Gogol’s «Dead Souls» and Dante’s «Divine Comedy»: Connections

Authors

  • Symeon (Tomachinskiy), archimandrite Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2020.39.4.014

Keywords:

Gogol', «Dead Souls», Dante, «The Divine Comedy», Composition, Hell, Purgatiry, Paradise, Chichikov, Italy, Italian language, Cicerone

Abstract

Gogol' created «Dead Souls» mainly in Rome. The writer had a special love for Italy. Gogol was fluent in Italian, wrote letters in it, translated from it and into it. When creating «Dead Souls», which he called a poem, Gogol was guided, among other things, by Dante's «Divine Comedy». This manifested itself in various aspects: in the composition of the work, in the plot, in the ideological content and small details. Gogol's poem was supposed to consist of three parts, conventionally related to Hell, Purgatory and Paradise. As a result, only the first part was completed. The article proposes a new hypothesis regarding the genesis of the surname of the main character of «Dead Souls» – Chichikov. The hypothesis is closely linked with the Italian context of the author's life and links Gogol's work with the «Divine Comedy» as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Symeon (Tomachinskiy), archimandrite, Moscow Theological Academy

PhD in Philology, PhD in Theology, Associate Professor at the Department of Philology of the Moscow Theological Academy

141300, Moscow region, Sergiev Posad, Troitze-Sergieva Lavra, MThA

References

Источники

Aligheri D. Divina Commedia / introduzione di Italo Borzi; commento a cura di Giovanni Fallani e Silvio Zennaro. Roma: Newton, 2012.

Алигьери Д. Божественная комедия / пер. с итал. М. Лозинского. М.: Интерпракс, 1992.

Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений и писем в 17 т. М.; Киев: МП РПЦ, 2009.

Итальяно-русский словарь 55 тысяч слов / сост. Н. А. Скворцова, Б. Н. Майзель. М.: Советская энциклопедия, 1972.

Толковый словарь иноязычных слов. М.: Русский язык, 1998.

Литература

Асоян А. А. Данте и русская литература. Свердловск: Уральский университет, 1989.

Булгаков М. А. Похождения Чичикова // Дьяволиада. М.: Недра, 1925.

Воропаев В. А. «Духом схимник сокрушенный…» М.: Московский рабочий, 1994.

Гольденберг А. Х. «Гоголь и Данте» как современная научная проблема. [Электронный ресурс]. URL: http://domgogolya.ru/science/researches/1519 (дата обращения: 10.10.2020).

Гольденберг А. Х. Архетипы в поэтике Н. В. Гоголя. М.: Флинта; Наука, 2012.

Есаулов И. А. Родное и вселенское в «Мертвых душах» Н. В. Гоголя: парафрастический контекст понимания // Проблемы исторической поэтики. 2020. Т. 18. № 1. [Электронный ресурс]. URL: https://poetica.pro/files/redaktor_pdf/1582894223.pdf (дата обращения: 17.11.2020).

Простаков В. Гоголь в Риме // Italica! 2002. № 2 (26). С. 10.

Ремизов А. М. Огонь вещей. Сны и предсонье. Париж: Оплешник, 1954.

Синицкая С. В. Об именах у Гоголя // Русская литература. 1998. № 3. С. 272–273.

Published

2021-01-27

How to Cite

(1)
Tomachinskiy С. Gogol’s «Dead Souls» and Dante’s «Divine Comedy»: Connections. БВ 2021, 252-262.

Issue

Section

Russian spiritual literature

Categories