Theology and Society: Options for Interaction and Transformation Strategies
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2024.55.4.003Keywords:
Christian theology and sociology, theological social projects, social mission of theologyAbstract
The purpose of the article is to consider the fundamental possibility of using the resources of theology to implement modern social changes. Based on the material of vari-ous studies, the right of Christian theology to be implemented in modern projects for the transformation of the social structure is argued. The methods used are methods of compari-son, analysis, and commented citation. The result of the study is the statement that there is no mention of socio-theological potential in all the theoretical diversity of real social theo-ries and projects. The main directions for social change under the influence of theology can be social gaps, which theology proposes to overcome through a qualitatively different un-derstanding of social change in the spirit of the Christian worldview. The key resource of Christian theology in implementing social change is the ecclesiastical theology. The article discusses specific projects aimed at both broad social groups (theology of the family, the-ology of youth, theology of old age, etc.) and individual individuals (in particular, the theol-ogy of loneliness). The conclusion is the statement that the totality of theological and social projects for the return of religious meaning and spiritual joy to social reality represents a key spiritual and sociological task that modern Christian theology is able to solve.
Downloads
References
Ambrosius Mediolanensis. De officiis ministrorum // PL. T. 16. Col. 23A–184B.
Augustinus Hipponensis. De quantitate animae // PL. T. 32. Col. 1033–1080.
Августин, блж. О количестве души // Августин, блж. Творения: [в 4 т.]. Т. 1: Об истинной религии / сост. и подгот. текста к печати С. И. Еремеева. Санкт-Петербург; Киев: Алетейя; УЦИММ-пресс, 22000. С. 183–263.
Амвросий Медиоланский, свт. Об обязанностях священнослужителей // Творение св. Амвросия, епископа Медиоланского. Об обязанностях священнослужителей (De officiis ministorum) / пер. Г. Прохорова, ред. Л. Писарева. Казань: Центральная тип., 1908. [Москва; Рига: Благовест, r1995]. С. 1–380.
Иларион (Троицкий), архиеп. Очерки из истории догмата Церкви. 1. Новозаветное учение о Церкви // Иларион (Троицкий), сщмч. Творения: [в 3 т.]. Т. 1. Москва: Изд. Сретенского монастыря, 2004. С. 65–94.
Основы социальной концепции Русской Православной Церкви. [Электронный ресурс].URL: http://www.patriarchia.ru/db/text/419128 (дата обращения: 27.11.2024).
Аверинцев С. С. Конспекты лекций 1970-х гг. // Аверинцев и Мандельштам: статьи и материалы / ред. Д. Н. Мамедовой. Москва: РГГУ, 2011. (Записки Мандельштамовского общества; вып. 17). С. 257–299.
Барт К. Послание к Римлянам. Москва: ББИ, 2016.
Бергер П. Л. Священная завеса: элементы социологической теории религии. Москва: НЛО, 2019.
Бердяев Н. А. Философия свободного духа. Москва: Республика, 1994.
Бердяев Н. А. Я и мир объектов: Опыт философии одиночества и общения. Париж: YMCA-Press, [Б. г.].
Бурдье П. Социология социального пространства. Москва: Институт экспериментальной социологии, 2007.
Вебер М. Избранные произведения. Москва: Прогресс, 1990.
Гегель Г. В. Ф. Философия религии: [в 2 т.]. Т. 2. Москва: Мысль, 1977.
Захаров Г. Е. Рецензия на монографию П. Б. Михайлова «Категории богословской мысли. М., 2013» // Вестник ПСТГУ. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2014. № 1. С. 173–179.
Зеньковский В. В. Проблемы воспитания в свете христианской антропологии. Клин: Христианская жизнь, 2002.
Клибанов А. И. Духовная культура средневековой Руси. Москва: Аспект-пресс, 1996.
Колесников С. А. Миссия теолога в диалектической философии религии Карла Барта // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2019. Т. 44. № 2. С. 244–251.
Колесников С. А. Семейный мир как основа духовно-богословского становления богословской системы В. Н. Лосского // Труды БПДС. 2021. № 12. С. 37–49.
Красников А. Н. Методология западного религиоведения второй половины XIX–XX веков: [автореферат дис... доктора философских наук: 09.00.13]. МГУ. Москва, 2007.
Лосский В. Отрицательное богословие и познание Бога у Мейстера Экхарта // Богословские труды. 2003. № 38–41. С. 148–235.
Маркс К., Энгельс Ф. Из ранних произведений. Москва: Политиздат, 1956.
Махлин В. Возраст речи. Подступы к явлению Аверинцева // Вопросы литературы. 2006. № 3. C. 43–86.
Мейендорф И., прот. Православие в современном мире. New York (N. Y.): Chalidze, 1981.
Паскаль Б. Мысли. Москва: АСТ, 2003.
Патриарх и молодежь: разговор без дипломатии. Москва: Даниловский благовестник, 2009.
Платон, митр. Московский. О старости. [Электронный ресурс]. URL: http://www.pravoslavie.ru/jurnal/society/starost.htm (дата обращения: 1.7.2024).
Флоренский П. А. Философия культа (Опыт православной антроподицеи). Москва: Мысль, 2004.
Флоровский Г., прот. Догмат и история. Москва: Изд. Св.-Владимир. Братства, 1998.
Хайстин Я. В., ван. Один в мире? Уникальность человека в науке и богословии. Москва: Изд. ББИ, 2014.
Хомяков А. С. О старом и новом. Москва: Современник, 1988.
Хоружий С. С. Русское старчество в его духовных и антропологических основаниях. [Электронный ресурс]. URL: https://archive.taday.ru/text/1876511.html (дата обращения: 3.7.2024).
Hill C. Change and Continuity in Seventeenth-Century England. London: Weidenfeld & Nicolson, 1974.
Huntington S. P. The West: Unique, Not Universal // Foreign Affairs. 1996. Vol. 75. № 6. P. 28–48.
Sorokin P. Basic Trends of Our Times. New Haven (Conn.): College and University Press Services, 1964.
Thompson E. P. Time, Work-Discipline, and Industrial Capitalism // Past & Present. 1967. № 38. Р. 56–97.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.