History of the rite of evening prayers from Slavic sources of the XIII–XIV centuries. From the collection of manuscripts of the Sinai monastery

Authors

  • Dalmatus (Yudin), hieromonk Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2018-31-4-189-238

Keywords:

evening prayers, cell rule, Slavic manuscripts, library of the Sinai Monastery, Studite Typicon, St. Cirill Turovsky, first East Slavic influence

Abstract

This article analyzes a number of Russian-Slavonic and Serbian-Slavonic sources of the XIII-XIV centuries on the history of the formation of the evening prayers, originating from the library of the monastery of the Great Martyr Catherine in Sinai. As a result of the study of the composition and text of the private prayers: 1) the chronological scope of the source base of the history of evening prayers was expanded: among the Sinai manuscripts three of the earliest known sources were found (XIII cent.); 2) evidence of the intercultural interaction between the Russian-Slavonic and Serbian-Slavonic books in Sinai was foundfrom the prayers under study, which found is mark in the diachronic process of sharing sacred texts between Serbian and Russian scribes in the XIII (from Russian literary tradition into Serbian) and XIV centuries (reverse direction); 3) textual evidence was found that an original 12th-century scribe st. Cirill, Bishop of Turov participated in expanding the Old Russian version of the Studite Typikon, with additional prayers and the rank of prayers before sleeping.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dalmatus (Yudin), hieromonk, Moscow Theological Academy

PhD in Theology, Lecturer of the Philology Department of the Moscow Theological Academy, Resident of Trinity-Sergius Lavra

References

Sinait. slav. 2, Сборник богослужебный (1350-е гг.) Sinait. slav. 13, Обиход церковный (к. XIV в.)

Sinait. slav. 14/N, Сборник смешанного состава (1-я ½ XIII в.) Sinait. slav. 17/N, один лист, пергамен (2-я ½ XIV в.)

Sinait. slav. 28/N, фрагмент (8 л.) Сборника богослужебного (ср. XIII в.) Sinait. slav. 41/N, фрагмент (1 л.) Часослова РНБ, Q.п.I.57.

ГИМ, Син. 235. Псалтирь «боярина Кюра Костинича» (1-я ½ XIV в.) ГИМ, Чертк. 388. Молитвослов (н. XV в.)

НБУВ, Ф. 1 № 5357, Молитвы седмичные свт. Кирилла Туровского (1470-е/80-е гг.) РГАДА, Ф. 381 № 223, Псалтирь с восследованием (1520-е гг.)

РГАДА, Ф. 381 № 47, Псалтирь (к. XIV в.) - [Тип. 47]

РГБ, Ф. 113 № 180(562), Сборник богослужебный (XV в.)

РГБ, Ф. 354 № 4, Сборник богослужебный и патристический (1420-е гг.) РНБ, Q.п.I.57, Часослов (2-я ½ XIII в.) - [СЧ]

РНБ, О.п.I.2, Часослов (XIV в.)

РНБ, Соф. 1052, Обиход церковный (1370-е гг.) Молитвенник (Венеция, тип. Вуковичей, 1547, повторно 1560) Ὡρολόγιον τὸ μέγα (Βενετία, 1851)

Булгаков М. Б. О датировке отдельных рукописей ЦГАДА // Советские архивы. 1972. № 4. С. 59-64.

Далмат (Юдин), иером. Начальный этап бытования молитв утренних и вечерних по печатным источникам (1596-1622): возникновение, вариативность состава, пути передачи текста // БВ. 2015. № 18-19. С. 289-341.

Далмат (Юдин), иером. Молитвы утренние и вечерние в составе печатных сборников частного молитвенного обихода: возникновение и путь в московскую книжность // Сборник материалов научно-богословской конференции кафедры Филологии МДА «Таинство слова и образа» (30 сентября 2016 г.), посвященной памяти профессора МДА М. М. Дунаева. М., 2017. С. 222-245.

Диаковский Е. П. Последование ночных часов («Чин 12 псалмов») // ТКДА. 1909. Т. 2. № 7-8. С. 546-595.

Диаковский Е. П. Последование часов и изобразительных: Историческое исследование. К., 1913.

Колесник М., прот. Келейные молитвенные правила по рукописям Иосифо-Волоцкого монастыря XV-XVI вв. // БТ. 2018. Вып. 47-48. С. 321-342.

Мстислав (Дячина), еп., Желтов М., свящ. «Чин куроглашения» древнерусских рукописей // Slověne. 2018. № 1. С. 368-389.

Панова С. И. К проблеме происхождения русской редакции Диатаксиса патриарха Филофея // Древняя Русь: Вопросы медиевистики. 2008. № 1. С. 31-44.

Пентковская Т. В. Ранняя русская редакция Иерусалимского устава, ее лингвистический характер и место в русской переводной традиции // Труды отдела древнерусской литературы. СПб., 2008. Т. 59. С. 169-190.

Пентковский А. М. Из истории литургических преобразований в Русской церкви в третьей четверти XIV столетия // Символ. 1993. № 29. С. 217-238.

Пчелинцев П., свящ. Историческое формирование вечерних и утренних келейных молитв. Саратов, 2017 (Дисс.).

Толковый Типикон: объяснительное изложение Типикона с исторически введением / Сост., предисл. и примеч. М. Н. Скабаллановича. К., 1910.

Слива Е. Э. Чин куроглашения - келейное и соборное последование в студийской традиции // Наследие монастырской культуры: Ремесло, художество, искусство. СПб., 1997. Вып. 2. С. 13-24.

Столярова Л. В. Псалтирь княгини Марины 1296 г. или Псалтирь боярина Кюра Костинича ок. 1343 г.? // Сообщения Ростовского музея. Ростов, 1998. Вып. 9. С. 19-32.

Столярова Л. В., Каштанов С. М. История книги в Древней Руси XI-XVI вв. М., 2010.

Темчин С. Ю. Исследования по кирилло-мефодиевистике и палеославистике. Kraków, 2010 (Krakowsko-wileńskie studia slawistyczne 5).

Турилов А. А. Древнерусские (восточнославянские) влияния // ПЭ. 2007. Т. 16. С. 162-171.

Турилов А. А. Межславянские культурные связи эпохи Средневековья и источниковедение истории и культуры славян: Этюды и характеристики. М., 2012.

Фрёйсхов С. Р. Двеннадцати псалмов чин // ПЭ. 2006. Т. 14. С. 232-234.

Фрёйсхов С. Р. Часослов без последований Больших Часов (вечерни и утрени): Исследование недавно изданного Часослова Sin. gr. 864 (IX в.) // БТ. 2012. Т. 43-44. С. 381-400.

Parpulov G. R. Toward a History of Byzantine Psalters, ca. 850- 1350 A D. Plovdiv, 2014.

Tarnanidis I. C. The Slavonic manuscripts discovered in 1975 at St. Catherineʼs Monastery on Mount Sinai. Thessaloniki, 1988.

Published

2018-12-15

How to Cite

(1)
Yudin Д. History of the Rite of Evening Prayers from Slavic Sources of the XIII–XIV Centuries. From the Collection of Manuscripts of the Sinai Monastery. БВ 2018, 189-238.

Issue

Section

Liturgics

Categories