About the Light in the Light of Orthodoxy

Authors

  • Rumyana L. Lazarova Metal Science, Technology and Equipment with the Center for Fluid and Aerodynamics «Academician Angel Balevski», Bulgarian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2023.13.4.004

Keywords:

uncreated light, created light, Divine light, Divine energy, glory of God, communion

Abstract

The article presents the concept of created and uncreated light, based on the modern understanding of physics, the facts of the Holy Scripture, and the interpretations of the Holy Fathers of the Orthodox Church on this topic. The main research method used is the analysis of selected natural science and Orthodox sources, the study and generalization of the experience of the spiritual life of mankind, described in the Holy Scriptures and Holy Tradition regarding the perception of light. The following main conclusions were drawn. Material light is the light created by God on the first day of the creation of the world. It is possible that he changed due to the Fall of man, just as all creation changed. Now its material nature is as we know it today from physics. Natural material light sources are stars (luminaries in the firmament of heaven). Immaterial light, as many saints have come to know it from their experience of spiritual life, is uncreated Divine light, Divine energy, the glory of God. Before Christ sacrificed Himself, reconciling God with man, God revealed Himself as light only to His chosen ones, according to His well-known providence, and not through the prayers of believers. Uncreated light has the following sources: God in His three Persons, holy Angels, and saints. God is the primary source of uncreated light, and Angels and saints are sources of uncreated light borrowed from God.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rumyana L. Lazarova, Metal Science, Technology and Equipment with the Center for Fluid and Aerodynamics «Academician Angel Balevski», Bulgarian Academy of Sciences

Doctor Technical Sciences

Professor of Materials Science and Technology of Engineering Materials, Scientific Secretary, Institute of Metal Science, Technology and Equipment with the Center for Fluid and Aerodynamics «Academician Angel Balevski», Bulgarian Academy of Sciences

67 Shipchenski Prokhod, Sofia 1574, Bulgaria

R.Lazarova@ims.bas.bg, lazarovarumiana@abv.bg

References

Городков А. Догматическое богословие по сочинениям Филарета, митрополита московского. Казань: Тип. Губернского правления, 1887.

Григорий Богослов, свт. Слово 40. На Святое Крещение // Творения иже во святых отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константинопольского : в 2 т. Т. 2. СПб.: Изд. П. П. Сойкин, 1912. С. 544–574.

Григорий Палама, свт. Аскетическое и богословское учение св. Григория Паламы // Богословские труды / архиеп. Василий (Кривошеин); сост. и авт. биограф. вступ. диак. А. Мусин. Нижний Новгород: Христианская библиотека, 2011. С. 61–143.

Григорий Палама, свт. О Божественных энергиях и их причастии // Трактаты / пер. с греч. и прим. архим. Нектария (Яшунского). Краснодар: Текст, 2007. С. 39–89.

Григорий Палама, свт. Триады в защиту священнобезмолвствующих: 1, 3, 38 / пер. В. В. Бибихина. М.: Канон, 1995.

Жития на светиите: превод от руски език по изданието на Московската синодална типография 1902 г.: допълнени с Жития на български светии / съст. от свети Димитрий митрополит Ростовски. Атон: Славянобългарски манастир Свети Велико мъченик Георги Зограф, 2007.

Иоанн Дамаскин, прп. Точное изложение православной веры // Источник знания: Творения преподобного Иоанна Дамаскина / пер. и ком. Д. Е. Афиногенова и др. М.: Индрик, 2002. С. 186–233.

Иустин (Попович), прп. Тайна Спасителевого Преображения и тайна спасения // Собрание творений преподобного Иустина (Поповича): жизнеописание. На Богочеловеческом пути. Путь Богопознания / пер. с серб. С. Фонова. Т. 3: Догматика Православной церкви. Сотериология. Экклесиология. М.: Паломник, 2006. С. 76–79. (ПФ Красный пролетарий).

Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие / пер. с фр. В. А. Рещиковой. Сергиев Пасад : Изд. Свято-Троицкой Сергиевой Лавры, 2012.

Макарий Великий, свт. Добротолюбие.: в 5 т. Т. 1. Атон: Славянобългарски манастир Свети Велико мъченик Георги Зограф, 2000.

О цели жизни нашей христианской. Беседа преподобного Серафима Саровского с Н. А. Мотовиловым / Прп. Серафим Саровский; Н. А. Мотовилов. Киев: Киево-Печерская Успенская Лавра, 2013. С. 3–35.

Плакида (Дезей), схиархим. Евхадристия и обожение христиан по учению Отцов Церкви // Альфа и Омега. 2007. № 2 (49). С. 123–139.

Салтыков А., прот. Грехопадение: изменение человека и мироздания // Кадашевские чтения: сборник статей конференции / Общество Ревнителей Православной культуры, Музей Кадашевская слобода. Т. X. М.: Кадашевская Слобода, 2012. С. 252–272.

Светлина // Уикипедия — своюодната енциклопедия. [Электронный ресурс]. URL: hhttps://bg.wikipedia.org/wiki/Светлина (дата обращения 04.11.23).

Теофилакт Български, блж. Тълкувание на книга Деяния на светите апостоли и на Съборните послания на светите апостоли. Атон: Славянобългарски манастир Свети Велико мъченик Георги Зограф, 2008.

Auxentios, Bishop of Photiki. The Paschal fire in Jerusalem. Berkeley, California: Saint John Chrysostom Press, 1993.

Published

2023-12-15

How to Cite

Lazarova Р. . (2023). About the Light in the Light of Orthodoxy. Praxis, (4 (13), 52–63. https://doi.org/10.31802/PRAXIS.2023.13.4.004

Issue

Section

Studies and articles

Categories