Religious Implication of the Story I.S. Turgenev «The Song of Triumphant Love»
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2020.39.4.015Keywords:
I. S. Turgenev, «Mysterious Stories», «The Song of Triumphant Love», Faith, Religion, Longing, Despair, Pantheism, TheismAbstract
In this article, the author attempts to identify the specifics of the religious implication of Turgenevʼs novel «The Song of Triumphant Love» by addressing the area of its emotional and value orientation. The author proceeds from the methodological approach according to which the emotional-value orientation of I. S. Turgenev's thought and work is the interaction of two axiological hierarchies. Their basic values are, on the one hand, universal and, on the other, individual. In the context of Turgenevʼs thought and creativity, these beginnings are embodied in the image of nature and human personality, which are in irreconcilable conflict with each other. Typologically and genetically, these axiological dominants date back to two religious paradigms – pantheistic and theistic. The mood of longing, which is a characteristic emotional tone for Turgenevʼs work and is objectified in one of the leading motifs in the cycle of «mysterious novels», is seen as the focus of the narrativeʼs relationship to the abovementioned religious paradigms. The analysis of the structure, formation and functioning of the longing motif in the novel «The Song of Triumphant Love» makes it possible to identify the peculiarities of their interaction and thus determine the specifics of the religious implication of the work.
Downloads
References
Боровская Е. Р. Античный код «Песни торжествующей любви» И. С. Тургенева // Сборник материалов 20-й Всероссийской конференции «Мировая словесность для детей и о детях». Ярославль: ООО Агентство «Литера», 2016. С. 95–99.
Вязовик Т. П. Мотивный анализ художественного текста как форма его интерпретации (на материале повести И. С. Тургенева «Песнь торжествующей любви») // Печать и слово Санкт-Петербурга (Петербургские чтения – 2018). Сборник научных трудов. СПб.: Изд-во ГУПТиД, 2018. С. 322–323.
Гершензон М. О. Мечта и мысль И. С. Тургенева. М.: Тов-во «Книгоиздательство писателей в Москве», 1919.
Касаткина Т. А. Характерология Достоевского. Типология эмоционально-ценностных ориентаций. М.: Наследие, 1996.
Лазарева К. В. Образ музыки в «Песни торжествующей любви» И. С. Тургенева // Спасский вестник. Спасское-Лутовиново: Государственный мемориальный и природный музей-заповедник И. С. Тургенева «Спасское-Лутовиново», 2004. № 11. С. 99–104.
Муратов А. Б. Тургенев-новеллист (1870–1880-е годы). Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1985. [Электронный ресурс]. URL: http://i-s-turgenev.ru/books/item/ f00/s00/z0000014/st000.shtml (дата обращения: 20.10.2020).
Саламатова Е. А. «...Он пишет свои персонажи как художник и поэт» (Тургенев и прерафаэлиты: творческие параллели) // Спасский вестник. Спасское-Лутовиново: Государственный мемориальный и природный музей-заповедник И.С. Тургенева «Спасское-Лутовиново», 2016. № 24. С. 113–126.
Скуднякова Е. В. Фантастическая образность в поэтике повести И. С. Тургенева «Песнь торжествующей любви» // Инновационная наука. Уфа, «Аэтерна», 2016. № 5–3 (17). С. 109–113.
Топоров В. Н. Странный Тургенев (четыре главы). М.: РГГУ, 1998.
Тургенев И. С. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. / АН СССР, ИРЛИ (Пушкинский Дом). М.: Наука, 1978–2018.
Хализев В. Е. Теория литературы. М.: Высшая школа, 2002.
Шишихова Н. М. Своеобразие поэтики повести И. С. Тургенева «Песнь торжествующей любви» // Сборник материалов Международной научной конференции «Кросс-культурное пространство литературной и массовой коммуникации». Майкоп: Изд-во АГУ, 2018. С. 95–101.