The Existential and Ontological Dimension of Truth in S. Kierkegaard and N. Berdyaev
DOI:
https://doi.org/10.31802/GB.2023.50.3.004Keywords:
Kierkegaard, truth, existentialism, subjectivism, Berdyaev, spirit, existence in truthAbstract
This article analyzes the understanding of truth and the possibility of belonging to it by the Danish philosopher S. Kierkegaard and the Russian thinker N. Berdyaev. Starting from the Christian paradigm, both authors emphasise the subjectivity of truth, in the sense that a person can join it (cognise it or enter into it) only personally, through his own efforts but not through the work other individuals. Thinkers are similar in assessing the possibility and constructiveness of the existence of objective truth. The truth is inextricably linked with God, but if for the Danish author the main thing is His knowledge through the catagory of despair, then for Berdyaev the truth is identical with entering into the divine life through the spirit.
Downloads
References
Бердяев Н. Царство Духа и Царство Кесаря // Бердяев Н. Судьба России. Москва: Советский писатель, 1990. С. 224–334.
Бердяев Н. Истина и откровение. Пролегомены к критике Откровения. Санкт-Петербург: РХГИ, 1996.
Бердяев Н. О рабстве и свободе человека. Москва: АСТ; Астрель; Полиграфиздат, 2010.
Бердяев Н. Дух и реальность // Бердяев Н. А. Дух и реальность: основы богочеловеческой духовности. Минск: Изд. Белорусского Экзархата, 2011. С. 3–200.
Кьеркегор С. Заключительное ненаучное послесловие к «Философским крохам». Санкт-Петербург: СПБГУ, 2005.
Кьеркегор С. Философские крохи, или крупицы мудрости. Москва: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2009.
Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентному: новая онтология ХХ века. Москва: Республика, 1997.
Фаустова Н. В. Экзистенциальное понимание истины у С. Кьеркегора // Финиковый Компот. 2019. № 14. С. 132–136.
Флоренский П. А. Столп и утверждение Истины: опыт православной теодицеи. Москва: АСТ, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.