The Problem of the Written Sources of the «Spiritual Meadow»: Borrowing and Intertextualitys
DOI:
https://doi.org/10.31802/METAFRAST.2022.2.8.004Keywords:
John Moschus, «Spiritual Meadow», «Leimonarion», sources, manuscript tradition, quoting, borrowing, intertextualityAbstract
The article concerns the issue of using written sources by John Moschus in the «Spiritual Meadow». It is known that the author of this work heard most of the stories in Palestine, Egypt, Sinai, Syria, Syria and Cilicia. These stories were later described by him in his work during his many years of pilgrimage. However, on the pages of the compositions there are plots and even fragments of the text, which are similar to earlier works, and often even textually coincide with them. In this regard, the question arises of the possibility of using written sources by John Moschus. The answer to this question can only be obtained as a result of a textual comparison of sources, which was undertaken under this article. Some excerpts of coinciding texts are demonstrated here, the very possibility and degree of borrowing the text of an earlier source is analyzed in detail, and hypotheses regarding the issue under study were proposed.
Downloads
References
Apophthegmata patrum: collectio alphabetica // PG. T. 65. Col. 76-440.
Cyrillus Scythopolitanus. Vita Sabae / ed. E. Schwartz. Leipzig: J. C. Hinrichs Verlag, 1939. (TU; Bd. 49). S. 85-200.
Evagrius Scholasticus. Historia ecclesiastica / ed. J. Bidez, L. Parmentier. London: Methuen, 1898.
Gregorius Nazianzenus. Oratio 39: In sancta Lumina // PG. T. 36. Col. 336-360.
Joannes Moschus. Pratum spirituale // PG. T. 87. Col. 2851-3116.
Joannes Moschus. Pratum spirituale // PL. T. 74. Col. 121-240.
Johannes Malalas. Chronographia / ed. H. Thurn. Berlin; New York: W. de Gruyter, 2000. (Corpus fontium historiae byzantinae. Series Berolinensis; vol. 35). P. 3-432.
Nau F. Apophthegmata patrum: collectio anonyma (e cod. Coislin. 126) // Revue de l'Orient chrétien. 1907. Vol. 12. P. 48-69, 171-181, 393-404.
Rufinus Aquileiensis. Historia ecclesiastica // PL. T. 21. Col. 486-488.
Septuaginta: Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpretes: duo volumina in uno) / ed. A. Rahlfs. Stuttgart: Deitsche Bibelgesellschaft, 1979.
Zosimas abbas. Aloquia // PG. T. 78. Col. 1679-1702.
Алфавитный патерик, или Достопамятные сказания о подвижничестве святых и блаженных отцов. М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2009.
Древний патерик, или тематическое собрание изречений апофтегм отцов-пустынников / пер. с древнегреч. еп. Феофана (Говорова), Затворника Вышенского. Св. Гора Афон: Русский Свято-Пантелеимоновский монастырь, 2009.
Евагрий Схолостик. Церковная история / пер. с греч., коммент. и вст. ст. Е. С. Кривушина. СПб.: Изд-во О. Абышко, 2010.
Зосима Палестинский, блаж. Собеседования // Добротолюбие в рус. пер. М.: Типо-литография И. Ефимова, 1900. Т. 3. С. 105-130.
Иоанн Малала. Хронография / пер. Н. Н. Болгова. Белгород: НИУ «БелГУ», 2014.
Иоанн Мосх. Луг духовный / пер. с греч и примеч. прот. М. И. Хитрова. Сергиев Посад: СТСЛ, 1896.
Руфин Аквилейский. Церковная история / пер. с лат. В. М. Тюленева // Рождение латинской христианской историографии. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2005. (Библиотека христианской мысли; исследования).
Ким С. С. Иоанн Мосх // ПЭ. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2010. Т. 24. С. 451-455.
Попов И. Н. Евагрий Схоластик // ПЭ. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2007. Т. 16. С. 581-584.
Шилкин Р. И. Рукописная традиция «Луга духовного»: краткий обзор истории и развития // Метафраст. 2021. № 2 (6). С. 79-104.
Шилкин Р. И. Проблема реконструкции биографии Иоанна Мосха // Метафраст. 2020. № 2 (4). С. 112-127.
Chadwick H. John Moschus and His Friend Sophronius the Sophist // Journal of Theological Studies. 1974. Vol. 25. P. 41-74.
Vailhé S. Les Apophthegmata Patrum // Échos d'Orient. 1901. T. 5. Vol. 1. P. 39-46.
Downloads
Published
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.