Metaphysics of All-Unity and God-Manhood in the Theology of St. Justin (Popovich)

Authors

  • Pavliuchenkov Nikolai N. St. Tikhon orthodox University for the Humanities

DOI:

https://doi.org/10.31802/GB.2022.46.3.004

Keywords:

Church, Christ, pan-unity, God-manhood, man, philosophy, theology, dogmatics

Abstract

The article deals with one of the most important aspects of the theological work of Archimandrite Justin (Popovich), canonized in the Serbian orthodox Church, St. Justin of Chele. St. Justin compiled an exposition of the foundations of orthodox dogma in Serbian and actively used the terms «all-unity» and «God-manhood». These terms are typical for the philosophy of V. S. Solovyov and for the theological system of Fr. S. Bulgakov, which caused a well-known controversy. The article reveals the original meaning, which St. Justin invested in these concepts and the connection between their use and his ecclesiology is noted. Attention is drawn to the fact that St. Justin built an extremely Christ-centered system in which not only the existence of the Church, but also the existence of man himself is based on the reality of the Incarnation. The main idea of the St. Justin, according to which the whole creation has its ontological unity in man and receives its unity with God in the Incarnation. It is in this sense that, in Popovich's system, all-unity is Christ, and all-unity is the Church as His God-human organism. It is pointed out that in such a concept, sophiology is redundant. The main conclusion is made that Popovich’s idea of unity and God-manhood differs significantly from similar ideas of V.S. Solovyov and Fr. S. Bulgakov.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pavliuchenkov Nikolai N., St. Tikhon orthodox University for the Humanities

PhD in Theology, PhD in Philosophy, Associate Professor, Senior Researcher at the Theological Faculty at the St. Tikhon orthodox University for the Humanities

6/1 Likhov pereulok, Moscow, 127051, Russia

npavl905@mail.ru

References

Иустин (Попович), прп. Тайна личности митр. Антония (Храповицкого) и его значение для православного славянства // Никон (Рклицкий), архиеп. Жизнеописание Блаженнейшего Антония, митр. Киевского и Галицкого: В 10 т. Т. 10. Нью-Йорк: Изд. Северо-Американской и Канадской епархии, 1965–1963. С. 243–255.

Иустин (Попович), прп. Достоевский о Европе и славянстве / пер. с серб. Л. Н. Даниленко. Санкт-Петербург: Изд. дом «Адмиралтейство», 1998.

Иустин (Попович), прп. Собрание творений: в 4 т. Т. 1: Жизнеописание. На Богочеловеческом пути. Путь Богопознания. Москва: Паломник, 2004.

Иустин (Попович), прп. Собрание творений: в 4 т. Т. 2: Догматика Православной Церкви. Часть 1–2. Москва: Паломник, 2006.

Иустин (Попович), прп. Собрание творений: в 4 т. Т. 3: Догматика Православной Церкви. Сотериология, Экклесиология. Москва: Паломник, 2006.

Иустин (Попович), прп. Собрание творений: в 4 т. Т. 4: Пневматология. Эсхатология. Москва: Паломник, 2007.

Иустин (Попович), прп. Философия и религия Ф. М. Достоевского / пер. И. А. Чароты. Минск: Изд. «Д. В. Харченко», 2007.

Антоний (Храповицкий), еп. Ложный пророк // Антоний (Храповицкий), митр. Сила Православия / сост. А. Д. Капнина; отв. ред. О. А. Платонов. Москва: Институт русской цивилизации; Алгоритм, 2012. С. 385–389.

Булгаков С., прот. Агнец Божий. О Богочеловечестве. Ч. 1. Париж: YMCA-Press, 1933. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: в 30 т. Т. 28. Ч. 1. Ленинград: Наука, 1972. Легеев М., свящ. «Сакраментологический барьер» в экклезиологии ХХ века и пути его преодоления сегодня // Труды кафедры богословия Санкт-Петербургской Духовной Академии. 2019. № 1 (3). С. 143–146.

Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие. Москва: Центр «СЭИ», 1991.

Павлюченков Н. Н. Рецепция П. А. Флоренским наследия В. С. Соловьёва: от философии к богословию всеединства // Вестник ПСТГУ. Серия I: Богословие. Философия. Религиоведение. 2021. Вып. 96. С. 41–60.

Соловьёв В. С. Письма: в 4 т. / под ред. Э. Л. Радлова. Т. 3. Санкт-Петербург: Тип. т-ва «Общественная польза», 1911.

Соловьёв В. С. Духовные основы жизни // Он же. Собрание сочинений: в 10 т. / под. ред. С. М. Соловьева, Э. Л. Радлова. Т. 3. Санкт-Петербург: Просвещение, 1912. С. 301–421.

Соловьёв В. С. История и будущность теократии (исследование всемирно-исторического пути к истинной жизни) // Он же. Собрание сочинений: в 10 т. / под. ред. С. М. Соловьева, Э. Л. Радлова. Т. 4. Санкт-Петербург: Просвещение, 1914. С. 243–642.

Соловьёв В. С. Три речи в память Достоевского // Соловьёв В. С. Сочинения: в 2 т. Т. 2. Москва: Мысль, 1988. С. 298–323.

Соловьёв В. С. Чтения о богочеловечестве. Статьи. Стихотворения и поэма. Из «Трёх разговоров..»: Краткая повесть об Антихристе / сост. и примеч. А. Б. Муратов. Санкт-Петербург: «Художественная Литература»,1994.

Трибушный Д., свящ. Рецепция понятия «всеединства» в богословской системе преп. Иустина Челийского // ХЧ. 2017. №. 3. С. 74–85.

Флоренский П. А. Столп и утверждение Истины // Он же. Сочинения. Т. 1 (1). Москва: Правда, 1990.

Geffert Bryn. Eastern Orthodox and Anglicans: Diplomacy, Theology, and the Politics of Interwar Ecumenism. Notre Dame (Ind.): University of Notre Dame Press, 2010.

Published

2022-10-15

How to Cite

(1)
Pavliuchenkov Н. Н. Metaphysics of All-Unity and God-Manhood in the Theology of St. Justin (Popovich). БВ 2022, 72-94.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories