The Doctrine of St. Gregory Palamas on «Intellectual Perception» in the Interpretation of S. S. Horuzhy
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2024.54.3.002Keywords:
St. Gregory Palamas, S. S. Horuzhy, the uncreated light, the Tabor light, deification, the vision of God, the knowledge of God, intellectual perception, divine energies, the Palamite Controversy, Plotinus, mysticism, mystical experienceAbstract
This article deals with the interpretation of St. Gregory Palamas’ doctrine of «intellectual perception» by the famous Russian scholar of the tradition of hesychasm, S. S. Horuzhy. At the beginning we give a brief overview of the reconstruction of St. Gregory’s doctrine of «intellectual perception» within the paradigm of the created vision of God (archpriest V. Asmus, M. M. Bernatsky, M. Knezevic, J. Blackstone, A. Chouliaras, D. S. Biriukov) and the paradigm of the uncreated vision of God (prot. Dumitru Staniloae, protopr. John Meyendorff, Gerhard Podskalsky, etc.) on the problem of the way of seeing the uncreated light in pala- mite theology. The originality of S. S. Horuzhy’s approach and its irreducibility to these paradigms are noted. In presenting S. S. Horuzhy’s concept, special attention is paid to the description of the following basic categories characterising the concept of «intellectual perception»: pan-perception (metaperception, synesthesis, all-perception), panesthesis, holistic inten- sionality of the act of the vision God of vision, somatic and dialogical aspects of the vision of the uncreated light. The ascetic aspect of the attainment of the vision of God is considered in detail and the meaning of the concept of «asymmetrical synergy» is revealed, which describes the unequal participation of Divine and human energies on the path to deification. S. S. Horuzhy’s distinction between palamite and plotinian mysticism is also described.
Downloads
References
Gregorius Palamas. Pro sanctis hesychastis // Γρηγορίου τοΰΠαλαμα Συγγράμματα. Τ. 1. Λόγοι αποδεικτικοί, άντεπιγραφαί, επστολαί προς Βαρλαάμ καί Άκίνδυνον ύπό ήσυχάζοντων / εκδ. B. Bobrinsky, Π. Παπαευαγγέλου, J. Meyendorff, Π. Κ. Χρήστου. Θεσσαλονίκη: Βασιλικόν Ίδρυμα ερευνών, 1962. Σ. 359-463, 465-613, 615-694.
lamblichus. De mysteriis // lamblichus. De mysteriis / ed. E. C. Clarke, J. M. Dillon, J. P. Hershbell. Atlanta (Ga.): Society of Biblical Literature, 2003. (Writings from the Greco-Roman World; vol. 4). P. 4-353.
Plotin. Enneaden // Plotini opera / ed. P. Henry, H.-R. Schwyzer. Vol. 3. Leiden: Brill, 1973. P. 1-328.
Игнатий (Брянчанинов), свт. Слово о чувственном и духовном видении духов // Игнатий (Брянчанинов), свт. Слово о смерти. Москва: Отчий дом, 2010. (Духовный собеседник). С. 12-102.
Феофан Затворник, свт. Письмо двенадцатое // Феофан Затворник, свт. Письма о молитве и духовной жизни: собрание писем. Москва: Правило веры, 2008. С. 362-371.
Ямвлих. О египетских мистериях / пер. И. Ю. Мельниковой. Москва: Алетейа, 2004.
Асмус В., прот., Бернацкий М. М. и др. Григорий Палама // ПЭ. 2006. Т. 13. С. 12-41.
Бирюков Д. С. Учение Григория Паламы о познании и умном чувстве // Acta Eruditorum.
№ 20. С. 19-21.
Елиманов В. Е. Обзор и оценка исследовательских подходов к реконструкции учения свт. Григория Паламы о видении нетварного света: парадигма тварного боговидения. Часть 1 // Библия и христианская древность. 2023. Т. 4. № 20. С. 60-99.
Елиманов В. Е. Обзор и оценка исследовательских подходов к реконструкции учения свт. Григория Паламы о видении нетварного света. Часть 2: Парадигма нетварного боговидения // Библия и христианская древность. 2024. Т. 1. № 21. С. 143-187.
Каприев Г. Византийската философия: четири центъра на синтеза. София: Изток-Запад, 2011.
Каприев Г. Любознание срещу любопитство — византийският ход // Miscellanea. София: Изток-Запад, 2022.
КнежевиИ М. 11>егош и исихазам. Београд; Косовска Митровица: Институт за теолошка истра- живака, Филозофски факутет, 2016.
Леонтьев К. Н. Письмо LXIV // Богословский вестник. 1915. Т. 1. № 1. С. 24-27.
Реутин М.Ю. Христианский неоплатонизм XIV века. Москва: РГГУ, 2011.
Реутин М.Ю. Христианский неоплатонизм XIV века. Антропология и учение об экстазе И. Экхарта и Григория Паламы. Статья 3 // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2012. № 2 (121). С. 5-16.
Хоружий С. С. Стяжание благодати. Синергия (Κτησις της χάριτος. Συνεργεία) // К феноменологии аскезы. Москва: Изд. гуманитарной литературы, 1998. С. 127-137.
Хоружий С. С. Феория // К феноменологии аскезы. Москва: Изд. гуманитарной литературы, 1998. С. 143-172.
Хоружий С. С. Созерцание нетварного света // К феноменологии аскезы. Москва: Изд. гуманитарной литературы, 1998. С. 160-172.
