The Unknown Provincial Church Murals of the XIX — early XX Centuries Painted after the Famous Metropolitan Patterns
DOI:
https://doi.org/10.31802/BCAA.2020.4.3.002Keywords:
church murals of New times, metropolitan patterns, provincial academic manner of XIX — early XX centuries.Abstract
An article provides an analysis of some renowned metropolitan masterpieces in provincial interpretations using several unknown church murals as an example. It studies a process of adoption illustrated in Russian academic heritage by a considerable number of paintings, murals and icons. A significant amount of factual material on church paintings, accumulated during expeditionary trips to the regions of Russia, made it possible to draw some general conclusions about the interest of regional church art in the work of the leading capital masters. The selection of works reflected the customers and painters’ religious outlook in several Central Russia, mainly in Vladimir, Kaluga, Ryazan and Tver, provinces. Provincial church artists solved the most complex artistic task of translating easel paintings into the monumental ones or, literally, graphic works into architectural forms. The transformation of a separate piece of work and incorporating it into architectural space let us talk about provincial replicas of famous capital works as an artistic phenomenon. The author introduces some provincial monuments into a scholarly circulation and brings to light the metropolitan works of art, which were widely spread in province.
Downloads
References
Источники
Арзамас: иллюстрированный каталог памятников истории и культуры / отв. ред. А. Л. Гельфонд. Нижний Новгород: Кварц, 2013.
Балахнинский район: иллюстрированный каталог памятников истории и культуры / отв. ред. Е. В. Ходаковский. Нижний Новгород: Кварц, 2011.
Городецкий район: иллюстрированный каталог памятников истории и культуры / отв. ред. А. В. Лисицына. Нижний Новгород: Кварц, 2011.
Лысковский район: иллюстрированный каталог памятников истории и культуры / отв. ред. А. Л. Гельфонд. Нижний Новгород: Кварц, 2016.
Павловский район: иллюстрированный каталог памятников истории и культуры / отв. ред. А. В. Лисицына. Нижний Новгород: Кварц, 2015.
Собор святого равноапостольного князя Владимира в Киеве. Киев: С. В. Кульженко, 1898.
СПАМИР. Владимирская область / отв. ред. А. Е. Гриц. Ч. 2. М.: Наука, 2009.
СПАМИР. Владимирская область / отв. ред. А. Е. Гриц. Ч. 3. М.: Индрик, 2017.
СПАМИР. Рязанская область: иллюстрированный каталог памятников истории и культуры / отв. ред. В. И. Колесникова. Ч. 1. М.: Индрик, 2012.
СПАМИР. Тверская область / отв. ред. Г. К. Смирнов. Ч. 2. М.: Наука, 2006.
СПАМИР. Тверская область / отв. ред. Г. К. Смирнов. Ч. 3. М.: Индрик, 2013.
СПАМИР. Тверская область / отв. ред. Г. К. Смирнов. Ч. 4. М.: Индрик, 2015.
Литература
Алитова Р. Ф., Никитина Т. Л. Церковные стенные росписи Ростова Великого и Ростовского уезда XVIII — начала XX века. М.: Северный паломник, 2008.
Бусева-Давыдова И. Л. Иконопись и монументальная церковная живопись // История русского искусства в 22 т. Т. 17: Искусство 1880–90-х годов / отв. ред. С. К. Лащенко. М.: Северный паломник, 2014. С. 296–317.
Гамлицкий А. В. Роспись Кронштадтского Морского собора (1913, 2011) // Центральный музей древнерусской культуры и искусства имени Андрея Рублева. XI Филевские чтения. Тезисы научной конференции, 24–26 декабря 2012 года. М.: ЦМиАР, 2012. С. 11–14.
Гамлицкий А. В. Взаимодействие византийского стиля и стиля модерн в росписи Кронштадтского Морского собора // Материалы международной конференции «Русский модерн». М.: [б. и.], 2014. С. 3–22.
Гусакова В. О. Виктор Васнецов и религиозно-национальное направление в русской живописи конца XIX — начала XX века. СПб.: Аврора, 2008.
Даен М. Е. Академик живописи портретной и исторической Платон Семёнович Тюрин. Вологда: Древности Севера, 2017.
Мирошина Е. О. Монументальная церковная живопись рубежа XIX–XX столетий. Национальное своеобразие и процессы стилеобразования: диссертация кандидата искусствоведения. М.: [б. и.], 2016.
Павлова А. Л. Евангелисты В. Л. Боровиковского как образец для церковных росписей XIX века в Тверской области // Актуальные проблемы теории и истории искусства. 2018. № 8. С. 223–231.
Павлова А. Л. Лик русского стиля. Образ преподобного Сергия Радонежского в программах росписей второй половины XIX — начала XX веков // Русское искусство / глав. ред. О. В. Костина. 2014. № 2 (42). С. 44–53.
Павлова А. Л. Монументальная живопись конца XVIII — начала XX веков в Калужской области по материалам экспедиций 2004–2007 годов // Памятники русской архитектуры и монументального искусства / отв. ред. Е. Щеболева. 2010. Вып. 8. С. 553–559.
Павлова А. Л. Немецкие гравированные Библии в русских церковных росписях XIX века // Русская усадьба: сборник Общества изучения русской усадьбы. 2017. № 21 (37). С. 294–306.
Павлова А. Л. Сукромы. Тихвинская церковь // Свод памятников архитектуры и монументального искусства России. Тверская область. Ч. 2. М., 2006. С. 500–512.
Павлова А. Л. Сюжеты из русской истории в провинциальных церковных росписях последней трети XIX — начала XX веков // Традиции и современность. Журнал института этнологии РАН / глав. ред. О. В. Кириченко. 2013. № 14. С. 92–104.
Павлова А. Л. Усолье. Казанская церковь // СПАМИР. Владимирская область. Ч. 3. С. 275–279.
Павлова А. Л. Церковные росписи XIX в. в России: отражение столичных стилистических процессов в многообразии направлений провинциальной монументальной живописи // Актуальные проблемы теории и истории искусства. 2012. № 2. С. 420–428.
Павлова А. Л., Смирнов Г. К. Церковь Рождества Богородицы в селе Салтыково // Памятники русской архитектуры и монументального искусства XII–XX века / отв. ред. Е. Щеболева. 2010. Вып. 8. С. 498–499.
Юденкова Т. В. Илья Репин. М.: Изобразительное искусство, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.