Unsolved Mysteries of History: Why did the Reverend Nikon not Immediately Become of St. Sergius of Radonezh as Hegumen of the Trinity Monastery

Authors

  • Gury (Gusev), hieromonk Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2021.43.4.009

Keywords:

Venerable Abbot Nikon of Radonezh, successor, Venerable Sergius of Radonezh, Trinity Monastery, Trinity-Sergius Lavra

Abstract

The years of Nikon’s Abbacy — the period of formation of the Russian monastery, which played a huge role in the history of our fatherland, which, as in the period of the formation and rise of the Moscow state so it was in the following centuries had a profound impact on the cultural and religious life of the Russian people, his national identity. The personality of the Venerable Abbot Nikon and after six centuries, it attracts attention with its role in the preservation of the Trinity Monastery and the creation of an economic basis for its further development. The article considers the question that has not yet been received in historical science, why was he appointed by St. Sergius himself as his successor, Nikon in 1392 renounces the post of abbot, six years into the lock and the circumstances of his return in 1398. Most likely, the suspension of the Reverend Nikon is related since beginning in the 14th century the struggle of two emerging currents (in further named the Josephites and the Non-Possessors) in the Russian orthodox church. at the same time, the decisive role in the abdication of Nikon from the abbacyin 1392 сыграл племянник преподобного Сергия Радонежского played by the nephew of St. Sergius of Radonezh Archbishop of Rostov Fyodor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gury (Gusev), hieromonk, Moscow Theological Academy

postgraduate student at the Department of History at the Moscow Theological Academy

Academy, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russian Federation

gurios@mail.ru

References

Служба и Житие Никона и Сергия Радонежских // ОР РГБ. Ф. 218. Оп. 1. Д. 422.

Источники

Акты социально-экономической истории Северо-Восточной Руси конца XIV–начала XVI в.: [в 3 т.] / Акад. наук СССР, Ин-т истории; [отв. ред. Б. Д. Греков]. М.: Изд. Акад. наук СССР, 1952–1964. Т. 1 / [сост. и примеч. С. Б. Веселовского; послесл.: Л. В. Черепнин]. 1952. [Акты из архива Троице-Сергиева монастыря; «Акты конца XIV–XV вв., их разновидности и значение в качестве исторического источника»].

Житие и подвизи преподобнаго отца нашего Игумена Никона, ученика блаженаго Сергия Чудотворца // Приводится по: Яблонский В. Пахомий Серб и его агиографические писания. СПб.: Синод. тип., 1908. С. LXIV–LXXXI.

«Житие преподобного и богоносного отца нашего Сергия чудотворца и похвальное ему слово», написанное учеником его Епифанием Премудрым в XV веке // Памятники древней письменности и искусства. Впервые опубликовано архимандритом Леонидом (Кавелиным). СПб.: Тип. В. Балашева, 1885. С. 129–130.

Приселков М. Д. Троицкая летопись. Реконструкция текста / под ред. и с предисл. К. Н. Сербиной. М.; Л.: Изд. Акад. Наук СССР, 1950.

Памятники древнерусского канонического права: Ч. 1. (Памятники XI–XV в.). СПб.: [Тип. М. А. Александрова], 21908. (Русская историческая библиотека; т. VI).

О житии и преставлении великого князя Дмитрия Ивановича // Московский летописный свод конца XV в. / под ред. М. Н. Тихомирова. М.; Л.: Изд. Академии наук СССР, 11949. (ПСРЛ. Т. 25). С. 215–218.

Тихонравов Н. С. Древние жития преподобного Сергия Радонежского. Собраны и изданы ординарным академиком Николаем Тихонравовым. М.: Изд. Н. Тихонравова, 1892.

Толстой М. В. Книги глаголемая. Описание о российских святых, где и в котором граде или области или монастыре и пустыни поживе и чудеса сотвори, всякого чина святых. М.: Университетская тип., 1887.

Иоанн (Корчунов), иером. Роль монастырей в жизни Российского государства. [Электронный ресурс]. URL: https://monasterium.ru/publikatsii/doklady-2/doklady-all/rol-monastyrey-v-zhizni-rossiyskogo-gosudarstva/ (дата обращения: 9.09.2021).

Карабинов И. А. К истории Иерусалимского устава // ХЧ. 1912. № 3. С. 360–494.

Карамзин Н. М. История государства Российского. М.: Московский рабочий слог, 1991. Т. 3.

Клосс Б. М. Никоновский свод и русские летописи XVI–XVII веков. М.: Наука, 1980.

Клосс Б. М. Избранные труды. М.: Языки русской культуры, 2001. Т. 2. Очерки по истории русской агиографии XIV–XVI вв.

Ляхова Е. А. Церковно-государственная документация Троице-Сергиева монастыря (XV–XVII вв.) // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 4. С. 343.

Макарий (Веретенников), архим. Святой Митрополит Киприан. М.: Изд. храма Живоначальной Троицы, 2013.

Описание славянских рукописей Библиотеки Свято-Троицкой Сергиевой лавры: Ч. 1–3 / Арсений и Иларий. М.: Общество истории и древностей российских при Московском университете, 1878–1879.

Филарет (Дроздов), свт. Слово по освящении храма явления Божией Матери преподобному Сергию, устроенного над мощами преподобного Михея в Свято-Троицкой Сергиевой Лавре. Произнесено 27 сентября 1842 года // Сочинения Филарета Митрополита Московского. Т. 4: 1836–1848. М.: Тип. А. И. Мамонтова, 1882. С. 193–199.

Published

2021-12-15

How to Cite

(1)
Gusev Г. Unsolved Mysteries of History: Why Did the Reverend Nikon Not Immediately Become of St. Sergius of Radonezh As Hegumen of the Trinity Monastery. БВ 2021, 144-158.

Issue

Section

History of the Russian Orthodox Church: prerevolutional period

Categories