Christological Controversy over Jn 14, 28 in Byzantium in the 12th Century
DOI:
https://doi.org/10.31802/2658-770X-2019-2-2-77-94Keywords:
Manuel I Comnenus, Hugo Etherian, Christological disputes, glory of Christ, Constantinople Council of 1166, church union, Gilbert o Poitiers, Gerhoch von ReichersbergAbstract
The article touches upon the problem of dependence of Byzantine theology on Western theology on the example of the Christological dispute concerning the Savior’s saying: My Father is more than Me (Jn. 14, 28). The discussion that took place during the reign of Emperor Manuel I Comnenus ended with a Conciliar decision in favor of the Latin version of the interpretation of the passage. The Council of Constantinople, convened in 1166, decided to interpret Jn. 14, 28 as applied to the mankind of Christ. In addition to this exegesis, other interpretations were also adopted, but the main emphasis was placed on the Christological dimension and the interpretations of «mental separation» and «common person» were strongly rejected. The article deals with the question of the influence on the decisions of the Council of the Western theologian Hugo Etherian, who tried to prove that Christ in humanity, even in the glorious state is less than God the Father.
Downloads
References
ИСТОЧНИКИ
Athanasius Alexandrinus. Symbolum «quicumque» [spuria] // PG. T. 28. Col. 1581–1592.
Gerhohus Reicherspergensis. Expositio in Psalmos // PL. T. 194. Col. 9–997.
Gregor von Nazianz. Theologische Reden / übers. und eingeleitet von. H. J. Sieben. Freiburg; Basel; Wien: Herder, 1996. (Fontes christiani; Bd. 22). Рус. пер.: Творения иже во святых отца нашего Григория Богослова, архиепископа Константинопольского. Ч. 1. М.: тип. А. Семена, 1843.
Hilarius Pictaviensis. De Trinitate // PL. T. 10. Col. 25–472.
Hugo Etherianus. De sancto et immortali Deo // PL. T. 202. Col. 232–396.
Joannes Damascenus. Expositio fidei // Die Schriften des Johannes von Damaskos. Bd. 2 / hsgb. Von B. Kotter. Berlin: W. de Gruyter, 1973. (Patristische Texte und Studien; Bd. 12). Рус. пер.: Иоанн Дамаскин, прп. Источник знания. М.: Индрик, 2002.
Joannis Cinnami Epitome rerum ab Joanne et Alexio Comnenis gestarum / recensuit A. Meineke. Bonnae: E. Weberi. 1836. (CSHB; vol. 26). Рус. пер.: Иоанн Киннам. Краткое обозрение царствования Иоанна и Мануила Комнинов (1118–1180) / пер. под ред. В. Н. Карпова. СПб.: Тип. Г. Трусова, 1859.
Nicetas Choniates. De rebus gestis Manuelis Comnene Libri VII // PG. T. 139. Col. 378–573.
Nicetae Choniatae Historia / recensuit. I. A. van Dieten. Berolini; Novi Eboraci: W. de Gruyter, 1975. (CFHB. Series Berolinensis; vol. 111). Рус. пер.: Никиты Хониата История, начинающаяся с царствования Иоанна Комнина. Т. 1 (1118–1185) / пер. под ред. В. И. Долоцкого. СПб.: Тип. Г. Трусова, 1860.
Tyrannii Rufini Interpretatio orationum Gregorii Nazianzeni / ed. A. Engelberecht. Vindobonae: F. Tempsky; Lipsiae: G. Freytag, 1910. (CSEL; vol. 46).
Synodus habita propter illud dictum, quia Pater meus major me est // Mai A. Scriptorum veterum nova collectio. Romae: typis Vaticanis, 1831. T. 4. P. 1–96.
ЛИТЕРАТУРА
Ермилов П. В. Димитрий Лампский // ПЭ. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2012. Т. 15. С. 146–147.
Мейендорф И., протопр. Иисус Христос в восточном православном богословии. М.: Изд. ПСТБИ, 2000.
Попов И. H. Мануил I Комнин // ПЭ. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2016. Т. 43. С. 390–395.
Classen P. Das Konzil von Konstantinopel 1166 und die Lateiner // Byzantinische Zeitschrift. 1955. Bd. 48. S. 339–368.
Darrouzès J. Inroduction // Syméon le Nouveau Théologien. Traités théologiques et éthiques. T. 1 / éd. J. Darrouzès. Paris: Cerf, 1966. (SC; vol. 122). P. 7–87.
Dondaine A. Hugues Éthérien et Léon Toscan // Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge. 1952. Vol. 19. P. 67–134.
Dondaine A. Hugues Éthérien et le concile de Constantinople de 1166 // Historisches Jahrbuch. 1958. Bd. 77. S. 473–483.
Magdalino P. The Empire of Manuel I Komnenos (1143–1180). Cambridge; New York: Cambridge University Press, 1993.
Mango C. The Conciliar Edict of 1166 // Dumbarton Oaks Papers. 1963. Vol. 17. P. 315–330.
Podolak P., Zago A. Ugo Eteriano e la controversia cristologica del 1166: Edizione dell’opuscolo de minoritate // REB. 2016. Vol. 74. P. 93–150.
Sidéris G. Ces gens ont raison: La controverse christologique de 1165–1166, la question des échanges doctrinaux entre l’Occident latin et Byzance et leur portée politique // Cahiers de recherches médiévales et humanistes. 2012. Vol. 24. P. 173–195.
Σάκκος Σ. Ν. «῾Ο Πατήρ μου μείζων μού ἐστιν». Ἔρίδαι καὶ σύνοδοι κατὰ τόν IB’ αἰώνα. Θεσσαλονίκη: [χ.ό.], 1968.
Stiglmayr J. Athanase (Le prétendu symbole d’-) // Dictionnaire d’histoire et de géographie ecclésiastiques. T. 4. Paris: Letouzey et Ané, 1930. Col. 1341–1348.
Swainson C. A. The Nicene Creed and the Apostles’ Creed. London: John Murray, 1875.
Thetford G. The Christological Councils of 1166 and 1170 in Constantinople // St. Vladimir’s Theological Quarterly. 1987. Vol. 31. P. 143–161.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.