The Doctrine of Intelligent Doing in the Letters of Saint Theophan the Recluse to the Monastics

Authors

  • Clement (Kapalin), metropolitan Kaluga Theological Seminary

DOI:

https://doi.org/10.31802/2500-1450-2020-36-1-154-167

Keywords:

God, Jesus prayer, Saint Theophanes, monk, mind, heart, Athos

Abstract

The purpose of this article is to identify the features of the ideas of the inner prayer of the SVT. Theophanes the Recluse, a well-known ascetic and teacher of prayer in the Church. For this purpose, his letters are studied, since the Bishop, having gone into retirement, was not only engaged in divine thought and the study of the Holy fathers of the Ancient Church, but also conducted an active correspondence with various people: both laymen and monastics. In correspondence, he raises various topics, but pays special attention to prayer. This article provides an analysis of the teachings about prayer, contained in letters to eight recipients. All these persons were undergoing the feat of Orthodox hesychia, and they turned to Saint Theophanes with questions about intelligent work. The Bishop does not present a complete understanding of the prayer, but in each letter, answering questions, reveals its separate sides. Some of the letters studied in the article have already been published in various publications, and some have not yet been published and are stored in the archive of St. Panteleimon’s monastery on mount Athos. The result of the research was the conclusion: the teaching of Saint Theophanes on inner prayer, based on the personal passage of the feat of hesychia, does not bring anything fundamentally new to the teaching of ancient ascetics, but actualizes patristic wisdom for contemporaries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clement (Kapalin), metropolitan, Kaluga Theological Seminary

Metropolitan of Kaluga and Borovsk, PhD in Theology, Doctor of Historical Sciences, Chairman at the Publishing Council of the Russian Orthodox Church, Rector of Kaluga Theological Seminary
20/3, building 2 Pogodinskaya, Moscow 119435, Russia

References

Письмо епископа Феофана архимандриту Агафангелу, настоятелю Александро-Свирского монастыря от 30 августа 1892 // СПб. ИИРАН. Ф. 3. оп. 3. ед. хр. 186а. л. 28- 29 об.

Письмо епископа Феофана валаамскому схимонаху Агапию от 7 августа 1884 // СПб. ИИРАН. Ф. 3. оп. 3. ед. хр. 186а. л. 1-2 об.

Письмо епископа Феофана монаху Денасию (Юшкову) от 27 декабря 1889 // АРПМА. оп. 24. ед. хр. 4327. л. 1010-1029.

Письмо епископа Феофана монаху Денасию (Юшкову) от 10 апреля 1890 // АРПМА. оп. 24. ед. хр. 4327. л. 1037-1044.

Летопись жизни и творений святителя Феофана, Затворника Вышенского, 1815-1894: в 5 томах. т. 1, 2 / ред. совет: митрополит Климент (Капалин) и др. м.: Издат. совет РПЦ, 2016; 2019.

Ответы епископа Феофана, Затворника Вышенской пустыни, на вопросы инока относительно различных деланий монашеской жизни. Тамбов: тип. Губ. прав., 1894. с. 3-47.

Письмо епископа Феофана настоятелю Задонского богородицкого монастыря архимандриту димитрию (Григорьеву) 22 января 1879 // ТЕВ. 1894. № 34. с. 628-631.

Письмо епископа Феофана настоятелю Задонского богородицкого монастыря архимандриту димитрию (Григорьеву) 9 марта 1880 // собрание писем. вып. III. с. 188-189.

Письмо епископа Феофана о. Тихону (Ципляковскому) от 29 сентября 1874 // ТЕВ. 1894. № 36. с. 681-683.

Письмо епископа Феофана студенту казанской духовной академии, в будущем старцу Феодосию Карульскому, от 1 ноября 1893 // РП. 2001. № 24. с. 104.

Письмо епископа Феофана студенту казанской духовной академии, а в будущем старцу Феодосию Карульскому от 15 декабря 1893 // РП. 2001. № 24. с. 105-107.

Русский афонский отечник XIX-XX веков / глав. ред. серии иеромонах Макарий (Макиенко). Святая Гора: Русский Свято-Пантелеимонов монастырь на Афоне, 2012.

Published

2020-02-15

How to Cite

(1)
Kapalin К. The Doctrine of Intelligent Doing in the Letters of Saint Theophan the Recluse to the Monastics. БВ 2020, 154-167.

Issue

Section

Asceticism

Categories