The Image of Alexander Nevsky in the Film of the Same Name by S. Eisenstein
DOI:
https://doi.org/10.31802/WI.2021.4.2.009Keywords:
Alexander Nevsky, cinema, Sergey EisensteinAbstract
The article discusses the features of the image of Saint prince Alexander Nevsky in the famous film of the Soviet era — «Alexander Nevsky» by Sergei Eisenstein. The main features of the on-screen image of the prince are highlighted. The conclusion is made about a deliberately secularized representation of Alexander Nevsky, which is explained by the era of the creation of the picture. The importance of this image for mobilization rhetoric during the Great Patriotic War is shown.
Downloads
References
Карамзин Н. М. История государства Российского. М.: АСТ, 2019.
Плутарх. Сравнительные жизнеописания: в 2 т. Т. 2. М.: Наука, 1994.
Русская Православная Церковь и Великая Отечественная война: Сборник церковных документов. М.: Изд. Московской Патриархии, 1943.
Речь Председателя Государственного Комитета Обороны и Народного Комиссара Обороны тов. И. В. Сталина на Красной площади в день XXIV годовщины Великой Октябрьской Социалистической Революции. 7 ноября 1941 г. // Известия. 1941. № 265
(7641). 9 ноября. С. 1.
Улебрух Б. Миф как крамола. Догадки об «Александре Невском» // Киноведческие записки. 2001. № 53. С. 236–259.
Юренев Р. Н. Чувство Родины. Замысел и постановка фильма «Александр Невский» // Искусство кино. 1973. № 11. С. 62–63.
Эйзенштейн С. М. Избранные произведения: в 6 т. Т. 1. М.: Искусство, 1964.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.