On the question of handing over in 1948 to the Laura the iconostasis of church of st. Nicholas called “Nicholas the Great Cross”
DOI:
https://doi.org/10.31802/2500-1450/2018-30-3-206-226Keywords:
icons, iconostasis, Church “Nikola the Big Cross”, Church of st. Sergius of Radonezh, refectory, Holy Trinity-St. Sergius LauraAbstract
The Church of st. Nikolas “Nikola the Big Cross” was destroyed in Moscow in 1933. The iconostasis was dismantled and was preserved in the collections of the State TretyakovGallery. In 1948, it was given to the Holy Trinity-st. Sergius Laura and was installed in the Refectory Church of st. Sergius of Radonezh. The structure of the iconostasis was changed because its size did not meet the parameters of this Church. Not all icons have been included in the new iconostasis. 55 painted works from the Moscow church iconostasis were transferred to the monastery. 37 icons were included in the iconostasis of the Refectory st. Segius Church in the local row (4), row of holidays (10) and Deiesus row (11), partially in the row of Holy Forfathers (nine of eleven), one icon of prophets (out of eleven) and two icons (out of three) of the Passion row. The iconostasis included the Royal doors and the North and South doors. The whereabouts of 10 icons is unknown. The necessity of finding their whereabouts is obvious: the Moscow Church iconostasis, as a unique monument of the ancient Russian art of the XVII century, it must be completely preserved and must be available for study.
Downloads
References
Утраченные святыни. Ильинка сквозь века / Сост. Т. Г. Берхина. М., 2011.
Буренкова Е. В. Из истории комплектования фондов древнерусского искусства Третьяковской галереи // Третьяковские чтения. Москва, 2-4 апреля 2014 г. Материалы отчетной научной конференции / Под ред. Л. И. Иовлевой, Т. В. Юденковой. М., 2015. С. 58-83.
Гераськин Ю. В. Возникновение и становление института уполномоченного Совета по делам Русской Православной Церкви при Совете Министров СССР // Известия Алтайского государственного университета. 2008. № 4.4. С. 45-51.
Грабарь И. История русского искусства. М., 1959. Т. 4.
Ильин М. А. Загорск. Троице-Сергиев монастырь. Л., 1971 (Города-музеи).
Куроедов В. А. Религия и церковь в советском государстве. М., 1982.
Паламарчук П. Г. Сорок Сороков. Краткая иллюстрированная история всех московских храмов в 4 т. М., 2004.
Розанов Н. П. Древние и другие особо замечательные предметы в приходских церквах г. Москвы. М., 1911.
Савина Л. К истории иконостаса трапезной церкви Троице-Сергиевой лавры // ЖМП. 1993. № 10. С. 93-97.
Савина Л. Праздничный ряд иконостаса церкви Никола Большой Крест // Русская поздняя икона от XVII до начала XX столетия. Сборник статей ВНИИР. М., 2001. С. 143-152.
Савина Л. О картинах П. И. Нерадовского из Сергиевского храма Троице-Сергиевой лавры // Троице-Сергиева лавра в истории, культуре и духовной жизни России. Материалы V Международной конференции. Сергиев Посад, 2009. С. 228-243.
Савина Л. «Делан самым добрым и дивным строением…». Иконостас Сергиевского храма трапезной палаты Троице-Сергиевой лавры // Русское искусство. 2014. № 2. С. 32-43.
Савина Л. К истории установки иконостаса в Сергиевском храме Трапезной палаты Свято-Троицкой Сергиевой лавры // Троице-Сергиева лавра в истории, культуре и духовной жизни России. Материалы X Международной конференции. Сергиев Посад, 2018. С. 251-261
Свенцицкий А. Невидимые нити // ЖМП. 2009. № 8. С. 62-64.
Трофимов И. В. Памятники архитектуры Троице-Сергиевской лавры: исследования и реставрация. М., 1961. С. 139-158.