God-Forsakenness in Soteriological Context: On Question of Reproachfulness

Authors

  • Alexander D. Ponomarev Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2025.57.2.006

Keywords:

God-forsakenness, reproachful passions, blameless passions, relative assimilation, grace, energy, human nature, original sin, ignorance, salvation, St. Maximus the Confessor, St. Cyril of Alexandria

Abstract

The article is focused on understanding of God-abandonment and its theological analysis in the soteriological and Christological contexts. Specifically, here examines the attitude to God-forsakenness in theological thought of St. Maxim the Confessor and St. John of Damascus, who, despite they believed that the Savior accommodate God-abandonment in prosopic way, did not directly raise the question of its reproachfulness, which served as a reason for questioning it in this article. As a result, it is proposed to divide God-abandonment, like the ignorance, into sinful and sinless. Based on a little-known quote from St. Cyril of Alexandria, compelling arguments were found in favor of defining the latter. The main conclusion of this article is the admission of the blameless God-forsakenness of our nature, which is a consequence of the fall of Adam, is inherited by us like other natural sinless passions and is overcome in Baptism, when a person receives the Holy Spirit and becomes a member of the Body of Christ. From the soteriological point of view, the identification and justification of impeccable God-forsakenness gives us the opportunity to speak of it as having been really experienced on the Cross by the Lord Jesus Christ in His humanity and, as a result, healed by Him for the sake of our salvation and the curing of fallen nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander D. Ponomarev, Moscow Theological Academy

MA in Theology
student of the Moscow Theological Academy

References

Дмитриев В., свящ. Перевод и анализ сочинения свт. Кирилла Александрийского: Περὶ τῆς ὀρθῆς πίστεως, τῆς εἰς τὸν Kὐριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν. Сергиев Посад: МДА, 1916. [Машинопись] // ОР РГБ. Ф. 172. К. 235. Ед. 5. Л. 1-12.

Athanasius Alexandrinus. Expositiones in Psalmos // PG. T. 27. Col. 60-545.

Cyrillus Alexandrinus. Ad Theodosium imperatorum de recta fide // PG. T. 76. Col. 1133-1200.

Gregorius Nazianzenus. Orationes XXVII-XLV // PG. T. 36. Col. 9-623.

Jean Chrysostome. Sur l’égalité du Père et du Fils. Contre les anomées homélies VII-XII / introd., texte crit., trad et notes par A.-M. Malingrey. Paris: Cerf, 1994. (SC; vol. 396).

Marc le Moine. Traités. T. I / éd. G. M. de Durand. Paris: Cerf, 1999. (SC; vol. 445).

Maximus Confessor. Quaestiones et dubia / ed. by J. H. Declerck. Turnhout; Leuven: Brepols; Leuven University Press, 1982. (CCSG; vol. 10).

Septuaginta / ed. by A. Rahlfs. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1979.

Григорий Богослов, свт. Творения. Т. 1. Санкт-Петербург: Тип. П. П. Сойкина, 1913.

Деяния Вселенских Соборов. Т. 6. Казань: Центр. тип., 1908.

Добротолюбие: в 5 т. Т. 3. Москва: Изд. Сретенского монастыря, 2010.

Ефрем Сирин, св. Творения. Т. 7: Толкование на Четвероевангелие. Москва: Русский паломник, 2014.

[Иоанн Дамаскин, св.] Полное собрание творений св. Иоанна Дамаскина. Т. 1. Санкт-Петербург: Изд. Императорской С.-Петербургской Духовной Академии, 1913.

Иоанн Дамаскин, св. Творения. Точное изложение православной веры / пер. и комм. Д. Е. Афиногенова, А. А. Бронзова, А. И. Сагарды, Н. И. Сагарды. Москва: Индрик, 2002.

