On the question of the relationship of the conscience and free will

Authors

  • Domustchi Stephan, priest Moscow Theological Academy; St. John the Evangelist Orthodox Institute

Keywords:

conscience, freedom, anthropology, sin, self-determination, ethical theology, ethics

Abstract

The article talks about two related questions, whose key point is the fact that there exists a conscience within the framework of an individual’s free will. The first problem rises because of the fact that the conscience, although it be part of the human constitution, according to the opinion of Blessed Jerome of Strido and Macarius the Great, rises over all the other powers of the soul, controlling and directing the person. Moreover, often the conscience is understood to be an external unquestionable witness, the commanding tone of whose imperative is perceived as a infringement of free will. At the same time, restraining the person from that which is bad, the conscience in in accordance with true freedom, as a life in harmony with the logos of existence, which, according to St. Maximus the Confessor, exists and existed eternally in God. The second problem arises in connection with the possibility of man’s being able to choose a life in contrast to that which is witnessed for by the soul, to ignore it’s precepts and even render it utterly mute. The extant consensus partum, according to which the conscience is indestructible and always suggests good, is contrasted with the fact that there exist contradicting moral norms in various non-Christian cultures. From this the conclusion is made, that it is necessary to cleanse the soul in baptism and at the same time that is dependent of the external surrounding, which might influence its behavior to make mistakes, take what is bad for what is good inadvertently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Domustchi Stephan, priest, Moscow Theological Academy; St. John the Evangelist Orthodox Institute

PhD in Philosophy, PhD in Theology, Associate Professor at the Orthodox Institute of St. John the Evangelist, Lecturer at the Moscow Theological Academy

domustchi.stefan@gmail.com

References

Этика: Энциклопедический словарь / Ред. Р. Г. Апресян, А. А. Гусейнов. М., 2001.

Петров В. В. Максим Исповедник: онтология и метод в византийской философии VII в. М., 2007.

Попов К. Д. Блаженного Диадоха (V-го века). Епископа Фотикии древнего Эпира, учение о рассудке, совести и помыслах // ТКДА. 1898. № 2. C. 449-467.

Диспут с Пирром: прп. Максим Исповедник и христологические споры VII столетия / Ред. Д. А. Поспелов. М., 2004.

Соловьев В. С. Национальный вопрос в России // Полное собрание сочинений в 10 т. Сергиев Посад, 1912. Т. 5. С. 3-401.

Чудинов С. И. Аберрации совести в революционном народничестве (на примере эсеровского терроризма) // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 381. С. 160-166.

Schinkel A. Conscience and Conscientious Objections. Pallas Proefschriften Series. Amsterdam, 2007.

Tadeusz Styczeń. Das Gewissen - Quelle der Freiheit oder der Knechtung? // Archive for the Psychology of Religion. 1985. Vol. 17. № 1. P. 130-147.

Thomas S. Conscience in Orthodox Thought // Conscience in world religions / Ed. J. Hoose. Notre Dame, 1999. P. 99-128.

Афиногенов 2002 - Иоанн Дамаскин, прп. Источник знания / Пер. и ком. Д. Е. Афиногенов, А. А. Бронзов, А. И. Сагарда, Н. И. Сагарда. М., 2002.

Тертуллиан Квинт Септимий Флоренс. Апологетик. К Скапуле / Пер., вступ. ст., ком. А. Ю. Братухин. Сергиев Посад, 2005.

Василий Великий, свт. Творения. В 2 т. М., 2008. Т. 1.

Григорий Нисский, свт. Точное изъяснение Песни песней Соломона // Творения в 8 т. М., 1862. Т. 3.

Дорофей Газский, авва, прп. Душеполезные поучения, послания. Сергиев Посад, 2007.

Евфимий Зигабен. Толковая псалтирь. [Соч.] греческого философа и монаха, изъясненная по святоотеческим толкованиям. К., 1898.

Иероним Стридонский, блж. Четырнадцать книг толкований на пророка Иезекииля. Кн. 1 // Творения в 17 т. К., 1886. Т. 10.

Творения святого отца нашего Иоанна Златоустого, архиепископа Константинопольского, в русском переводе. Сергиев Посад, 1895-1906. Т. 1-12.

Иоанн Кассиан Римлянин, прп. Писания. О постановлениях киновитян. Собеседование египетских подвижников. М., 1892.

Иоанн Лествичник, прп. Лествица. Сергиев Посад, 2007.

Платон. Сочинения в четырех томах / Ред. А. Ф. Лосев, пер. В. Ф. Асмус. Сергиев Посад, 2006. Т. 1.

Платон. Сочинения в четырех томах / Ред. А. Ф. Лосев, пер. В. Ф. Асмус. Сергиев Посад, 2007. Т. 3. Ч. 1.

Макарий Великий, прп. Творения. М., 2002.

Минуций Феликс. Октавий // Сочинения древних христианских апологетов. СПб., 1999. С. 226-274.

Нил Синайский прп. Творения. М., 1858. (ТСО 31-32). Ч. 1.

Ориген. О началах / Пер. с лат. Сергиев Посад, 2000.

Ориген. Против Цельса. Книги 1-4 / Пер. Л. Писарев. М., 1996.

Максим Исповедник, прп. Избранные творения / Пер. и ком. А. И. Сидоров. М., 2004.

Тертуллиан. Избранные сочинения / Пер., ред. и сост. А. А. Столяров. М., 1994.

Спиноза Б. Этика // Избранные произведения в 2 т. / Пер. A. И. Рубина, ред. В. В. Соколов. М., 1957. Т. 1.

Тертуллиан. Избранные сочинения / Пер., ред. и сост А. А. Столяров. М., 1994.

Феодорит Кирский, блж. Творения в 7 ч. М., 1861. Ч. 7.

Феофан Затворник, свт. Толкование на послание апостола Павла к римлянам. Звенигород, 2006.

Максим Исповедник, прп. О различных недоумениях у святых Григория и Дионисия / Пер. архим. Нектария (Яшунского). М., 2006.

Published

2016-06-15

How to Cite

(1)
Domustchi С. On the Question of the Relationship of the Conscience and Free Will. БВ 2016, 96-117.

Issue

Section

Theology and philosophy

Categories