Orthodox Thought in Postmodern Conditions: Philosophical Context and Three Ways of Development

Authors

  • Solonchenko Alexander A. Московская духовная академия

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2020.39.4.004

Keywords:

Postmodernity, Postmodernism, Hart, Zizioulas, Manoussakis, Theoesthetics, Theology of Communion, Mystical Sensualism, Orthodox Theology

Abstract

The article analyzes the philosophical context of the development of Orthodox postmodern thought. The author gives a brief description of the ontology, anthropology and epistemology of postmodernism and such ideas as «the death of God», «the death of the subject», «the death of truth», «the end of metaphysics», etc. Further, the author describes the main features of the concepts of Orthodox postmodern thinkers — D. Hart, metropolitan John (Zizioulas) and J. Manoussakis and reveals their connection with the ideas of postmodern philosophy. The author comes to the conclusion that D. Hart in his theoesthetics finds an opportunity to express the Christian teaching about God in the conditions of «God’s death and in contrast to the postmodern ontology, in which being is understood as chaos and violence, he formulates a «peaceful ontology», where being is beauty and gift. Metropolitan John (Zizioulas) formulates the Christian doctrine of man using the concept of «the Other» and taking into account the idea of «the death of the subject». J. Manoussakis creates a theory of mystical sensualism, through which he finds the opportunity to talk about God and knowledge of God in the conditions of «the death of truth» and «the end of metaphysics». The author emphasizes that none of the theories described is not intended to be a substitute for patristic theology. They have other tasks: to actualize Christianity in modern philosophy, to Express Christian truths in language and taking into account the worldview of modern Western society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solonchenko Alexander A., Московская духовная академия

assistant of the Department of Theology at the Мoscow Theological Аcademy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

ИСТОЧНИКИ

Hart D. B. The Mirror of the Infinite: Gregory of Nyssa on Vestigia Trinitatis // Modern Theology. 2002. № 18/4. Р. 542–556.

Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляции / пер. с фр. А. Качалова. М.: Издательский дом «Постум», 2015.

Булгаков С., прот. Невеста Агнца. О Богочеловечестве. Часть III. Париж,1945.

Деррида Ж. Голос и феномен (и другие работы по теории знака Гуссерля) / пер. С. Г. Кашиной и Н. В. Суслова. СПб.: Алетейя, 1999.

Зизиулас Иоанн. Бытие как общение: Очерки о личности и Церкви / пер. с англ. Д. М. Гзгзяна. М.: Свято-Филаретовский православно-христианский институт, 2006.

Зизиулас Иоанн. Общение и инаковость. Новые очерки о личности и церкви. / пер. с англ. (Серия «Современное богословие»). М.: ББИ, 2012.

Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна / пер. с фр. H. A. Шматко. СПб.: Алетейя, 2014.

Мануссакис Дж. П. Бог после метафизики. Богословская эстетика. К.: Дух i лiтepa, 2014.

Маркс К. К критике политической экономии. Предисловие // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. Т. 13. М.: Политиздат, 1959. С. 5–26.

Ницше Ф. Веселая наука. Харьков: Литагент «Фолио», 2010.

Ницше Ф. Так говорил Заратустра. М.: ИФ РАН, 2004.

Речь святого (вселенского Халкидонского) собора к благочестивейшему и христолюбивому императору Маркиану // Деяния Вселенских Соборов. СПб., 1996. Т. IV. С. 160–166.

Рорти Р. Случайность, ирония и солидарность / пер. с англ. И. Хестановой, Р. Хестанова. М.: Русское феноменологическое общество, 1996.

Хайдеггер М. Письмо о гуманизме // Время и бытие: Статьи и выступления / пер. с нем. М.: Республика, 1993. С. 192–220.

Хайдеггер М. Слова Ницше «Бог мертв» // Вопросы философии. 1990. № 7. С. 143–176.

Харт Д. Красота бесконечного: Эстетика христианской истины. М.: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2010. (Серия «Современное богословие»).

Яннарас X. Личность и Эрос // Избранное: Личность и Эрос / пер. с греч. М.: Российская политическая энциклопедия; РОССПЭН, 2005. С. 89–400.

ЛИТЕРАТУРА

Алексеева Д. А. Концептуализация Другого в онтологии: дис. канд. филос. наук: 09.00.01. М., 2005.

Бессонова Ю. Б. Иное и Другой как сущностное выражение социально-философского содержания постмодернизма (на материалах французских мыслителей): дис. канд. филос. наук: 09.00.11, 09.00.03. М.: Моск. гос. ун-т коммерции, 2002.

Воробьёва Л. П. Модернизм и постмодернизм в эволюции массовой культуры: философский анализ: дис. канд. филос. наук: 09.00.13. Ставрополь, 2006.

Ветров В. В. Дискуссия о модерне и постмодерне в западной философии второй половины ΧΧ – начала ΧΧΙ веков: дис. канд. филос. наук: 09.00.03. Тверь, 2004.

Грицанов А. А. Другой // Новейший философский словарь. Постмодернизм. М.; Минск: Современный литератор, 2007. С. 157–158.

Грицанов А. А. Постмодерн // Новейший философский словарь. Постмодернизм. М.; Минск: Современный литератор, 2007. С. 425.

Грицанов А. А. Хаос // Новейший философский словарь. Постмодернизм. М.; Минск: Современный литератор, 2007. С. 712.

Дьяков A. B. Философия пост-структурализма во Франции. Нью-Йорк: «Северный Крест», 2008.

Евстропов М. Н. Опыты приближения к «иному»: Батай, Левинас, Бланшо. Томск: изд-во Том. ун-та, 2012.

Жукова О. И. Некоторые аспекты проблемы самости человека в философии постмодерна // Вестник ВГУ. Серия: Философия. 2010. № 1. С. 35–47.

Жукова О. И. Раскол самости личности в философии постмодерна // Вестник КемГУ. Серия: Философия. 2008. № 1. С. 87–95.

Коначева С. А. Хайдеггер и философская теология XX века: дис. докт. филос. наук: 09.00.03. М., 2010.

Кырлежев А. Пост-секулярное: краткая интерпретация // Логос. 2011. № 3 (82). С. 100–106.

Разумовский Д. А. Теология в эпоху постмодерна, или Постмодерн в эпоху теологии. [Электронный ресурс]. URL: http://www.bogoslov.ru/text/361826.html (дата обращения 10. 07. 2018)

Ростова Н. Идея смерти Бога с точки зрения антропологии // Философская антропология. 2016. Т. 2. № 1. С. 221–245.

Ростова Н. Н. Феномен смерти Бога в современной культуре с точки зрения философской антропологии // Философия хозяйства. 2015. № 3. С. 123–148.

Сербул А. А. «Смерть субъекта»: философско-культурологический анализ проблемы субъекта в постмодернистском дискурсе // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук. 2011. № 2. С. 51–56.

Торбург М. Р. Проблемы религии в постмодерниcтской философии: дис. канд. филос. наук: 09.00.13. М., 2002.

Узланер Д. Введение в постсекулярную философию // Логос. 2011. № 3 (82). С. 3–33.

Харт К. Постмодернизм / пер с англ. М.: Фаир-Пресс, 2006.

Чукин С. Г. Проблема справедливости в философском дискурсе постмодерна: дис. докт. филос. наук: 09.00.03, 09.00.11. СПб., 2000.

Published

2021-01-27

How to Cite

(1)
Solonchenko А. А. Orthodox Thought in Postmodern Conditions: Philosophical Context and Three Ways of Development. БВ 2021, 66-84.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories