Is God Being or is God Without Being? Discussion in Modern Theology: J. Milbank Versus J.-L. Marion

Authors

  • Solonchenko Alexander A. Мoscow Theological Аcademy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2021.43.4.004

Keywords:

modern theology, God, Being, Marion, Milbank, Balthazar, Heidegger, post-metaphysical theology

Abstract

The article analyzes the discussion in modern Western theology about the permissibility of describing God using the category «Being». The publication uses the methods of historical-philosophical research, the comparative method, the method of contextual reading. In the first part of the article, the author examines the teaching «God without Being» by J. L. Marion, identifies the philosophical context and the theological foundations on which this concept is based. In the second part of the article, the author analyzes the concept of J. Milbank, who criticizes J.-L. Marion and claims that «God is Being». The author points out that J. Milbank’s concern with the «question of being» is connected with the influence of the theology of H. U. von Balthazar on him, which, in turn, was formed not without the influence of the philosophy of M. Heidegger. The author shows that both approaches to the description of God are acceptable, and their difference is due to the difference in languages and coordinate systems from which they originate. The God of J.-L. Marion is a God without a «heidegger’s Being», and the God of J. Milbank is a God with a «non-heidegger’s Being».

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solonchenko Alexander A., Мoscow Theological Аcademy

PhD in Theology

Senior Teacher at the Department of Theology at the Мoscow Theological Аcademy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

solonchenko81@yandex.ru

References

Gregorius Nazianzenus. De pace II. Oratio 22 // PG. 35. Col. 1132–1152.

Ps.-Dionysius Areopagita. De divinis nominibus // Corpus Dionysiacum I: Pseudo-Dionysius Areopagita. De divinis nominibus / hrsg. B. R. Suchla. Berlin; New York (N.Y.): De Gruyter, 1990. (PTS; Bd. 33). S. 107–231.

Бальтазар Г. У. фон. Теологика. I. Истина мира / пер. с нем. М.: ББИ, 2013. (Серия «Современное богословие»).

Бальтазар Г. У. фон. Слава Господа. Богословская эстетика. Том I: Созерцание формы / пер. с нем. М.: ББИ, 2019. (Серия «Современное богословие»).

Григорий Богослов, свт. Слово 23. О мире, произнесенное в Константинополе по случаю распри, произошедшей в народе, о некоторых несогласных между собой епископах // Творения иже во святых отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константинопольского. СПб.: П. П. Сойкин, 1912. Т. 1. С. 336–346.

Дионисий Ареопагит, св. Корпус сочинений. С толкованиями преп. Максима Исповедника / пер. с греч. Г. М. Прохорова. СПб.: Изд. Олега Абышко, 2010. (Серия «Библиотека христианской мысли. Источники»).

Жильсон Э. Дух средневековой философии / пер. с фр. Г. В. Вдовиной. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2011.

Марион Ж.-Л. Идол и дистанция / пер. с фр. Г. Вдовиной. Париж; М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2009. (Символ. 2009. № 56).

Марион Ж.-Л. От «смерти Бога» к божественным именам: теологический путь метафизики // «Esse»: Философские и теологические исследования. Т. 1. № 1 (1). 2016. С. 40–64.

Хайдеггер М. Письмо о гуманизме // Время и бытие: Статьи и выступления / пер. с нем. М.: Республика, 1993. С. 192–220.

Balthasar H. U. von. The Glory of the Lord, Vol. V: In the Realm of Metaphysics in the Modern Age / transl. by O. Davies, A. Louth, B. McNeil, CRV, J. Saward, R. Williams. Edinburgh; San Francisco (Calif.): T. and T. Clark; Ignatius Press, 1991.

Balthasar H. U. von. Theodrama: Theological Dramatic Theory. Vol. III: The Dramatis Personae: The Person in Christ / transl. by G. Harrison. San Francisco (Calif.): Ignatius Press, 1992.

Marion J.-L. God Without Being: Horse-Text / Chicago (Tex.); London: The University of Chicago Press, 2012.

Marion J.-L The Rigor of Things: Conversations with Dan Arbib / transl. by Ch. Gschwandtner. New York (N.Y.): Fordham University, 2017.

Milbank J. Can a Gift be Given? Prolegomena to a Future Trinitarian Metaphysic // Modern Theology. 1995. Vol. 11 (1). Р. 119–161.

Milbank J. Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Oxford: Blackwell, 2006.

Гагинский А. М. Скрытые предпосылки рациональной теологии // Философский журнал. 2018. Т. 11. № 1. С. 111–124.

Давыдов О. Откровение Любви. Тринитарная истина бытия. М.: ББИ, 2020.

Пашков К. Дар и благодарение в контексте христианской и постмодернистской антропологии. Харьков: Богословський портал, 2010. (Серия «Сучасна теологія»).

Харт Д. Красота бесконечного: Эстетика христианской истины. М.: ББИ, 2010. (Серия «Современное богословие»).

Ямпольская А. В. Неохайдеггерианский синтез? Размышления над книгой Ж.-Л. Мариона «Идол и дистанция» // Вопросы философии. 2011. № 1. С. 173–180.

Ямпольская А. Предисловие // Приводится по: Марион Ж.-Л. Эго, или Наделенный собой / пер. с фр. А. Черноглазова. М.: Группа Компаний «РИПОЛ классик»; «Панглосс», 2019. С. 9–36.

Ястребцева А. В. Ж.-Л. Марион как феноменолог и историк философии // Философские науки. М.: Гуманитарий, 2010. № 7. С. 40–49.

Davies O. The Theological Aesthetics // The Cambridge Companion to Hans Urs Von Balthasar / ed. E. T. Oakes, D. Moss. New York (N.Y.): Cambridge University, 2004. Р. 131–142.

Kerr F. Balthasar and Metaphysics // The Cambridge Companion to Hans Urs Von Balthasar / ed. E. T. Oakes, D. Moss. New York (N.Y.): Cambridge University, 2004. Р. 224–240.

Tracy D. Foreword // Marion J.-L. God Without Being: Horse-Text. Chicago (Tex.); London: The University of Chicago Press, 2012. Р. XI–XVII.

Published

2021-12-15

How to Cite

(1)
Solonchenko А. А. Is God Being or Is God Without Being? Discussion in Modern Theology: J. Milbank Versus J.-L. Marion. БВ 2021, 64-78.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories