The Doctrine of the New Martyr John Popov on Conscience in the Context of Moral Theology of the XIX Century

Authors

  • Domuschi Stephan A., priest Moscow Theological Academy, Russian Orthodox University

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2019-34-137-156

Keywords:

moral theology, Christian ethics, conscience, new Martyr John Popov

Abstract

The article is devoted to the doctrine of conscience of one of the most interesting, original and profound researchers of morality of the last quarter of the XIX century — the Martyr John Popov. As the «soil» on which grew the doctrine of Professor I. V. Popova, the article presents the views on conscience of his predecessors: arhim. Plato (Thebes), prot. I. Hualianfa, Archimandrite. Gabriel (vocal), FR. F. A. Golubinsky, prot. I. yanysheva, SVT. Innokenty (Borisov), SVT. Theophanes the Recluse, as well As Vs Solovyov. When referring to the theology of Ivan Vasilyevich himself, the article updates the review of associate Professor A. I. Vvedensky — the only surviving description of the candidate’s work of I. V. Popov on conscience, its essence and origin. However, his master’s thesis «Natural moral law» was chosen as the main work, on which the main attention was paid. The analysis of this work has allowed to claim that I. V. Popov has formulated deep and in own way unique doctrine about conscience. He not only connected the rational and the sensual with the functions traditionally distinguished in it in an original way, but also outlined the formal and substantive sides in it. At the same time, the specificity of his research method allowed him to combine tradition with creative, original presentation in his work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Domuschi Stephan A., priest, Moscow Theological Academy, Russian Orthodox University

PhD in Theology, PhD in Philosophy, Associate Professor of the Theology Department of Moscow Theological Academy Dean of the Missionary Faculty of Russian Orthodox University

Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad, 141300, Russia

References

Бронзов А. А. Нравственное богословие в России в течение XIX столетия. СПб.: Тип. А. П. Лопухина, 1901.

Гавриил (Голосов), архим. Нравственное богословие применительно к программе семинарского курса. Тверь: Типо-лит. Ф. С. Муравьева, 1884.

Гаврюшин Н. К. Русское богословие. Очерки и портреты. Нижний Новгород: Нижегородская духовная семинария, 2011.

Голубинский Ф. А., прот. Умозрительная психология. (Чтения, записанные со слов его студентом академии XIV курса В. Назаревским и др.). М.: Унив. тип. (Катков и К°), 1871.

Горелик К. В. Этика всеединства в философии Владимира Соловьёва // Материалы международной конференции 14–15 февраля 2003 г. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2003. («Symposium»: Минувшее и непреходящее в жизни и творчестве В. С. Соловьёва; вып. 32). C. 189–196.

Домусчи С. А. К вопросу о соотношении совести и свободы человека // БВ. 2016. Т. 20–21. С. 101–122.

Иннокентий (Борисов), свт. Сочинения Иннокентия, архиепископа Херсонского: в 6 т. СПб.: Издание книгопродавца И. Л. Тузова, 1908. Т. 6.

Лопухин И. В. Масонские труды. СПб.: Алетейя, 1997.

Макарий Великий, прп. Творения. М.: Паломник, 2002. (Библиотека отцов и учителей церкви).

Платон (Фивейский), архим. Православное нравственное богословие / сост. архим. Платон (Фивейский). М.: Тип. Семена, 1854.

Попов И. В. Естественный нравственный закон. (Психологические основы нравственности). Сергиев Посад: 2 тип. А. И. Снегиревой, 1897.

Попов И. В. Св. Иоанн Златоуст и его враги // БВ. 1907. Т. 3. № 12. С. 798–855. Протоколы Московской духовной академии за 1892 год // БВ. 1893. Т. 1. № 1. С. 125–156.

Русская религиозная антропология. Т. 1: Антология / cост. Н. К. Гаврюшин. М.: Московский философский фонд, МДА, 1997.

Соловьёв В. С. Духовные основы жизни // Соловьёв В. С. Полное собрание сочинений: в 10 т. СПб.: Просвещение, 1912. Т. 3. С. 301–416.

Соловьев В. С. Полное собрание сочинений: в 10 т. Т. 2. Критика отвлечённых начал. СПб.: Просвещение, 1911.

Сперанский И. П. Очерк истории Смоленской духовной семинарии и подведомых ей училищ со времени основания Cеминарии до её преобразования по Уставу 1867 года. Смоленск: Тип. Е. П. Позняковой, 1892.

Фенелон. Бытие Бога, доказанное познанием природы и человека / пер. с франц. М.: Университетская типография, 1809.

Феофан Затворник (Говоров), свт. Начертание христианского нравоучения. Изд. Афонского Русского Пантелеимонова монастыря. М.: Типо-Литография И. Ефимова, 1891.

Халколиванов И., прот. Православное нравственное богословие. Самара: Зем. тип., 1875.

Янышев И. Л., протопр. Православно-христианское учение о нравственности. 2-е изд. СПб.: Тип. М. Меркушева, 1906.

Hoppe J. I. Das Gewissen: mit Einschluss der Gefühle und der Sitten in ihrer Beziehung zum Gewissen. Regensburg: Verlag von G. J. Manz, 1875.

Published

2021-02-01

How to Cite

(1)
Domuschi С. The Doctrine of the New Martyr John Popov on Conscience in the Context of Moral Theology of the XIX Century. БВ 2021, 137-156.

Issue

Section

Asceticism

Categories