The Symbol as a Theological Function in the Works of A. F. Losev and Protopresbyter A. Schmemann

Authors

  • Zinin Nikolai, priest / Zinin Nikolai N. Moscow Theological Academy
  • Velikanov Pavel, archpriest / Velikanov Pavel I. Moscow Theological Academy; Moscow State University of Psychology and Education

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2024.54.3.003

Keywords:

Losev, Schmemann, symbol, reality, theology, sacraments, Eucharist, myth, function, mathematical series, Newton’s binomial, apophatism

Abstract

The article is devoted to the issue of theological reception of the concept «symbol». An ambivalent attitude towards the term and opposition to its reality significantly distorts and limits the initially deep theological context of its application. In order to resolve this contradic­tion, we conducted a comparative analysis of the philosophical understanding of the «symbol» by A. F. Losev and the theological view of the term protopresbyter A. Schmemann. Losev defines a «symbol» as a function of reality, which can be represented in the form of an infinite series. This formulation illustrates the antinomic nature of the «symbol», which the scientist placed special emphasis on, and also emphasizes its apophatic nature inherent in the philosophy and theology of the twentieth century in general. The word «function» itself is literally translated as «fulfillment». This term was actively used by protopresbyter А. Schmemann in his liturgical theology, using it with the aim of moving away from static scholastic formulations, to give the description of the sacraments dynamics, the nature of the process, and fulfillment. Comparing «symbol» as a «function» in Losev, and «symbol» as «fulfillment» in Schmemann, we have iden­tified a number of essential provisions on the basis of which we can define «symbol» as a «theo­logical function». The article provides an example of using the results obtained based on the in­terpretation of the sacrament of the Eucharist by St. Clement of Alexandria concludes that it is necessary to use the «symbol» for a consistent interpretation of the heritage of the holy fathers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zinin Nikolai, priest / Zinin Nikolai N., Moscow Theological Academy

MA in Theology, PhD student at the Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141312, Russia

nikolazi@ya.ru

Velikanov Pavel, archpriest / Velikanov Pavel I., Moscow Theological Academy; Moscow State University of Psychology and Education

PhD in Theology, Associate Professor at the Department of Theology at the Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141312, Russia

Associate Professor of the Moscow State University of Psychology and Education

29 Sretenka st., Moscow 127051, Russia

prot.pavel@gmail.com

References

Clemens Alexandrinus. Paedagogus // PG. T. 8. Col. 247-684.

Joannes Chrysostomus. De cruce et latrone (homilia 1) // PG. T. 49. Col. 399-408.

Ефрем Сирин, прп. Творения. Т. 1. Москва: Изд. отдел Московского Патриархата, 1993.

Иоанн Златоуст, свт. [IX.] О Кресте и разбойнике, и о втором пришествии Христа, и о не-престанной молитве за врагов. Беседа 1 // Творения святого отца нашего Иоанна Златоуста, архиепископа Константинопольского, в русском переводе: [в 12 т.]. Т. 2. Кн. 1. Санкт-Петербург: Изд. СПбДА, 1896. С. 437-446.

Служебник. Москва: Изд. совет Русской Православной Церкви, 2003.

Аверинцев С. С. София-Логос: Словарь. Киев: Дух и Лгтера, 22006.

Желтов М., диак. Евхаристия // ПЭ. 2008. Т. 17. С. 533-567.

Лакан Ж. Функция и поле речи и языка в психоанализе. Москва: Гнозис, 1995.

Лосев А. Ф. Символ // Философская энциклопедия: [в 5 т.]. Т. 5 / ред. Ф. В. Константинов. Москва: Советская энциклопедия, 1970. С. 10-11.

Лосев А. Ф. Знак. Символ. Миф. Труды по языкознанию. Москва: МГУ, 1982.

Лосев А. Ф. Бытие — Имя — Космос. Москва: Мысль, 1993.

Лосев А. Ф. Проблема символа и реалистическое искусство. Москва: Искусство, 1995.

Лосев А. Ф. Диалектика мифа / ред. А. А. Тахо-Годи, В. П. Троицкого. Москва: Мысль, 2001.

Мамардашвили M. K., Пятигорский А. М. Символ и сознание. Метафизические рассуждения о сознании, символике и языке. Москва: Школа «Языки русской культуры», 1997.

Шмеман А., прот. Евхаристия. Таинство Царства. Москва: Паломник, 21992.

Шмеман А., протопресв. Таинство и символ [33 мин.] / пер с англ. Е. Гиппиус // Православная община. 1996. № 32. [Электронный ресурс]. URL: https://pravoslavnaya-obshina .ru/1996/no32/article/protopresviter-aleksandr-shmeman-tainstvo-i-simvol/ (дата обращения 17.08.2024).

Шмеман А., протопресв. Дневники, 1973-1983. Москва: Русский путь, 2005.

Шмеман А., протопресв. Собрание статей 1947-1983. Москва: Русский путь, 2009.

Шмеман А., протопресв. Водою и духом / пер. с англ. И. З. Дьякова. Москва: ПСТГУ, 2012.

Доброхотов A. Л. Онтология символа в ранних трудах А. Ф. Лосева // Античность в контексте современности / ред. А. А. Тахо-Годи, И. М. Нахова. Москва: МГУ, 1990.

МалковП. Ю. Введение в литургическое предание. Таинства Православной Церкви: [учеб. пособ.]. Москва: ПСТГУ, 2006.

Трубецкой Е. Н. Три очерка о русской иконе. «Иное царство» и его искатели в русской народной сказке. Москва: Лепта-Пресс, 2003.

Хайдеггер М. Разъяснения к поэзии Гельдерлина. Санкт-Петербург: Академический проект, 2003.

Published

2024-11-15

How to Cite

(1)
Zinin Н.; Velikanov П. The Symbol As a Theological Function in the Works of A. F. Losev and Protopresbyter A. Schmemann. БВ 2024, 57-69.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories