V. N. Lossky’s Teaching on the Distinction Between Essence and Energy in God: Antinomy or Gross Contradiction?

Authors

  • Fufaev Sergey, priest Мoscow Theological Аcademy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2020-37-2-59-90

Keywords:

God, the Most Holy Trinity, the Lord Jesus Christ, the Incarnation of God, eing, absolute simplicity, absolute perfection, divine infinity, uncreated essence, uncreated energies, hypostasis, personality, deification, theological antinomy

Abstract

The article proposes an answer to criticism by E.V. Zaitsev of the teachings of V.N. Lossky about the distinction between essence and energy in God. E. V. Zaitsev believes that this doctrine has a gross internal contradiction, which led to the gap between «theology» and «economy». In the author’s opinion, these conclusions are not substantiated. In this connection, an attempt is made in the article to theologically analyze the most important aspects of V.N. During the study, the following ideas were especially emphasized: creation is an act of will, not an act of nature; uncreated energies are the being of all that exists, and between the uncreated essence and the creaturely essence lies an infinite ontological distance; absolute perfection is absolute simplicity; absolute perfection implies an infinite variety of infinite and omnipotent energies based on a single uncreated entity; there can be no addition between the acting and the action; due to the infinity of uncreated essences and energies they are reduced to absolute indivisibility and simplicity; the absolute uniqueness of personality is absolute simplicity; the uncreated Person of Christ is simultaneously in the uncreated nature and the created nature; in a state of deification, a person endlessly assimilates the property of divine simplicity; deification is carried out endlessly from strength to great strength, etc. As a result of the study, the author came to the conclusion that from the point of view of the considered aspects of VN Lossky’s theology, his distinction between essence and energy in God is not a gross contradiction, but an ontological antinomy, indicating an inexhaustible the secret of the being of God, His creative act, the being of creation and deification of man.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fufaev Sergey, priest, Мoscow Theological Аcademy

Teacher and Research Assistant at the Department оf Biblical Studies at the Мoscow Theological Аcademy
Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

ИСТОЧНИКИ

Basilius Magnus. De Spiritu Sancto. Ad Amphilochium Iconii episcopum // PG. T. 32. Col. 68–217.

Gregorius Nazianzenus. Oratio XXXI // PG. 36. Col. 133–172.

Gregorius Nyssenus. Homiliae in Canticum canticorum // PG. T. 44. Col. 756–1120.

Gregorius Palamas. Orationes dogmaticae // Γρηγόριου τοῦ Παλαμᾶ Συγγράματα. Θεσσαλονικη, 21994. T. 2. Σ. 69–278.

Gregorius Palamas. Pro hesychastis // Γρηγόριου τοῦ Παλαμᾶ Συγγράματα. Θεσσαλονικη, 21988. T. 1. Σ. 359–694.

Joannes Damascenus. Dialectica sive Capita philosophica // PG. Т. 94. Col. 518–676.

Joannes Damascenus. Expositio fidei // PG. T. 94. Col. 790–1228.

Maximus Confessor. Capita de charitate // PG. T. 90. Col. 959–1080.

Василий Великий, свт. О Святом Духе. К святому Амфилохию, епископу Иконийскому // Догматико-полемические творения. Экзегетические сочинения. Беседы. М.: Сибирская благозвонница, 2008. Т. 1. С. 60–108.

Григорий Богослов, свт. Пять слов о богословии. М.: Храм свв. Космы и Дамиана на Маросейке, 2000.

Григорий Нисский, свт. Точное изъяснение Песни песней Соломона // Творения святого Григория Нисского. М.: тип. В. Готье, 1862. Ч. 3.

Григорий Палама, свт. Антирретики против Акиндина. Краснодар: Текст, 2010. Григорий Палама, свт. Триады в защиту священнобезмолствующих. М.: Канон, 1995. Григорий Палама, свт. О том, что Варлаам и Акиндин — дихотомиты // Трактаты.

Краснодар: Текст, 2007. С. 234–250.

Иоанн Дамаскин, прп. Источник знания / пер. с др.-греч. и ком. Д. Е. Афиногенова, А. А. Бронзова, А. И. Сагарды, Н. И. Сагарды. М.: Индрик, 2002.

Максим Исповедник, прп. Главы о любви // Творения преподобного Максима Исповедника. Кн. 1. Богословские и аскетические трактаты / пер. А. И. Сидорова. М.: Мартис, 1993. С. 95–145.

Максим Исповедник, прп. О различных недоумениях у святых Григория и Дионисия (амбигвы). М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2006.

Марк Эфесский, свт. Силлогистические главы о различении божественной сущности и энергии против ереси акиндинистов // Византийские исихастские тексты. М.: Изд. Московской Патриархии, 2012. С. 456–480.

Филарет Московский, свт. Слово в день обретения мощей свт. Алексия // Слова и речи. М., 1877. Т. 2.

О цели жизни нашей христианской. Беседа преподобного Серафима Саровского с Н. А. Мотовиловым. Киев: Киево-Печерская Успенская Лавра, 2013.

Избранные труды В. Н. Лосского

Lossky V. N. Essai sur la theologie mystique de l’Eglise d’Orient. Paris: Cerf, 2008.

Lossky V. N. La consciense catholique. Implications anthropologiques du dogme de l’Eglise // A l’image et a la ressemblance de Dieu. Paris: Aubier Montaigne, 1967. P. 181–192.

Lossky V. N. La notion theologique de personne humaine // A l’image et a la ressemblance de Dieu. Paris: Aubier Montaigne, 1967. P. 109–121.

Lossky V. N. La théologie de la lumiere chez saint Grégoire Palamas // À l’image et à la ressemblance de Dieu. Paris: Aubier Montaigne, 1967. P. 39–65.

Lossky V. N. Vision de Dieu. Paris: Editions Delachaux et Niestle, 1962.

Лосский В. Н. Боговидение // Лосский В. Н. Боговидение. М.: АСТ, 2006. С. 311–453.

Лосский В. Н. Богословское понятие человеческой личности // Лосский В. Н. Боговидение. М.: АСТ, 2006. С. 645–657.

Лосский В. Н. Богословие света в учении святого Григория Паламы // Лосский В. Н. Боговидение. М.: АСТ, 2006. С. 581–606.

Лосский В. Н. Догматическое богословие // Лосский В. Н. Боговидение. М.: АСТ, 2006. С. 454–550.

Лосский В. Н. Кафолическое сознание (Антропологическое приложение догмата Церкви) // Лосский В. Н. Боговидение. М.: АСТ, 2006. С. 710–721.

Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви // Лосский В. Н. Боговидение. М.: АСТ, 2006. С. 110–308.

ЛИТЕРАТУРА

Бибихин В. В. Энергия. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2010.

Бирюков Д. С. Тема Божественных энергий как «привходящего» в паламитском учении: смысл, исторический контекст, контекст учения о природе богословского языка // БХД. 2019. Т. 2. № 2. С. 195–211.

Гагинский А. М. Дискуссия о различии сущности и энергии в контексте византийской онтологии // Вестник ПСТГУ. Серия I: Богословие. Философия. Религиоведение. 2018. Вып. 76. С. 23–39.

Гагинский А. М. Энергии простоты или простота энергии? Две парадигмы патристической философии // Вестник ПСТГУ. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2016. Вып. 4 (71). С. 21–28.

Иванов М. С. Человек в религиозной философии Блеза Паскаля // БВ. 2019. Т. 35. № 4. С. 72–86.

Иоанн (Зизиулас), митр. Общение и инаковость. Новые очерки о личности и Церкви. М.: ББИ, 2012.

Зайцев Е. В. Учение В. Лосского о теозисе. М.: ББИ, 2007.

Мандзаридис Г. Обожение человека по учению святителя Григория Паламы. Сергиев Посад: СТСЛ, 2010.

Фуфаев С., свящ. Вочеловечение Бога и обожение человека // ПС. 2017. №1 (04). С. 8–13.

Фуфаев С., свящ. Истолкование В. Н. Лосским догматических понятий «ипостась», «личность» и «индивид» // БВ. 2019. № 4 (35). С. 38–71.

Фуфаев С., свящ. Открытый и сокрытый Бог Библии и Предания Церкви // ПС. 2018. №1 (08). С. 30–43.

Published

2020-06-15

How to Cite

(1)
Fufaev С. V. N. Lossky’s Teaching on the Distinction Between Essence and Energy in God: Antinomy or Gross Contradiction?. БВ 2020, 59–90.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories