The Doctrine of St. Nicetas Stethatus on the ‘Four Main Virtues’ in the Context of Ancient Byzantine Literature. Part I

Authors

  • Dionisij (Shlenov), hegumen Moscow Theological Academy

Keywords:

asceticism, Studite monastery, virtues, passions, the main virtue, symbolism of the number four, aretology

Abstract

In the XI century a monk of the Studite monastery St. Nicetas Stethatus in the ascetic-theological corpus of his writings repeatedly used the expressions “main virtues” and “main passions”. The article attempts to uncover the meaning of the expression “main virtues”, to systematize the author’s ideas about the four main virtues, known to him from the ancient tradition through Christian authors, who continued to use this expression freely. The general context makes it possible to reveal the originality of the author, who compares the “four main virtues” with the fourfold part of the human soul as a great world compared to the external, small, world, which, according to ancient concepts, consisted of four primary elements. Particularly, an even more detailed comparison of the four virtues with the four abilities of the higher part of the soul, the mind, is considered. Along with this, the A. compares the five senses of the body and the five rational powers of the soul. For St. Nicetas the four main virtues are fundamental, which does not exclude the A.’s special attention to a number of other key virtues, such as humility and love. The doctrine of the four main virtues is missing from the corpus of St. Nicetas/St. Simeon the New Theologian, which more strongly emphasizes the more “school-like” and compilative nature of St. Stethatus’ heritage. The doctrines of Stethatus are considered in the context of ancient Byzantine literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dionisij (Shlenov), hegumen, Moscow Theological Academy

PhD in Theology, Professor of the Philology Department of Moscow Theological Academy
Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

Источники

Athanasius Alexandrinus. Contra gentes // Athanasius. Contra gentes and de incarnatione / ed. R. W. Thomson. Oxford: Clarendon Press, 1971. P. 2–132.

Aristoteles. De anima // Aristotle. De anima / ed. W. D. Ross. Oxford: Clarendon Press, 1961 r1967). P. 402a1–435b25.

Basilius Caesariensis. Epistulae // Saint Basile. Lettres, 3 vols. / ed. Y. Courtonne. P.: Les Belles Lettres, 1957. Vol. 1. P. 3–219.

Gregorius Nazianzenus. De Spiritu Sancto // Gregor von Nazianz. Die fünf theologischen Reden // hrsg. von J. Barbel. Düsseldorf: Patmos-Verlag, 1963. S. 218–276.

Gregorius Nazianzenus. In Theophania oratio 38, 11 // PG. T. 36. Col. 312–333.

Gregorius Nyssenus. De paradiso [Sp.] // Gregorii Nysseni Opera, suppl. / hrsg. von H. Hörner. Leiden: Brill, 1972. S. 75–84.

Joannes Chrysostomus. De non judicando proximo [Sp.] // PG. T. 60. Col. 763–766.

Joannes Damascenus. Expositio fidei // Expositio fidei // Die Schriften des Johannes von Damaskos, vol. 2 / hrsg. von P. B. Kotter. B.: De Gruyter, 1973. (PTS; Bd. 12). S. 3–239.

Maximus Confessor. Quaestiones et dubia // Maximi Confessoris Quaestiones et dubia / ed. J. H. Declerck. Turnhout: Brepols, 1982. (CCSG; vol. 10). P. 3–170.

Nicetas Stethatus. Centuria // PG. T. 120. Col. 851–1010.

Nicetas Stethatus. Epistula 2 ad amicum // Nicétas Stéthatos. Opuscules et lettres / Éd. J. P. Darrouzès. P., 1961. (SС; vol. 81). P. 58–63.

Nicetas Stethatus. De anima // Nicétas Stéthatos. Opuscules et lettres / Éd. J. P. Darrouzès. P., 1961. (SС; vol. 81). P. 64–153.

Nicetas Stethatus. De paradiso // Nicétas Stéthatos. Opuscules et lettres / Éd. J. P. Darrouzès. P., 1961. (SС; vol. 81). P. 154–227.

Nilus Ancyranus. Epistulae // PG. T. 79. Col. 82–582.

