Holy Seven Youths of Ephesus

Authors

  • Macarius (Veretennikov), archmandrite Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2021.3.41.011

Keywords:

Decius, Ephesus, seven youths, Maximian, Iamblichus (the younger), Martinian, John, Dionysius, Exacustodian, Antoninus, Theodosius the Younger

Abstract

In this article, in the context of the era of persecution of Christians under the emperor Decius in the III century traces the main evidence of the event described in the biography of the Christian saints of seven youths who became famous in the Vth century in Ephesus under the emperor Theodosius the Younger. Seven youths, hiding from persecution, fell asleep in a cave and woke up more than two hundred years later. The testimony of St. Filaret of Chernigov is given on the reasons for the miraculous dormition. It tells about different aspects of the liturgical veneration of the holy seven youths in the Greek and Russian churches, and also describes the surviving monuments in Christian visual and monumental art, among the holy fathers and Christian poets. The article ends with the testimony of hegumen Daniel, who committed in the XII century pilgrimage to the Holy Land.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Macarius (Veretennikov), archmandrite, Moscow Theological Academy

Doctor of Theology, Professor of Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141312, Russia

References

Великие Минеи четии, собранные Всероссийским Митрополитом Макарием. Октябрь: дни 19–31. СПб.: Тип. Ф. Г. Елеонского, 1880.

Второе Крещение Сибири. Летопись возрождения Тобольской епархии: 1990–2010. Тобольск: Изд.-информационный отдел Тобольско-Тюменской епархии, 2011.

Иаков Ворагинский. Золотая легенда. Т. 2 / пер. с лат. И. И. Аникьев, И. В. Кувшинская. М.: НО Издательство Францисканцев, 2018.

Минея Сентябрь. М.: Изд. Московской Патриархии, 1978.

Минея Октябрь. М.: Изд. Московской Патриархии, 1980.

Минея Август. Ч. 1. М.: Изд. Московской Патриархии, 1989.

Сергий (Спасский), архиеп. Полный Месяцеслов Востока. Т. 3: Святой Восток. М.: Церковно-научный центр «Православная Энциклопедия», 1997. Часть вторая и третья.

Аверьянов К. А. Великая княгиня Владимирская Мария. Загадка погребения в Княгинином монастыре. М.: Центрполиграф, 2020.

Амвросий (Погодин), архим. Святой Марк Эфесский и Флорентийская уния. [М.]: Изд. «Посад», r1994.

Бланков Ж. О двоеверии и амулетах-змеевиках // Византия, Южные славяне и Древняя Русь. Западная Европа. Искусство и культура. М.: Наука, 1973. С. 203–210.

Болотов В. В. Лекции по истории Древней Церкви. Т. II: История Церкви в период до Константина Великого. [СПб.: Тип. М. Меркушева, 1910]. М.: Изд. Спасо-Преображенского Валаамского ставропигиального монастыря, r1994.

Вагнер Г. К. Легенда о семи спящих эфесских отроках и ее отражение во Владимиро-Суздальском искусстве // Византийский временник. М.: АН СССР, 1963. Т. 23 (48). С. 85–104.

Вагнер Г. К. О первоначальной форме композиции «Семь спящих отроков» на фасаде Георгиевского собора г. Юрьева-Польского // Советская археология. М.: Наука, 1960. № 2. С. 263–270.

Вздорнов Г. И. Исследование о Киевской Псалтири. М.: Искусство, 1978.

Дурылин С. Н. В родном углу. Как жила и чем дышала старая Москва. М.: Изд. журнала «Москва», 2018.

Ефесские спящие отроки // Православная богословская энциклопедия. СПб.: Тип. А. П. Лопухина, 1904. Т. 5. Стб. 514–515.

Кириллин В. М. Символика чисел в литературе Древней Руси (ХI–ХVI вв.). СПб.: Алетейя, 2000.

Кюхельбекер В. К. Избранные произведения. Т. 1. Лирика и поэмы. Л.: Сов. писатель, 1939.

Лебедев А. П. Эпоха гонений на христиан и утверждение христианства в греко-римском мире при Константине Великом. М.: Изд. Олега Абышко, 1994.

Лосева О. В. Периодизация древнерусских Месяцесловов XI–XIV в. // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. М.: Индрик, 2001. № 2 (4). С. 15–36.

Николаева Т. В. Древнерусская мелкая пластика из камня ХI–ХVI вв. М.: Наука, 1983.

Николаева Т. В., Чернецов А. В. Древнерусские амулеты-змеевики. М.: Наука, 1991.

Пайкова А. В. Легенды и сказания в памятниках сирийской агиографии. Л.: Наука, 1990. [Палестинский сборник. Сб. 30 (93)].

Рындина А. В. Суздальский змеевик // Древнерусское искусство. Художественная культура домонгольской Руси. М.: Наука, 1972. С. 217–234.

Святая юность. Рассказы о святых детях и о детстве и отрочестве святых. М.: Международный Изд. Центр Православной Литературы, 1994.

Святые угодники Божии целители душ и телес наших. Какому святому в каких случаях надо молиться. М.: ACT, 2002.

Толстая Т. В. Успенский собор Московского Кремля. К 500-летию уникального памятника русской культуры. М.: Искусство, 1979.

Труды по востоковедению, издаваемые Лазаревским институтом восточных языков. Вып. 41: Семь спящих отроков Эфесских. М.: Тип. «Крестьянского календаря», 1914.

Филарет, архиеп. Черниговский. Жития святых, чтимых Православной Церковью со сведениями о праздниках Господских и Богородичных, и о явленных чудотворных иконах. М.: Изд. Сретенского монастыря, 2000. Месяц август.

Царевская Т. Ю. «Семь спящих отроков Эфесских» в литургической программе церкви Благовещения на Мячине («в Аркажах») // Восточнохристианский храм. Литургия и искусство. СПб.: Дмитрий Буланин, 1994. С. 172–178.

Щепкина М. В. Миниатюры Хлудовской Псалтыри. Греческий иллюстрированный кодекс IX в. М.: Искусство, 1977.

Published

2021-09-15

How to Cite

(1)
Veretennikov М. Holy Seven Youths of Ephesus. БВ 2021, 189-201.

Issue

Section

Hagiography

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>