The Concept of «Night» and Antinomies of Poetic Knowledge

Authors

  • Cherepanov Daniil D. Lomonosov Moscow State University; St. Tikhon’s Orthodox University

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2021.43.4.015

Keywords:

S. I. Fudel, Romanticism, Silver age, Symbolism, F. I. Tyutchev, A. S. Pushkin, history of literature, philosophy, theology, apologetics

Abstract

This article dwells upon Sergey Fudel’s (1900–1977) understanding of processes underlying the development of European and Russian literature in the 19th and early 20th centuries. A specific point of interest is the topic of poetic knowledge, in Fudel’s works closely associated with the concept of the «Night», a concept frequently used both by Romantic and Symbolist poets. For Fudel, poetic knowledge is also associated with the idea of true communion between people. In Fudel’s opinion, European and Russian culture demonstrates an antinomy: artists, being especially susceptible to the feeling that beauty and life itself are in some way «divine», try to reach the Absolute through art, thus relying on some kind of «natural» mysticism. These attempts inevitably fail because of the shocking confrontation with chaos, evil and death which prevail in the fallen world. The artist is thus trapped: he either has to accept that his initial hopes were a mistake or to abandon art and «nature» in favour of faith in God who is both transcendent and present in His Church. According to Fudel, poetic works representing these concepts are still of value to a Christian, because they arise from artistic premonitions of truths revealed in the Church. Art is, therefore, both necessary (as an expression of spiritual search) and «unreliable», because God’s beautiful creation often replaces, in an artist’s eyes, the Creator Himself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cherepanov Daniil D., Lomonosov Moscow State University; St. Tikhon’s Orthodox University

PhD in Philology, Senior Teacher at the Department of History of Foreign Literatures at the Faculty of Philology, Lomonosov Moscow State University

GSP-1, Leninskie Gory, 119991, Moscow, Russian Federation

Teacher at the Department of New Technologies in Humanitarian Education Institute of Distance Learning, St. Tikhon’s Orthodox University

109651 Moscow, Ilovayskaya St., 9, Building 2, Russian Federation

ddcherep@gmail.com

References

Nietzsche F. Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik // Idem. Werke in 3 Bdn. München: Hanser, 1954. Bd. 1. S. 20–134.

Novalis. Schriften / hrsg. von P. Kluckhohn, R. Samuel. Stuttgart: Kohlhammer, 1977. Bd. 1.

Блок А. А. Полное собрание сочинений и писем. В 20 т. М.: Наука, 1997. Т. 3.

Булгаков С. Н. Свет невечерний. М.: Республика, 1994.

Брюсов В. Я. Ф. И. Тютчев. Смысл его творчества // Он же. Собрание сочинений: В 7 т. М.: Худож. лит., 1975. Т. 6. С. 193–208.

Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: В 30 т. Л.: Наука, 1974. Т. 10.

Иванов Вяч. О границах искусства // Он же. Собрание сочинений / под ред. Д. В. Иванова, О. Дешарт. Брюссель: Foyer Oriental Chrétien, 1974. Т. 2. С. 627–651.

Кант И. Критика чистого разума. М.: Наука, 1999.

Ницше Ф. Рождение трагедии // Он же. Сочинения: В 2-х т. М.: Мысль, 1990. Т. 1. С. 47–158.

Ницше Ф. О пользе и вреде истории для жизни // Он же. Сочинения: В 2-х т. М.: Мысль, 1990. Т. 1. С. 158–230.

Соловьёв В. С. О поэзии Тютчева // Тютчев: Сборник статей. СПб.: Парфенон, 1922. С. 47–59.

Тютчев Ф. И. Полное собрание сочинений и письма: В 6 т. М.: Классика, 2002. Т. 1.

Фудель С. И. Собрание сочинений: В 3-х т. / сост., подготовка текста, коммент. прот. Н. В. Балашова, Л. И. Сараскиной. М.: Русский путь, 2001–2005.

Вольский А. Л. Эстетический миф немецкого модернизма: конструкция и деконструкция (презентация научного проекта) // Учёные записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета. 2018. № 4–2 (36). С. 35–41.

Жирмунский В. М. Немецкий романтизм и современная мистика. СПб.: Аксиома; Новатор, 1996.

Зайонц Л. О. «Парки бабье лепетанье…» (комментарий к реплике Л. В. Пумпянского) // Тыняновский сборник. Вып. 11. М.: ОГИ, 2002. С. 268–284.

Зеньковский В. В. Философские мотивы в русской поэзии // Ф. И. Тютчев: Pro et contra. СПб.: РХГА, 2005. С. 738–745.

Карельский А. В. Немецкий Орфей: беседы по истории западных литератур. М.: РГГУ, 2007.

Койре А. Очерки истории философской мысли. М.: Прогресс, 1985.

Лосский Н. О. История русской философии. М.: Высшая школа, 1991.

Пумпянский Л. В. Поэзия Ф. И. Тютчева // Урания. Тютчевский альманах. 1803–1928. Л.: Прибой, 1928. С. 9–57.

Топоров В. Н. Заметки о поэзии Тютчева (Ещё раз о связях с немецким романтизмом и шеллингианством) // Тютчевский сборник. Таллин, 1990. С. 32–107.

Čyževśkyj D. Tjutčev und die deutsche Romantik // Zeitschrift für slavische Philologie. 1927. Bd. 4. №. 3/4. S. 299–322.

Published

2021-12-15

How to Cite

(1)
Cherepanov Д. Д. The Concept of «Night» and Antinomies of Poetic Knowledge. БВ 2021, 253-268.

Issue

Section

Russian spiritual literature

Categories