Schemamonk Hilarion (Domrachev) and his Book ‘On the Mountains of the Caucasus

Authors

  • Solodov Nikolai, priest Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2024.54.3.005

Keywords:

onomatodoxy, the book «On the Mountains of the Caucasus», schemamonk Hilarion (Domrachev), romantic psychology, Athos, hesychasm, ascetics, nature of the Caucasus

Abstract

The article provides analysis of the content of the book of schemamonk Hilarion (Domrachev) «On the Mountains of the Caucasus», the main prerequisites of the formula­tions of his teaching on the name of God are highlighted: the statements of some holy fathers and spiritual writers, parallelism with the Eucharist, the psychological shade of his theolo­gy. Based on the identified quotations from the writings of academic theologians: archpriest F. A. Golubinsky, V. D. Kudryavtsev-Platonov, archimandrite Theophan (Avsenev), the con­clusion is drawn about the author’s special interest in issues of a theological and psycholog­ical nature related to the teachings of the German philosophers F. Jacobi, G. Schubert and F. Schelling. The question of the sublime author’s self-presentation, which served as the ini­tial impulse for the beginning of the onomatodoxy disputes on Mount Athos, is considere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solodov Nikolai, priest, Moscow Theological Academy

PhD in Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor at the Department of Theology at the Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad, 141312, Russia

nsolodov@gmail.com

References

Алексий (Киреевский), иеросхим. Письмо архиепископу Никону (Рождественскому) от 30.07.1916 // ОР РГБ. Ф. 765. Оп. 6. Д. 37. Л. 1 — 2 об.

Macarius. Homiliae spirituales // Die 50 geistlichen Homilien des Makarios / hrsg. H. Dorries, E. Klostermann, M. Kruger. Berlin: De Gruyter, 1964. (PTS; Bd. 4). S. 1-322.

[Агафодор (Буданов), иеросхим.] История Имябожничества // И. В. Об Афонской смуте. [К свету]. [Электронный ресурс]. URL: http://ksvetu.org/articles/ob-afonskoy-smute (дата обращения 23.04.2024).

Арсений (Стадницкий), митр. Дневник паломника на Афон. Москва: ОЛМА Медиа Групп, 2014.

Выходцев Е. История Афонской смуты // Имяславие. Антология. Москва: Факториал пресс, 2002. С. 215-318.

Голубинский Ф. А., прот. Премудрость и благость Божия в судьбах мира и человека (о конечных причинах). Санкт-Петербург: Изд. П. П. Сойкина, 1906.

[Даниил (Бондаренко), иеросхим.] Близ заката: современные пустынножители в горах Кавказа. Москва: Святая гора, 2013.

[Иларион (Домрачёв), схимон.] О молитве Иисусовой. (Из рассказов пустынника). Сообщил Н. И. Д. // Душеполезное чтение. 1906. Январь. С. 111-119; Февраль. С. 251-259; Март. С. 413-416; Май. С. 128-132; Июнь. С. 182-191; Октябрь. С. 210-216; Ноябрь. С. 358-362.

Иларион (Домрачёв), схимон. На горах Кавказа. Баталпашинск: Тип. Л. Я. Кочка, 1907.

Иларион (Домрачёв), схимон. На горах Кавказа. Баталпашинск: Тип. Л. Я. Кочка, 21910.

Иларион (Домрачёв), схимон. О Иисусовой молитве // Русский инок. 1910. № 7. С. 36-46.

[Иларион (Домрачёв), схимон.] О Божественной Евхаристии или о таинстве святого причащения. Киев: Тип. Киево-Печерской Успенской лавры, 1911.

Иларион (Домрачёв), схимон. На горах Кавказа. Киев: Киево-Печерская лавра, 31912.

Крутова М. С. Рукописные материалы о претензиях имяславцев на Пицундский скит Ново-Афонского монастыря // Абхазия в русской словесности XIX-XX вв. Москва: ИМЛИ РАН, 2021. С. 295-320.

Кудрявцев В. Д. Религия, её сущность и происхождение. Москва: Катков и Ко, 1871.

Кунцевич Л. З. Переписка с отшельником Иларионом, автором книги: «На горах Кавказа» // Ревнитель. 1915. № 3. С. 23-38.

Лосев А. Ф. О книге «На горах Кавказа» // Начала. 1995. № 1-4. С. 235-240.

Макарий Египетский, прп. Духовные беседы, послания и слова. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1904.

Монахологии русских обителей на Афоне. Афон: [Б. и.], 2016.

Пахомий, мон. История афонской смуты или имябожеской ереси. Санкт-Петербург: Тип. «Содружество», 1914.

Соколовский А. А. Всем сомневающимся. Религия любви и эгоизм. Современные вопросы жизни. Москва: Изд. «Русского книжного магазина», 1891.

Споры об имени Божием: архивные документы 1912-1938 годов. Санкт-Петербург: Изд. Олега Абышко, 2007.

И. Т. [Тихон (Шарапов), иером.]. Особому внимаю иноков [25 января 1911 г.] // Русский инок. 1912. № 4. С. 69-71.

Феофан (Авсенев), архим. Из записок по психологии. Киев: Тип. Киевского губернского управления, 1869.

Зырянов П. Н. Русские монастыри и монашество в XIX и начале XX века. Москва: Вер- бум-М, 2002.

Иларион (Алфеев), митр. Священная тайна Церкви: Введение в историю и проблематику имяславских споров. Санкт-Петербург: Изд. Олега Абышко, 2013.

Сенина Т. А. Паламизм без Паламы: к вопросу об источниках учения русских монахов — имяславцев начала ХХ века // Майстер Экхарт и св. Григорий Палама: актуальность духовного опыта. Псков: Изд. Псковского государственного университета, 2015. (Альманах Verbum; Вып. 17). С. 220-230.

Солодов Н., иер. Инспектор Вологодской духовной семинарии иеромонах Феофан (Харитонов) в свидетельствах современников // Вестник Екатеринбургской духовной семинарии. 2023. № 4. С. 142-170.

Солодов Н., свящ. Схимонах Иларион (Домрачёв) и его книга «На горах Кавказа» // БВ. 2024. № 2 (53). С. 91-116.

Флоровский Г., прот. Пути русского богословия. Москва: Институт русской цивилизации, 2009.

Schultze B. Der Streit um die Gottlichkeit des Namens Jesu in der russischen Theologie // Orientalia Christiana periodica. 1951. Vol. XVII. P. 321-394.

Published

2024-11-15

How to Cite

(1)
Solodov Н. Schemamonk Hilarion (Domrachev) and His Book ‘On the Mountains of the Caucasus. БВ 2024, 94-120.