Хоружий С. С. Преображение // К феноменологии аскезы. Москва: Изд. гуманитарной литературы, 1998. С. 174-177.
Хоружий С. С. Внешний участный органон // К феноменологии аскезы. Москва: Изд. гуманитарной литературы, 1998. С. 298-302.
Хоружий С. С. Исихазм как пространство философии // О старом и новом. Санкт-Петербург: Алетейя, 2000. С. 261-288.
Хоружий С. С. Конституция: Концепты Духовной практики и Отверзания чувств // О старом и новом. Санкт-Петербург: Алетейя, 2000. С. 353-420.
Хоружий С. С. Совершенство человека согласно исихастским воззрениям // Исследования по исихастской традиции. Т. 2. Санкт-Петербург: Изд. Русской христианской гуманитарной академии, 2012. С. 26-57.
Хоружий С. С. Три школы внимания: Гурджиев, Гуссерль и исихазм // Исследования по исихастской традиции. Том 2. Санкт-Петербург: Изд. Русской христианской гуманитарной академии, 2012. С. 157-174.
Хоружий С. С. Исихастская антропология в «Братьях Карамазовых» // Исследования по исихастской традиции. Т. 2. Санкт-Петербург: Изд. Русской христианской гуманитарной академии, 2012. С. 193-223.
Хоружий С. С. Свет Плотинов и Свет Фавора: мистика Света в неоплатонизме и исихазме // Иеротопия Огня и Света в культуре византийского мира / ред. А. М. Лидов. Москва: Феория, 2013. С. 37-44.
Blackstone J. Knowledge and Experience in the Theology of Gregory Palamas. Oxford: Peter Lang, 2018
Chouliaras А. The Anthropology of St Gregory Palamas: The Image of God, The Spiritual Senses, And the Human Body. Turnhout: Brepols, 2020.
Chouliaras А. Αϊσθησις νοερά καί θεία (Intellectual and Divine Perception): A Major Notion in St Gregory Palamas’ Anthropology / ed. M. Vinzent. Leuven; Paris; Bristol (Conn.): Peeters, 2021. (Studia Patristica; vol. 129). P. 271-288.
Flogaus R. Theosis bei Palamas Luther: ein Beitrag zum okumenischen Gesprach. Gottingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1997.
Georgi F. A. Inviere §i via^a. Eshatologia Sf. Grigorie Palama / trad. §. L. Toma. Sibiu: Editura Andreiana, 2015.
Georgi F. A. «The Life and the Light»: The Influence of Saint Symeon the New Theologian on the Teaching of Saint Gregory Palamas // Analogia. 2017. Vol. 4. №. 3. P. 45-60.
Hayes C. J. Deus in se et Deus pro nobis: The Transfiguration in the Theology of Gregory Palamas and Its Importance for Catholic Theology. Pittsburgh (Pa.): Duquesne University, 2015.
MeyendorffJ. Introduction a l’etude de Gregoire Palamas. Paris: Seuil, 1959. (Patristica Sorbonensia; vol. 3).
Meyendorff J. Connaissance et communion: la vision de Dieu en orient Orthodoxe, Quelques textes de Gregoire Palamas // Lumiere et vie. 1961. № 10. P. 115-122.
Meyendorff J. St. Gregory Palamas and Orthodox Spirituality. Crestwood (N. Y.): St. Vladimir’s Seminary Press, 1974.
Podskalsky G. Gott ist Licht: Zur Gotteserfahrung in der griechischen Theologie und Mystik // Geist und Leben. 1966. № 39. S. 207-208.
Podskalsky G. Gottesschau und Inkarnation: Zur Bedeutung der Heilsgeschichte bei Gregorios Palamas // Orientalia Christiana Periodica. 1969. № 35. S. 5-44.
Romanides J. S. Notes on the Palamite Controversy and Related Topics (Part II) // Greek Orthodox Theological Review. 1963-1964. Vol. 9. № 2. P. 225-270.
Sinkewicz R. E. Gregory Palamas // La theologie byzantine et sa tradition (XIIIe-XIXe siecle) / А cura di C.-G. Conticello, V. Conticello. Turnhout: Brepols, 2002. Vol. 2. P. 131-188.
Sinkewicz R. E. The Concept of Spiritual Perception in Gregory Palamas’ First Triad in Defense of the Holy Hesychasts // Христианский Восток. 1999. Т. 1 (7). С. 374-390.
Staniloae D. Semnificajia luminii dumnezeie^ti in spiritualitatea §i cultul Bisericii ortodoxe // Orthodoxia. 1976. № 3-4. P. 433-446.
Staniloae D. The Experience of God. Orthodox Dogmatic Theology. Vol. 2. The World: Creation and Deification / trans. I. Ionita, R. Barringer. Brookline (Mass.): Holy Cross University Press, 2000.
Staniloae D. Teologia dogmatica ortodoxa. Vol. I. Bucure^ti: Editura Institutului Biblic §i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 2003.
Staniloae D. Vialta ssi mvatatura Sfantului Grigorie Palama. Bucureisti: Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 2006.
Tollefsen T. T. Activity and Participation in Late Antique and Early Christian Thought. Oxford: Oxford University Press, 2012
Tollefsen T. T. Gregory Palamas and Dionysius // The Oxford Handbook of Dionysius the Areopagite / ed. M. Edwards, D. Pallis, G. Steires. Oxford: Oxford University Press, 2022. P. 288-298.
Williams A. N. The Ground of Union: Deification in Aquinas and Palamas. New York (N. Y.); Oxford: Oxford University Press, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.