Procopius. Catena in Ecclesiasten (e cod. Marc. gr. 22) // Procopii Gazaei Catena in Ecclesiasten necnon Pseudochrysostomi commentarius in eundem Ecclesiasten / ed. S. Leanza. Turnhout: Brepols, 1978. (CCSG; vol. 4). P. 5–39.

Ps.-Plutarchus. Placita philosophorum (874d–911c) // Plutarchi Moralia / ed. J. Mau. Vol. 5.2.1. Leipzig: Teubner, 1971. S. 50–153.

Переводы

Никита Стифат, прп. Творения. Т. 1. Богословские сочинения / пер. с древнегреч. игум. Дионисий (Шленов). Сергиев Посад: Издательство Московской духовной академии, 2011.

Добротолюбие на славянском языке. М.: Издательство Сретенского монастыря, 2001. Добротолюбие в русском переводе. М.: Типо-литография И. Ефимова, 1900. Т. 5.

Литература

Воронцов С. А. Преломление стоической и патристической традиций понимания схемы четырех добродетелей в сочинениях Исидора Севильского // Вопросы философии. 2014. № 7. С. 108–114.

Воронцов С. А. Рец. на: Bejczy I. P. The Cardinal Virtues in the Middle Ages. A Study in Moral Thought from the Fourth to the Fourteenth Century. Leiden; Boston: Brill, 2011. VIII, 361 p. // Вестник ПСТГУ. Серия 1: Богословие. Философия. 2012. № 3 (41). С. 146–149.

Дионисий (Шленов), игум. Учение о воскресении души у свв. Симеона Нового Богослова и Никиты Стифата // Преподобный Симеон Новый Богослов и его духовное наследие: Материалы Второй международной патристической конференции Общецерковной аспирантуры и докторантуры имени святых Кирилла и Мефодия. М.: Общецерковная аспирантура и докторантура им. свв. Кирилла и Мефодия, 2017. С. 341–362.

Дионисий (Шленов), игум. Фрагмент о приобщении мудрости и знанию в трактате «Об иерархии» (32–40) прп. Никиты Стифата и его контекст // БВ. 2017. № 24–25. Вып. 1–2. С. 199–236.

Дионисий (Шленов), игум. Принцип «Познай себя» у прп. Никиты Стифата в контексте византийской традиции // БВ. 2018. № 28. Вып. 1. С. 96–126.

Дионисий (Шленов), игум. Учение о четырех родовых добродетелях в трактате «De virtutibus et passionibus», приписываемом прп. Ефрему Сирину, в контексте греческой патристической традиции // Преподобный Ефрем Сирин и его духовное наследие. Материалы Четвертой международной патристической конференции Общецерковной аспирантуры и докторантуры имени святых Кирилла и Мефодия. Москва, 27–29 апреля 2017 года // Под общей редакцией митрополита Волоколамского Илариона (Алфеева). М., 2019. С. 352–364.

Bejczy I. P. The Cardinal Virtues in the Middle Ages. A Study in Moral Thought from the Fourth to the Fourteenth Century. Leiden; Boston: Brill, 2011.

Becker M. Die Kardinaltugenden bei Cicero und Ambrosius: De officiis. Basel: Schwabe, 1994.

Bovendeert J. Kardinale deugden gekerstend. De vier kardinale deugden vanaf Ambrosius tot het jaar 1000. Nijmegen: Radboud Universiteit, 2007.

Lampe G. W. H. A Patristic Greek Lexicon. Oxford; New York: Oxford University Press, 2004.

Liddell H. G., Scott R., Jones H. S. A Greek-English Lexicon. Oxford: Claredon Press, 1961–1996.

Mähl S. Quadriga virtutum: Die Kardinaltugenden in der Geistesgeschichte der Karolingerzeit. Koln: Bohlau Verlag, 1969.

O’Connell. Cardinal virtues. Boston (Massachussetts), 1918.

Pieper J. The Four Cardinal Virtues Prudence, Justice, Fortitude, Temperance. New York: Harcourt, Brace and World, Inc., 1965.

Published

2020-12-25

How to Cite

(1)
Shlenov Д. The Doctrine of St. Nicetas Stethatus on the ‘Four Main Virtues’ in the Context of Ancient Byzantine Literature. Part I. БВ 2020, 192–209.

Issue

Section

Asceticism

Categories

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>