Кирилл Александрийский, свт. О правой вере к царицам / пер. с др.-греч. свящ. Василия Дмитриева (1916 г.) под ред. иерод. Фёдора (Юлаева) // Богословский вестник. 2008-2009. № 8-9. С. 68-141.

Максим Исповедник, прп. Богословско-полемические сочинения (Opuscula Theologica et Polemica) / пер. с др.-греч. Д. А. Черноглазова и А. М. Шуфрина; науч. ред., предисл. и комм. Г. И. Беневича. Санкт-Петербург: РХГА, 2014.

Максим Исповедник, прп. Творения. Кн. 1 / пер. А. И. Сидорова. Москва: Мартис, 1993.

Феодорит Кирский, блж. Творения. Т. 2. Изъяснение псалмов. Москва: ИС РПЦ, 2004.

Булгаков С., прот. Агнец Божий. Paris: YMCA Press, 1933.

Давыденков О., свящ. Communicatio idiomatum как важнейшая часть православного учения о Лице Искупителя // Материалы ежегодной богословской конференции ПСТГУ. Москва: ПСТГУ, 1997. С. 7-15.

Дионисий (Шлёнов), иером. Гефсиманское моление в свете христологии прп. Максима Исповедника // Диспут с Пирром: прп. Максим Исповедник и христологические споры VII столетия / ред. Д. А. Поспелов. Москва: Храм Софии Премудрости Божией, 2004. С. 339-378.

Елиманов В. Е., Адриан (Пашин), игум. Первородное повреждение в православном богословии: к вопросу о наследуемости греха. (Ч. 1) // Богословский вестник. 2024. № 1 (52). С. 32-63.

Елиманов В. Е., Адриан (Пашин), игум. Первородное повреждение в православном богословии: к вопросу о наследуемости греха. (Ч. 2) // Богословский вестник. 2024. № 2 (53). С. 32-57.

Ианнуарий (Ивлиев), архим. Евангелие от Марка. Богословско-экзегетический комментарий. Москва: ББИ, 2019.

Иустин (Попович), прп. Собрание творений: Догматика Православной Церкви. Сотериология. Экклесиология. Т. 3 / пер. с серб. С. Фонова; ред. А. И. Сидорова. Москва: Паломник, 2006.

Коробов В. С. Константинопольский Собор 1170 года // Богословский вестник. 2021. № 4 (43). С. 48-63.

Ларше Ж.-К. Преподобный Силуан Афонский / пер. с фр. М. Н. Насонова, У. С. Рахновской; предисл. архим. Симеона (Брюшвайлера). Москва: ПСТГУ, 2016.

Малышев А. В. Гефсиманское моление Христа в толкованиях прп. Максима Исповедника и свт. Иннокентия Херсонского // Материалы VIII Международной студенческой научно-богословской конференции. Сборник докладов. Санкт-Петербург: СПбДА, 2016. С. 84-91.

Орлов И. А. Труды св. Максима Исповедника по раскрытию догматического учения о двух волях во Христе. Историко-догматическое исследование. Краснодар: Текст, 2010.

Сидоров А. И. Вопрос о пределах ведения Господа нашего Иисуса Христа и его решение в контексте святоотеческого предания // Богословский вестник. 2005-2006. № 5 (6). С. 229-272.

Сидоров А. И. Размышления о судьбе православной патрологии // Дайджест богослов.ru. 2011. С. 26-35.

Смолин И., диак. Миссионерский щит веры в ограждение от сектантских заблуждений. Санкт-Петербург: Миссионерское обозрение, 1904.

Чурсанов С. А. Лицом к лицу: Понятие личности в православном богословии ХХ века. Москва: ПСТГУ, 2019.

Larchet J.-C. La divinisation de l’homme selon saint Maxime le Confesseur. Paris: Cerf, 1996.

Published

2025-10-24

How to Cite

(1)
Ponomarev А. God-Forsakenness in Soteriological Context: On Question of Reproachfulness. БВ 2025, 125-146.

Issue

Section

Theology and philosophy