The initial phase of the existence of morning and evening prayers in printed source (1596–1622): the origin, variation of content and methods of transmission of the texts. In commemoration of the 420th anniversary of the first printed edition of the priva

Authors

  • Dalmatios (Judin), hieromonk Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2015-18-19-289-341

Keywords:

Eastern Slavic publishing, cell rule, privet prayer rule, morning prayers, evening prayers, prayers «before sleeping», midnight prayers, printing, Union of Brest, Orthodox brotherhoods, publishing house of the Holy Spirit brotherhood of Vilno, liturgical collections, Psalter with orders, Horologion, daily prayers, Anthologion, Basil of Surazh, St. Leontius (Karpovich), Hieromonk Paul (Ljutkovich-Telica)

Abstract

This article briefly offers a periodization of the history of the private prayer rule which is divided in three periods, and dedicated to the first of them. The history of printed editions of the offices of the prayer book – the morning and evening prayers is described, and also the process of the coming together of these offices in the beginning period of their existence. In general terms the question of the previous publishing tradition is addressed, which gave the primary sources for the first printed editions of the private prayer rule of the morning and evening prayers (commonly called the «cell rule»). Authoritative scholarly centers and the main publications are located, by means of which the transmission of the texts of the orders was effected. The editors are named, who played a role in the formation of the cell rule.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dalmatios (Judin), hieromonk, Moscow Theological Academy

PhD in Theology, Teacher at the Philology Department at the Moscow Theological Academy
Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

Вознесенский А. В. К истории славянской печатной Псалтири. Московская традиция XVI–XVII веков. Простая Псалтирь. М. – СПб., 2010.

Книга Белоруссии: 1517–1917. Сводный каталог. Гос. библиотека БССР им. В. И. Ленина. Белорус. Сов. Энцикл. / Г. Я. Голенченко и др., сост. Минск, 1986.

Горский А. В., прот., Невоструев К. И. Описание славянских рукописей Московской Синодальной библиотеки. Отд. II: Писания святых отцов. Ч. 3: Разные богословские сочинения. М., 1857.

Гусева А. А. Издания кирилловского шрифта второй половины XVI века. М., 2003. Кн. 1–2.

Гусева А. А. Свод русских книг кирилловской печати XVIII века типографий Москвы и Санкт-Петербурга и универсальная методика их идентификации. М., 2010.

Запаско Я. П., Ісаєвич Я. Д. Пам'ятки книжкового мистецтва: Каталог стародрукiв, виданих на Українi. Львів, 1981–1984. Кн. 1–2.

Зернова А. С. Книги кирилловской печати, изданные в Москве в XVI – XVII вв. / А. С. Зернова, ред. М., 1958.

Казанский П. С. Исправление церковно-богослужебных книг при патриархе Филарете // ЧОИДР (Чтения в Императорском Обществе Истории и Древностей Российских). 1848. Год 3. № 8. С. 1–26.

Колосова В. П. Діяльність Павла Лютковича у світлі національно-просвітницького руху в Україні кінця XVI – першої третини XVII століття // Наукові записки. Т. 18. Ювілейний випуск, присвячений 385-річчю КМА. К., 2000. С. 150–152.

Корзо М. А. Украинская и белорусская катехизическая традиция конца XVI–XVIII вв.: становление, эволюция и проблема заимствований. М., 2007.

Лабынцев Ю., Щавинская Л. Книжное наследие Острожской академии в культуре Москвы и России. М., 2008.

Левшун Л. В. Леонтий Карпович. Жизнь и творчество. Минск, 2001.

Левшун Л. В. О слове преображенном и слове преображающем: теоретико-аналитический очерк истории восточнославянского книжного слова XI–XVII веков. Минск, 2009.

Лихачев Д. С. Исаия Каменчанин // Словарь книжников и книжности Древней Руси / Д. С. Лихачев, ред. Л., 1988. Вып. 2. Вторая половина XIV–XVI в. T. 1: А–К. С. 444–448.

Лихачев Д. С. Библиотека литературы Древней Руси / Д. С. Лихачев, Л. А. Дмитриев, А. А. Алексеев, Н. В. Понырко, ред. СПб., 2003. Т. 12: XVI век.

Лукашова С. С. Василий Суражский / ПЭ. 2009. Т. 7. С. 219.

Лукьяненко И. В. Каталог белорусских изданий кирилловского шрифта XVI–XVII вв. / И. В. Лукьяненко, ред. Л., 1973.

Опарина Т. А. «Да в люди ту книгу казать не для чего»: библиотека Симона Азарьина и отношения к украинско-белорусской книжности в России первой половины XVII в. // Mediaevalia Ucrainica. 1995. Т. 4. С. 86–102.

Романова А. А. Древнерусские календарно-хронологические источники XV–XVII вв. СПб., 2002.

Скрынников Р. Г. Государство и Церковь на Руси XIV–XVI вв.: Подвижники русской Церкви. Новосибирск, 1991.

Темчин С. Ю. Происхождение названия Малой подорожной книжки Франциска Скорины в свете описи Супрасльского монастыря 1557 года // Amoenitates vel Lepores Philologiae. Krakow, 2007. P. 456–464.

Титов Ф., прот. Типография Киево-Печерской Лавры. Исторический очерк. Приложения к первому тому исследования. К., 1918.

Турилов А. А., Статис Г., Никитин С. И.Анфологион // ПЭ. 2008. Т. 3. С. 10–11.

Харлампович К. В. Малороссийское влияние на великорусскую церковную жизнь. Казань, 1914.

Published

2021-11-30

How to Cite

(1)
Judin Д. The Initial Phase of the Existence of Morning and Evening Prayers in Printed Source (1596–1622): The Origin, Variation of Content and Methods of Transmission of the Texts. In Commemoration of the 420th Anniversary of the First Printed Edition of the Priva. БВ 2021, 289-341.

Issue

Section

Liturgics