Retrospective review of the stages of formation of the concept of relations of the Russian Orthodox Church to non-orthodox

Authors

  • Maxim Yu. Ivanchuk Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2024.15.2.006

Keywords:

canon law, Russian Orthodox Church, rites of receiving non-Orthodox, heterodoxy, patristic heritage, retrospective review

Abstract

This article is a retrospective review of the development of the practice of receiving rites for non-Orthodox people in the Russian Orthodox Church. This topic is of research interest due to the increased activity of various kinds of sectarian movements and the general globalization of religious relations, which together lead to the dispersion of the attention of Orthodox believers, who should steadfastly adhere to the undistorted teachings and Tradition of the Church. The result of the analysis was evidence of the variability of a number of practices, which is associated with changes in the perception of the degrees of falling away of different denominations (first of all, these fluctuations are noticeable in the example of relations between the Greek Orthodox Church and the Roman Catholic Church), and not so much in the plane of studying the theology, but under influence of historical and political factors. In addition, there is a dissipation characteristic of early church canonical practice regarding the principles of receiving non-Orthodox people, expressed both in the absence of proper established terminology and in the personal criteria of individual priests.       

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maxim Yu. Ivanchuk, Moscow Theological Academy

MA Student at the Department

of Ecclesiastical and Practical Disciplines at the Moscow Theological Academy

Holy Trinity-St. Sergius Lavra,

Sergiev Posad 141300, Russia

maks_ivanchuk_1997@mail.ru

References

Григорий Богослов, свт. Творения: в 2 т. Т. 1: Слова. М., Сибирская Благозвонница, 2007.

Полное собрание русских летописей. Т. 12. М.: Язык русской культуры, 1907.

Полное собрание русских летописей. Т. 1. Вып. 3. М.: Язык русской культуры, 1997.

Полное собрание русских летописей. Т. 24. М.: Язык русской культуры, 2000.

Акты Святейшего Тихона, Патриарха Московского и всея России, позднейшие документы и переписка о каноническом преемстве высшей церковной власти (1917–1943 г.): Сборник в 2 ч. / сост. М. Е. Губонин. М.: Изд. Православного Свято-Тихоновского богословского института, 1994.

Материалы для истории раскола за первое время его существования, издаваемые Редакцией «Братского слова»: в 9 т. / под ред. Н. Субботина. Т. 2. Ч. 2: Акты, относящиеся к собору 1666–1667 года. М.: Тип. Т. Рис, 1876.

Правила Православной Церкви с толкованиями Никодима епископа Далматинско-Истрийского: пер. с серб. Т. 1. М.: Отчий дом, 2001.

Правила Православной Церкви с толкованиями Никодима епископа Далматинско-Истрийского: пер. с серб. Т. 2. М.: Отчий дом, 2001.

Основные принципы отношения Русской Православной Церкви к инославию // Официальный сайт Русской Православной Церкви. [Электронный ресурс]. URL: http://www.patriarchia.ru/db/text/418840 (дата обращения: 21.04.2023).

Амвросий (Погодин), архим. К вопросу о принятии в Православную Церковь лиц, приходящих к ней из иных христианских Церквей // Вестник Русского Христианского Движения. 1996. № 173. С. 90–134.

Амвросий (Погодин), архим. К вопросу о принятии в Православную Церковь лиц, приходящих к ней из иных христианских Церквей // Вестник Русского Христианского Движения. 1997. № 174. С. 55–86.

Дергалев С., прот. Три чина присоединения еретиков в Русской Православной Церкви: история и современность // Труды Белгородской духовной семинарии. 2016. № 4. С. 18–38.

Корогодина М. В. Принятие в православие в XIV–XV в. Письменная традиция и практика // Древняя Русь. 2011. № 3 (45). С. 98–107.

Красноперов Д. В. Присоединение римокатоликов к Православию: история и содержание чина // Труды Нижегородской Духовной семинарии. 2021. № 19. С. 437–454.

Кузьмин А. В. Крещеные татары на службе в Москве: к истории Телебугиных и Мячковых в XIV — первой половине XV века // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. 2002. № 3 (9). С. 5–23.

Мазырин А. В., Николаев С. К. Чины приема в Православную Церковь из обновленческого раскола. Документы Патриарха Тихона и Патриаршего Местоблюстителя митрополита Петра 1923–1925 гг. // Вестник ПСТГУ. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2018. № 85. С. 133–149.

Опарина Т. А. Греческий чин присоединения католиков к православной церкви в сербских и украинско-белорусских памятниках и их влияние на русскую традицию // Вестник церковной истории. 2010. № 1–2 (17–18). С. 215–231.

Саввин А. В. К вопросу о принципах церковно-правовой регламентации отношения христианской Церкви к еретическим течениям эпохи Вселенских Соборов // Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2007. № 4. С. 59–64.

Семенов Р. И. Канонические нормы Православной Церкви в отношении инославных христиан и их применение сегодня // Праксис. 2021. № 1 (6). С. 170–180.

Софроний (Сахаров), архим. Письмо о единстве Церкви // Русский журнал. Религия. 2002. [Электронный ресурс]. URL: http://vasilenkoleonid.ru/works.html (дата обращения 15.10.2023).

Стефан (Садо), игум. Профессор Санкт-Петербургской духовной академии В. В. Болотов и вопрос о чиноприеме воссоединения несториан с Русской Православной Церковью в конце XIX в. // Христианское чтение. 1997. № 14. С. 97–123.

Цветаев Д. В. Из истории иностранных исповеданий в России в XVI–XVII вв. М.: Университетская тип., 1886.

Щапов Я. Н. Византийское и южнославянское правовое наследие на Руси в XI–XII вв. М.: Наука, 1978.

Johnson T. M., Ross K. R. Atlas of Global Christianity. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2009.

Published

2024-06-15

How to Cite

Ivanchuk М. . (2024). Retrospective review of the stages of formation of the concept of relations of the Russian Orthodox Church to non-orthodox. Praxis, (2 (15), 101–113. https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2024.15.2.006

Issue

Section

Juvenalis. Masters and postgraduate studies

Categories