St Cyril of Alexandria’s Defence of the Expression ‘One Nature of God the Logos incarnate’ from the Point of View of the 5th–8th c. Orthodox Christian Polemical Writers
Abstract
The two epistles of St Cyril of Alexandria to Succlesius, Bishop of Dioceses, were prominent in the era of Christological controversy. This was due not only to their unquestionable merits, and they are among the most significant dogmatic Epistles of St Cyril of Alexandria, but also to the fact that some expressions used here were ambiguously interpreted in the polemics of supporters and opponents of the Council of Chalcedon IV. First of all, it concerns the expression "one nature of God the Word incarnate", the doctrinal merit of which the saint resolutely defends in the second of these epistles, offering his own interpretation of this famous Christological formula.
Downloads
References
Grillmeier A. Le Christ dans la tradition chrétienne. T. 1. De l’âge apostolique à Chalcédoine (451). Paris, 2003; T. 2/1. Le concile de Chalcédoine (451). Réception et opposition (451-513). Paris, 1990; T. 2/2. L’Église de Constantinople au VIe siècle. Paris, 1993; T. 2/4. L’Église d’Alexandrie, la Nubie et l’Éthiope après 451. Paris, 1996
Romanidis J. St. Cyril's «One Physis or Hypostasis of God the Logos incarnate» and Chalcedon // Does Chalcedon Divide or Unite? / Ed. P. Gregorios. Geneva, 1981
Simonetti M. Alcune osservazioni sul monofisismo di Cirillo di Alessandria // Augustinianum. Ann. 22. Fasc. 3. Roma, 1982
Gould G. Cyril of Alexandria and the Formula of Reunion // The Downside Review 106. 1998
Loon H., van. The Dyophysite Christology of Cyril of Alexandria. Leiden; Boston, 2009
Ларше Ж.-К. О письмах святого Максима / Пер. Е. Начинкина, мон. Кассии (Сениной) // Прп. Максим Исповедник. Письма. С. 18-34
Ларше Ж.-К. Христологический вопрос: По поводу проекта соединения Православной Церкви с Дохалкидонскими Церквами: нерешенные богословские и экклезиологические проблемы / Пер. иером. Савва (Тутунов) // БТ. Сб. 41. М., 2007
Прп. Иоанн Дамаскин. Точное изложение православной веры / Пер. А. Бронзова. СПб., 1894
Анастасий Синаит, прп. Избранные творения / Пер. А. Сидоров. М., 2003
Глубоковский Н. Блаженный Феодорит, епископ Киррский. Его жизнь и литературная деятельность. Т. 1. М., 1890
Давыденков О., иерей. Христологическая система Севира Антиохийского. М., 2007
Деяния Вселенских соборов / Под ред. М. Б. Данилушки- на. Т. 1-4. СПб., 1996.
Максим Исповедник, прп. Письма / Пер. Е. Начинкина. СПб., 2007.
Никодим (Ротов), митр. К вопросу о сближении халкидонского и нехалкидонского богословия в их восприятии святоотеческой христологической доктрины // ЖМП. 1970. № 4. С. 55-60.
Спасский А. Аполлинарий Лаодикийский. Историческая судьба сочинений Аполлинария с кратким очерком его жизни. СП, 1895.
Bardy G. Les débuts du nestorianisme (428-433). De l'acte d'union à la mort du Proclus (433-446) // Fliche A., Martin V. Histoire de l'Église. T. IV. De la mort de Théodose à l'élection de Grégoire le Grand. 1937. P. 163-210.
Dries J. The formula of Saint Cyril of Alexandria «μια φuσις του Θεοu Λογου σεσαρκομενη». Rome, 1939.
Cyrille d'Alexandrie. Deux dialogues Christologique / Introduction, texte critique, traduction et notes par G. M. de Durand. Paris, 1964 (SC 97).
Hefele Ch.-J. Histoire de Conciles d'après les documents origi- naux. Paris, 1908. T. II. P. 1.
Lietzman H. Apollinaris von Laodicea und seine Schule. Tübingen, 1904.
Van Roey A. Deux fragments inédit des lettres de Succen- sus, évêque de Diocésarée, à Saint Cyrille d'Alexandrie // Le Muséon. Revue d'études orientales. 65, 1-4. Louvain, 1942. P. 87-92.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.