Specifics of the Restoration of Church Vestments and Utensils from the Late 19th to Early 20th Centuries

Authors

  • Elizaveta S. Zaitseva Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2025.18.1.006

Keywords:

restoration, church art, church vestments, shroud (epitaphios), late 19th — early 20th century, textile, embroidery, oil painting, flour paste, conservation, restoration methodology

Abstract

The article examines the specific aspects of the restoration of church vestments and utensils from the late 19th to early 20th centuries. It analyzes the features of materials and manufacturing technologies characteristic of this transitional period, including the combination of traditional and new industrial components (textiles, dyes, metallized threads, adhesive compositions). Typical types of damage are identified, caused by both natural aging and the specifics of the materials used, in particular, the consequences of using flour-based glue and the degradation of early synthetic dyes. Using the example of the comprehensive restoration of the Lord's Shroud from the sacristy of the Church of St. Pimen the Great in Moscow, the applied conservation and restoration methods are detailed and substantiated. This includes a differentiated approach to cleaning, strengthening, and infilling losses on a combined-media object (textile, embroidery, oil painting on canvas). General principles and recommendations for the restoration of similar objects are formulated, emphasizing the importance of thorough pre-restoration research and adherence to ethical standards. The article is intended for restorers, art historians, museum collection curators, and anyone interested in the problems of preserving church art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizaveta S. Zaitseva, Moscow Theological Academy

MA Student at the Department of History and Theory of Church Art at the Moscow Theological Academy

Academy, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad 141300, Russia

panova_liza96@bk.ru

References

Православные церковные облачения XVII — начала ХХ века в собрании Эрмитажа: [Каталог] / Государственный Эрмитаж; [авт. ст. и кат. Т. Н. Косоурова]. СПб.: Изд. Гос. Эрмитажа, 2020.

Труды отдела научной реставрации и консервации. Вып. 1 / Музеи Московского Кремля. М.: Художник и книга, 2004.

Бобров Ю. Г. Консервация. Реставрация. Воссоздание. Вопросы терминологии // Художественное наследие. Хранение, исследование, реставрация: Сборник статей. № 13 (43). М.: ГосНИИР; ВХНРЦ им. И. Э. Грабаря, 1990. С. 5–10.

Деева Н. Н. Церковные ткани начала XX века // Москва в начале XX века: Сборник статей / отв. ред. В. А. Муравьев. М.: Мосгорархив, 1997. С. 285–297.

Зверев В. В. Об основных понятиях научной реставрации // Художественное наследие. Хранение, исследование, реставрация: Сборник статей. [Вып. 12 (42)]. М.: ГосНИИР; ВХНРЦ им. И. Э. Грабаря, 1989. С. 11–16.

Кузнецова М. А. Из опыта практической работы сектора реставрации тканей // Реставрация музейных ценностей. Научные и практические работы: Сборник научных трудов. Вып. 107. М.: ВХНРЦ им. И. Э. Грабаря, 1999. С. 75–84.

Лелеков Л. А. Теоретические проблемы современной реставрационной науки // Художественное наследие. Хранение, исследование, реставрация: Сборник статей. [Вып. 12 (42)]. М.: ГосНИИР; ВХНРЦ им. И. Э. Грабаря, 1989. С. 17–24.

Полякова Е. В. Русские золотные ткани XVIII — начала XX века: к проблеме формирования национального стиля: дис. ... канд. искусствоведения: 17.00.04 / Московский государственный художественно-промышленный университет им. С. Г. Строганова. М., 2008.

Published

2025-03-15

How to Cite

Zaitseva Е. . (2025). Specifics of the Restoration of Church Vestments and Utensils from the Late 19th to Early 20th Centuries. Praxis, (1 (18), 118–129. https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2025.18.1.006

Issue

Section

Juvenalis. Masters and postgraduate studies

Categories