Saint Theophan the Recluse in the Struggle with Shtunda
DOI:
https://doi.org/10.31802/2500-1450-2020-37-2-230-242Keywords:
shtunda, A.D. Ushinsky, St. Theophan the Recluse, missionary workAbstract
The object of research in the article was the correspondence of Saint Theophan with N. V. Elagin, Archpriest Nikolai Florinsky and Archpriest Dimitri Zhdanov. The subject of the correspondence is religious and moral fraternities («shtund») for Bible study, which appeared in the early XIX century in the southern regions of Ukraine and quickly increased their influence among Orthodox Christians. The research methodology is based on the complex application of traditional scientific methods: source-based, historical-logical and comparative-historical. The study was reconstructed history of editions of works by A. D. Ushinsky «a little Creed of Stundists, dismantled on the basis of Holy Scripture in the conversations of an Orthodox layman with zealots» against Stundists identified and involved in the preparation of the edition of St. Theophan the Recluse. The work of A.D. Ushinsky, written with the active participation and support of Saint Theophan, was one of the first dedicated to shtunda. The book published and analyzed in detail the doctrinal statements of the shtundists, which went in handwritten form or were distributed only orally.
Downloads
References
ИСТОЧНИКИ
Епископ Феофан. Второе письмо в Санкт-Петербург по случаю появления там нового учителя веры // ДЧ. 1880. Ч. II. Июль. С. 315–340
Епископ Феофан. Письма к одному лицу в С.-Петербурге по поводу появления там нового учителя веры. СПб., 1881.
Епископ Феофан. Письмо к одному лицу в Санкт-Петербург по поводу появления там нового учителя веры // ДЧ. 1880. Ч. I. Март. С. 295–331.
Епископ Феофан. Письмо седьмое в Санкт-Петербург по поводу нового явившегося там учителя веры // ДЧ. 1881. Ч. I. Февраль. С. 208–222.
Епископ Феофан. Пятое письмо в Санкт-Петербург по поводу появления там нового учителя веры // ДЧ. 1881. Ч. I. Январь. С. 22–39.
Епископ Феофан. Третье письмо в Санкт-Петербург по случаю появления там нового учителя веры // ДЧ. 1880. Ч. II. Июль. С. 341–369.
Епископ Феофан. Четвертое письмо в Санкт-Петербург по случаю появления там нового учителя веры // ДЧ. 1880. Ч. II. Август. С. 397–430
Феофан Затворник, свт. Мысли на каждый день года по церковным чтениям из Слова Божия: Краткие поучения. М., 2007. С. 215.
Епископ Феофан. Шестое письмо в Санкт-Петербург по поводу появления там нового учителя веры // ДЧ. 1881. Ч. I. Февраль. С. 192–207.
Письма преосвященного Феофана // КиЕВ. Неоф. 1894. № 15. 1 августа. С. 434–436. Творения иже во святых отца нашего Феофана Затворника: Собрание писем. Изд.
Свято-Успенского-Псково-Печерского монастыря и изд-ва «Паломник», 1994. Вып. I–VIII.
Феофан Затворник, свт. Мысли на каждый день года по церковным чтениям из Слова Божия: Краткие поучения. М.: Правило веры, 2007.
Архивные материалы
Остромысленский Е. А. Письмо к Леониду (Кавелину), архим. // НИОР РГБ. Ф. 148. К. 8. Ед. хр. 55.
ЛИТЕРАТУРА
Каширина В. В. Святитель Феофан о переводе богослужебных текстов на русский язык // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2017. Т. 18. Вып. 1. С. 33–38.
Остромысленский Е., прот. Молоканская секта: Об иконописании и иконопоклонении. Вып. 1–2. СПб.: Синод. тип., 1882–1885.
Ушинский А. Д. Вероучение малорусских штундистов, разобранное на основании священного писания в беседах православного мирянина с сектантами. Киев: тип. А. С. Ивановой, 1883.
Ушинский А. Д. Вероучение малорусских штундистов, разобранное на основании священного писания в беседах православного мирянина с сектантами / под руководством Феофана. 3-е изд. Киев: тип. Г. Л. Фронцкевича, 1886.
Ушинский А. Д. Современные идеи и православие. СПб.: тип. Ю. Штауфа, 1857.