашёв и Кº, 1899.
Поздеева И. В., Дадыкин А. В. Бесценное духовное наследие. Кириллические рукописи XV–XVII вв. и печатные книги XVI–XVII вв. библиотеки Московской духовной академии и семинарии. Предварительный список. М.: Изд. МГУ, 2000.
Рукописные книги собрания М. П. Погодина: каталог / ред. В. М. Загребин, О. В. Творогов. Вып. 1. Л.: Изд. Государственной публичной библиотеки, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.