Council of Constantinople 1170

Authors

  • Korobov Vladimir S. Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2021.43.4.003

Keywords:

division by mental representation, common person, My Father is greater than Me, the Council of Constantinople in 1170, Constantine of Kerkir, John Irinik, Manuel I Comnenus

Abstract

The article is devoted to the description of the meetings and the theological analysis of the decisions of the Council of Constantinople in 1170. This Council was a logical continuation of the previous one, which examined the question of the correct interpretation of the words of the Savior: «My Father is greater than Me» (John 14:28). The purpose of this article is to show why the condemned interpretations of «division by mental representation» («κατ’ ἐπίνοιαν διαίρεσιν») and «common person» were heretical, although they had their origin in patristic creations. The structure of the article has the following headings: Sources, The Course of the Council, The Results of the Council and Its Consequences, Theology. The interpretations of «division by mental representation» and «common person» led Orthodox thought towards Monophysitism. The principle of «division by mental representation» was not used by St. John Damascene applied to John 14:28, and Metropolitan Constantine of Kerkir applied it at his own discretion. Both interpretations were similar, not only because they relied on the same source, but because they attributed the words of Christ to a non-existent nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Korobov Vladimir S. , Moscow Theological Academy

MA in Theology

PhD student at the Department of Philology at the Moscow Theological Academy

Academy, Trinity-Sergius Lavra, Sergiev Posad, 141300, Russia

vladimir.korobov@mpda.ru

References

Basilius Caesariensis. Adversus Eunomium // PG. T. 29. Col. 497–669, 672–768.

Gregorius Nyssenus. Contra Eunomium // PG. T. 45. Col. 248–1121.

Gouillard J. Le Synodikon de l’Orthodoxie: édition et commentaire. Paris: Editions E. de Boccard, 1967. (Travaux et mémoires; vol. 2).

Joannes Cyparissiotes. Orationes antirrheticae quinque contra Nilum Cabasilam // Ἰωάννου τοῦ Κυπαρισσιώτου κατὰ Νείλου Καβάσιλα λόγοι πέντε ἀντιρρητικοί / ἐκδ. Σ. Θ. Μαραγκουδάκης. Athens, 1985. (Ἡσυχαστικαὶ καὶ φιλοσοφικαὶ μελέται; τ. 13). Σ. 45–288.

Joannes Damascenus. Contra Jacobitas // Die Schriften des Johannes von Damaskos. Bd. 4 / hrsg. P. B. Kotter. Berlin: De Gruyter, 1981. (PTS; Bd. 22). S. 109–153.

Joannes Damascenus. Expositio fidei // Die Schriften des Johannes von Damaskos. Bd. 2 / hrsg. P. B. Kotter. Berlin: De Gruyter, 1973. (PTS; Bd. 12). S. 3–239.

Joannes Philoponus. Arbiter // Iohannis Philoponi opuscula monophysitica / ed. A. Sanda. Beirut: Typographia Catholica PP. Soc. Jesu, 1930.

Joannes XI Beccus. De processione Spiritus Sancti // PG. T. 141. Col. 157–276.

Joannis Cinnami Epitome rerum ab Ioanne et Alexio Comnenis gestarum // PG. T. 133. Col. 309–678.

Les Regestes des Actes du Patrarcat de Constantinople. Vol. 1. Fasc. II et III. Les Regestes de 715 a 1206 / éd. V. Grumel. Paris: Institut Français d’etudes Byzantines, 1989.

Nicetas Choniates. Thesaurus orthodoxae fidei [Lib. XXV] // PG. T. 140. Col. 202–282.

Василий Великий, свт. Опровержение на защитительную речь злочестивого Евномия I, 6 // Он же. Творения. М., 2008. Т. 1. (Полное собрание творений святых отцов Церкви и церковных писателей; кн. 3). C. 109–139.

Григорий Нисский, свт. Догматические сочинения: в 2 т. Краснодар: Текст, 2006. Т. 2. (Патристика: тексты и исследования).

Иоанн Дамаскин, прп. Послание к яковиту // Творения преподобного Иоанна Дамаскина. Христологические и полемические трактаты. Слова на богородичные праздники / пер. и коммент. свящ. М. Козлова и Д. Е. Афиногенова. М.: Мартис, 1997. C. 154–193.

Иоанн Дамаскин, прп. Точное изложение православной веры. М.: Изд. Сретенского мон-ря, 2003.

Иоанн Киннам. Краткое обозрение царствования Иоанна и Мануила Комнинов (1118–1180) / пер. под ред. проф. В. Н. Карпова. СПб.: Тип. Г. Трусова, 1859. (Византийские историки, переведенные с греческаго при С. Петербургской духовной академии; кн. 2).

Иларион (Алфеев), митр. Преподобный Симеон Новый Богослов и православное Предание. М.: Вече, 2013.

Беневич Г. И. Иоанн Филопон // ПЭ. 2015. Т. 24. С. 628–647.

Мейендорф И., прот. Иисус Христос в восточном православном богословии / пер. с англ. свящ. О. Давыденкова, при участии Л. А. Успенской, примеч. А. И. Сидорова. М.: ПСТБИ, 2000.

Феодор (Юлаев), иером. Монофизитство // ПЭ. 2018. Т. 46. С. 679–696.

Михайлов П. Б. Анализ философской аргументации в полемике свт. Василия Великого с Евномием. Дис. канд. философских наук: 09.00.03. М.: Ин-т философии РАН, 2005.

Benito Duran A. El nominalismo arriano y la filosofia cristiana: Eunomio y San Basilio // Augustinus. Revista trimestral. 1960. Vol. 5. P. 207–226.

Petit L. Documents in edits sur le concile de 1166 et ses derniers adversaires // ВВ. 1904. Т. 11. Вып. 3–4. P. 465–493.

Thetford G. The Christological Councils of 1166 and 1170 in Constantinople // St. Vladimir’s Theological Quarterly. 1987. Vol. 31. № 2. P. 143–161.

Σάκκος Σ. Ν. «῾Ο Πατήρ Μου μείζων Μού ἐστιν». Ἔρίδαι καὶ σύνοδοι κατὰ τόν IBʹ αἰώνα. Θεσσαλονίκη: [χ. ό.], 1968. Τ. 1.

Σάκκος Σ. Ν. «῾Ο Πατήρ Μου μείζων Μού ἐστιν». Ἔρίδαι καὶ σύνοδοι κατὰ τόν IBʹ αἰώνα. Θεσσαλονίκη: [χ. ό.], 1968. Τ. 2.

Published

2021-12-15

How to Cite

(1)
В. С. Council of Constantinople 1170. БВ 2021, 48-63.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories