The orthodox mission among sects: Part I

Authors

  • Kon' R. M. Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450/2018-29-1-203-232

Keywords:

heresy, sect, cult, totalitarian sect, false teachings, new religious movements, sect classification, sectology, religious studies, secular anti-cult movement, theory of totalitarian sectarianism, psychotechnologies, anti-sectarian mission, ecumenism, interreligious dialogue, patristic attitude to sects and sectarians, principles and methods of the anti-sectarian mission

Abstract

This article analyzes the theoretical basis of the anti-sectarian mission of the Russian Orthodox Church in the last quarter century of its life in Russia under the new political conditions. The analysis is carried out from the point of view of the patristic understanding of the nature and purpose of this mission and it takes into account the experience accumulated by the Church before 1917. The A. critically examines the terminological problems and modern principles and methods of studying and opposing sectarianism. He also looks at the theory of the origin and dissemination of sects as it is explained by church sectology, secular religious studies, secular anti-cult movement and also by the theory of totalitarian sectarianism, in order to identify their mutual influence, fundamental divergence and methodological flaws and to find in Russian sectology the experience which is most in accordance with church Tratidion. The A. eplores theological and pastoral aspects of the problem of the anti-sectarian mission, ecumenism and interreligious dialogue, the Holy Fathers’ attitude to heresies (sects) and heretics (sectarians) and religious delusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Иларион (Троицкий), сщмч. Христианство или Церковь // Творения: В 3-х т. Т. 2. М., 2004. С. 192-234.

Иоанн Дамаскин, прп. Творения. СПб., 1913. Т. 1.

Ириней Лионский, свт. Против ересей. Доказательство апостольской проповеди. СПб., 2017.

Основные принципы отношения Русской Православной Церкви к инославию. М., 2000.

Сборник материалов по вопросам о смешанных браках и о вероисповедании детей, от сих браков происходящих. СПб., 1906.

Феофан Затворник, свт. Письма к одному лицу в Санкт-Петербург по поводу появления там нового учителя веры. СПб., 1881.

Феофан Затворник, свт. Собрание писем. Свято-Успенский Псково-Печерский монастырь, 1994.

Феофилакт Болгарский, блж. Благовестник. М., 2000. Кн. 2.

Амфилохий (Радович), митр. Миссия Церкви и ее методика. URL: http://stavroskrest.ru/content/missiya-cerkvi-i-ee-metodika (дата обращения 5.05.2017).

Арсеньев И., прот. Секты Европы от Карла Великого до Реформации. М., 2005.

Балагушкин Е. Г., Шохин В. К. Религиозный плюрализм в современной России: Новые религиозные движения на постсоветском этапе // Мир России. 2006. Т. 15. № 2. С. 62-78.

Баркер А. Новые религиозные движения. СПб., 1997.

Богословский анализ лжеучений, содержащихся в литературе, издаваемой т. н. «Богородичным центром» // Московский церковный вестник. 1992. № 12-13. С. 4-5, 14-15.

Васильева Е. Н. Теория «церковь-секта»: От М. Вебера до наших дней. Электронный научный журнал «Исследовано в России». URL: http://zhurnal. ape.relarn.ru/articles/2007/114.pdf (дата обращения 15.05.2017).

Васильева Е. Н. «Культ» и «секта»: Проблема разграничения // Религиоведение. 2007. № 3. С. 86-92.

Глубоковский Н. Н. Блаженный Феодорит, еп. Киррский. Его жизнь и литературная деятельность. М., 1890. Т. 2.

Глубоковский Н. Н. Русская богословская наука в ее историческом развитии и новейшем состоянии. М., 2002.

Григорьева Л. И. К вопросу об использовании понятия «тоталитарная секта» по отношению к новым нетрадиционным религиозным движениям // Личность, творчество и современность. Сборник научных трудов / Под ред. Д. Д. Невирко. Красноярск, 1999. Вып. 2. С. 206-210.

Дворкин А. Л. Типология сектантства и методы антисектантской деятельности Русской Православной Церкви // Миссионерское обозрение. 1997. № 1. С. 10-15

Дворкин А. Л. Введение в сектоведение. Учебное пособие к курсу «Сектоведение». Нижний Новгород, 1998.

Дворкин А. Л. О некоторых подходах к методологии православного сектоведения // Труды ежегодной богословской конференции ПСТГУ: Материалы 2000 г. М., 2000. С. 65-83.

Дворкин А. Л. Сектоведение. Тоталитарные секты. Опыт систематического исследования. Н. Новгород, 32007.

Иванов М. С., Цыпин В., прот. Ересь // ПЭ. 2008. Т. 18. С. 598-607.

Иванцов-Платонов А., прот. Ереси и расколы первых трех веков христианства. М., 1877. Ч. 1.

Кантеров И. Я. Новые религиозные движения в России. Религиоведческий анализ. М., 2006.

Кантеров И. Я. Новые религиозные движения // Религиоведение. Энциклопедический словарь. М., 2006. С. 706-707.

Конь Р. М. Введение в сектоведение. Нижний Новгород, 2008.

Лифтон Р. Технология «промывки мозгов». Психология тоталитаризма. М., 2005.

Мартинович В. А. Нетрадиционная религиозность: Возникновение и миграция. Материалы к изучению нетрадиционной религиозности. Мк., 2015. Т. 1.

Мельников П. Записка о русском расколе для В. К. Константина Николаевича по поручению Ланского. 1857 // Кельсиев В. Сборник правительственных постановлений о раскольниках. Л., 1860. Вып. 1. С. 167-198.

Мельников П. Письма о расколе. СПб., 1862.

Михаил (Грибановский), еп. Письма. Симферополь, 1910.

Новые религиозные организации России деструктивного и оккультного характера. Миссионерский Отдел Московского Патриархата Русской Православной Церкви. Белгород, 21997.

Поппер К. Предположения и опровержения: Рост научного знания. М., 2004. [Popper K. Predpolozheniia i oproverzheniia: Rost nauchnogo znaniia (Assumptions and denials: The growth of scientific knowledge). Moscow, 2004.]

Пуха Н. В. Типология религиозных групп и организаций в современной американской социологии религии. М., 1999.

Федоров В., прот. Предисловие издателей русского перевода // Баркер А. Новые религиозные движения. Практическое введение. СПб, 1997. С. V-XXXIX.

Феодор (Поздеевский), архиеп. Смысл христианского подвига // Феодор (Поздеевский), архиеп. Жизнеописание. Избранные труды. Сергиев Посад, 2000. С. 43-232.

Филькина А. В. Этический аспект в исследованиях новых религиозных движений: Сопоставление опыта отечественных и западных социологов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. Вып. 5 (95). С. 73-78.

Флоровский Г., прот. Пути русского богословия. Вильнюс, r1991.

Штерин М. C. Новые религиозные движения в России 1990-х годов // Старые церкви, новые верующие / Под ред. К. Кариайнена, Д. Е. Фурмана. СПб., 2000. C. 150-181.

Эгильский Е. Э., Матецкая А. В., Самыгин С. И. Новые религиозные движения. Современные нетрадиционные религии и эзотерические учения. Учебное пособие. М., 2011.

Bromley D. G. New religious movements // Encyclopedia of Religion and Society / Ed. H. William, Jr. Swatos. URL: http://hirr.hartsem.edu/ency/NRM. htm (дата обращения 20.10.2016).

Introvigne M. «Liar, Liar»: Brainwashing, CESNUR and APA. URL: http://www.cesnur.org (дата обращения 22.10.2016).

Introvigne M. The future of religion and the future of new religions. URL: http://www.cesnur.org/2001/mi_june03.htm (дата обращения 22.10.2016).

Popper K. R. Natural selection and the emergence of mind // Dialectica. 1978. Vol. 32. P. 339-355.

Richardson J. T., Ginsburg G. A. Critique of "Brainwashing" evidence in light of Daubert: Science and unpopular religions // Law and Science: Current legal issues / Ed. H. Reece (N. Y), 1998. Vol. 1. P. 265-288.

Shupe A. D., Bromley D. G., Oliver D. L. The anti-сult movement in America. A bibliography and historical survey (Sects and Cults in America). New York, 1984.

West L. J., Langone M. D. A conference for scholars and policy makers // Cultic studies journal. 1986. Vol. 3. P. 117-134.

Published

2018-06-15

How to Cite

(1)
Kon’ Р. М. The Orthodox Mission Among Sects: Part I. БВ 2018, 202-230.

Issue

Section

Sectology

Categories

Most read articles by the same author(s)