Anthropological basis of the teaching on the word (λόγος) according to Gregory of Nyssa

Authors

  • Diachenko G. Orthodox St Tikhon’s University of Humanities

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2015-18-19-87-117

Keywords:

word (λόγος), mind (νοῦς), name (ὄνομα), manifestation (φανέρωσις), reflection (ἐπίνοια)

Abstract

The present research paper attempts to envisage a system of St. Gregory’s teachingon the word (λόγος) from the point of view of its anthropological basis. Thearticle explores the particulars of man’s nature, which lie at the base of his literarywork. The fact that man has the word, according to St. Gregory, is explained by theexistence in him of a Godlike mind, a sensitive soul and a material body. The word,as St. Gregory sees it, acts as one of the means by which the mind expresses itselfto the outside through the organs and members of the body and in this quality isperceived as a species of ἐπίνοια. The work looks at the complex and fundamentalcharacter of the theory of the word of St. Gregory, which is important not only forphilological disciplines, but also for the humanities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diachenko G., Orthodox St Tikhon’s University of Humanities

candidate of philology, assistant professor, aspirant at the subdepartment of Systimatic theology and patrology of the department of Theology St. Tikhon’s Orthodox University
6/1, Likhov pereulok, Moscow 127051, Russia

References

Вдовиченко А. В. Грекоязычные библейские тексты в предметной и дискурсивной моделях описания. Диссертация на соискание ученой степени доктора филологических наук. М., 2013.

Каллист (Уэр), еп. Паламитские споры /Пер. К. Б. Михайлов // Альфа и Омега. 2002. № 4 (34). С. 190–212.

Карфикова Л. Святитель Григорий Нисский. Бесконечность Бога и бесконечный путь к Нему человека. К., 2012.

Ларше Ж.-К. Введение // Максим Исповедник, прп. Письма / Пер. Е. Начинкин; предисл. Ж.-К. Ларше; ред. Г. И. Беневич.СПб., 2015. С. 11–58.

Лосский В. Н. Спор о Софии // Лосский В. Н. Боговидение / Пер. В. А. Рещикова; сост. и вступ. ст. А. С. Филоненко. М.,2006. С. 10–108.

Малков П. Ю. Антропологические предпосылки учения об апокатастасисе у восточных отцов Церкви // Он же. По образу Слова: Статьи. М., 2007. С. 186–212.

Малков П. Ю. Сотериологический аспект православного учения об имени Божием // Он же. По образу Слова: Статьи. М., 2007.С. 120–135.

Михайлов П. Б. Анализ философской аргументации в полемике св. Василия Великого с Евномием. Диссертация на соискание ученой степени кандидата философских наук. М., 2005.

Несмелов В. И. Догматическая система святого Григория Нисского. Казань, 1887.

Соссюр Ф. Курс общей лингвистики // Соссюр Ф. Труды по языкознанию / Пер. А. А. Холодович; ред. М. А. Оборина. М., 1977. С. 31–273.

Тихомиров Д. Св. Григорий Нисский как моралист. Этико-историческое исследование. Могилев на Днепре, 1886.

Троицкий С. В. Учение св. Григория Нисского об именах Божиих и имябожники / Cост. А. Ковтун, К. Шахбазян. Краснодар,2002.

Фокин А. Р. Григорий свт., еп. Нисский // ПЭ. 2006. Т. 7. С. 480–522.

Шмалий В., свящ. 2001 – Шмалий В., свящ. Проблема «воцерковления философии» на примере трудов св. Григория Нисского // Богословие и философия: аспекты диалога. Сборник докладов конференции «IX Рождественские Образовательные Чтения», 25 янв. 2001 г. М., 2001. С. 59–87.

Эдельштейн Ю. М. Проблемы языка в памятниках патристики // История лингвистических учений. Средневековая Европа / Ред. А. В. Десницкая, С. Д. Кацнельсон. Л., 1985. С. 157–207.

Gregory of Nyssa. Contra Eunomium II: an English version with supporting studies. Proceedings of the 10th International Colloquium on Gregory of Nyssa (Olomouc, September 15–18, 2004) / Ed. L. Karficova etal. Leiden – Boston, 2007.

Kobusch Тh. Name und Sein. Zu den sprachphilosophischen Grundlagen in der Schrift «Contra Eunomium» des Gregor von Nyssa // El«Contra Eunomium I» en la produccion literaria de Gregorio de Nisa: VI ColoquioInternacional sobre Gregorio de Nisa / Ed. L. F. Mateo-Seco, J. L. Bastero. Pamplona, 1988. P. 247–268.

Laird M. Gregory of Nyssa and the grasp of faith: union, knowledge,and Divine presence. Oxford, 2004.

Matina М. Philosophy of language // The Brill Dictionary ofGregory of Nyssa / Ed. L. F. Mateo-Seco, G. Maspero. Leiden – Boston,2010. P. 604–611.

Merki H. Ὁμοίωσις Θεῷ: Von der platonischen Angleichung an Gott zur Gottähnlichkeit bei Gregor von Nyssa. Freiburg in der Schweiz, 1952.

Sherrard P. The christian understanding of man // Sophia Perennis.1976. № 2. Р. 38–57.

Weiswurm А. Alcuin. The nature of human knowledge according to saint Gregory of Nyssa. Wash. (D. C.), 1952.

Афанасий Александрийский, свт. 1902 – Творения иже во святых отца нашего Афанасия Великого, архиепископа Александрийского. Ч. 1. СТСЛ, 1902.

Василий Великий, свт. 2008–2009 – Василий Великий, свт. Творения:В 2 тт. М., 2008–2009. Т. 2.

Григорий Палама, свт. 2007 – Григорий Палама, свт. Трактаты / Пер.архим. Нектарий (Яшунский). Краснодар, 2007.

Епифанович, Сидоров 1993 – Творения преподобного Максима Исповедника. Кн. 2. Вопросоответы к Фалассию. Ч. 1. Вопросы I–LV / Пер. иком. С. Л. Епифанович, А. И. Сидоров. М., 1993.

Лурье 1995 – Григорий Нисский, свт. Об устроении человека / Пер.В. М. Лурье. СПб., 1995.

Поспелов 2009 – Георгий Факрасис. Диспут свт. Григория Паламы с Григорой философом. Философские и богословские аспекты паламитских споров / Пер. Д. И. Поспелов. Святая гора Афон – М., 2009.

Феофан Затворник, свт. 2006 – Феофан Затворник, свт. Что есть духовная жизнь и как на нее настроиться? М., 2006.

Published

2021-11-30

How to Cite

(1)
Diachenko Г. В. Anthropological Basis of the Teaching on the Word (λόγος) According to Gregory of Nyssa. БВ 2021, 87-117.

Issue

Section

Patrology

Categories