Theological Transformation of the Symbols of the Ever-Virgin Mary in Symbols of the Immaculate Conception of the Virgin Mary on the Example of Iconography ‘Tota Pulchra’

Authors

  • Suvorova Evgenia Yurievna Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2020-36-1-225-243

Keywords:

history of art, iconography, icon, Madonna, «Tota Pulchra», Virginalis Conceptio, Immaculata Conceptio

Abstract

The article is devoted to one of the topical problems - the iconographic, cultural and theological development of dogma of the Immaculate Conception of the West European culture in the XV - XVII centuries. The author of the article studies the question about the origin of a new iconography of the Virgin «Tota Pulchra» and «Tota Pulchra with the symbols of the Litany» of the European culture in the XV - XVII centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suvorova Evgenia Yurievna, Moscow Theological Academy

Senior Teacher at the Department of Church Arts at the Moscow Theological Academy, Senior Researcher at the Sergiev Posad, State Historical and Art Museum-Reserve
Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

References

ИСТОЧНИКИ

Hieronymi Stridonensis. liber de nominibus hebraicis // Pl. T. 23. col. 771–934.

ЛИТЕРАТУРА

Blunt A. artistic Theory in Italy, 1450–1660. oxford: oxford university Press, 1985.

Buser T. Jerome Nadal and Early Jesuit art in rome // art Bulletin. Turner, Jane Ed. Grove Dictionary of art. 1976. № 3 (58). P. 424–433.

Lausberg H. Der hymnus «ave maris stella». Köln: Westdeutscher Verlag, 1976.

Mâle É. l’art religieux de la fin du Moyen Âge en France: étude sur l’iconographie du Moyen Âge et ses sources d’inspiration. París: armand colin, 1949.

Mále É. l’art réligieux après le concile de Trente, étude sur l’iconographie de la fin du XVIe, du XVIIe et du XVIIIe siècles en Italie, en France, en Espagne et en Flandre. Paris: librairie armand colin, 1932.

Mauquoy-Hendrickx M. les étampes des Wierix. Bruselas: Bibliotheque royale albert I, 1978. Vol. 1.

Molanus J. Traité des saintes images / ed. and trans. F. Boespflug, olivier christin and Benoît Tassel. 2 vols. Paris: le cerf, 1996.

Stratton S. la Immaculada сoncepcion en el arte Español. Madrid: Fundacion universitaria Espanola, 1988.

Wieck R. S. Time Sanctified: The Book of hours in Medieval art and life. New York: George Braziller, 1988.

Алехина Л. И. Библейский театр мартина Энгельбрехта. сюжеты священной истории в западноевропейской книжной гравюре: [каталог выставки]. м.: центральный музей древнерусской культуры и искусства им. андрея рублева, 2017.

Буко А. Путешествие по саду девы марии // Брат солнце. 2012. № 1 (25). с. 15–26.

Бусева-Давыдова И. Л. культура и искусство в эпоху перемен: россия семнадцатого столетия. м.: индрик, 2008.

Флоровский Г., прот. о почитании софии, Премудрости Божией, в византии и на руси // АО. 1995. № 4. С. 145–161.

Published

2020-02-15

How to Cite

(1)
Suvorova Е. Ю. Theological Transformation of the Symbols of the Ever-Virgin Mary in Symbols of the Immaculate Conception of the Virgin Mary on the Example of Iconography ‘Tota Pulchra’. БВ 2020, 225-243.

Issue

Section

Church Art

Categories