Painting at the Altar Space of the Curch of the Mother of God Periblepta in Ohrid: Reflection at the Liturgical Context

Authors

  • Gerasimova Natalia V. Moscow Theological Academy

DOI:

https://doi.org/10.31802/BCAA.2023.8.2.002

Keywords:

altar mural paintings, liturgical plots, monumental painting, Byzantine art, Byzantine rite

Abstract

The iconographic program of the altar painting at the Church of the Mother of God Periblepta in Ohrid (1294/95) is one of the most striking examples of a new type of decoration for a liturgical space, which was developed throughout the 13th century. Since the frescoes were cleared in the middle of the XX century, they have aroused a great interest of Palaeologian painting researchers. In general, the programm of painting at the vima, an altar and a pastophory were deeply and well interpreted. Today, it seems relevant not to interpret individual cycles and plots, but identify main principles of their selection, arrangement and distribution in the liturgical space of the altar. Responding to the tradition and symbolic understanding of the Byzantine rite, the paintings in this area of the Christian church turn out to be associated with interpretations of the liturgy and its rite, the inscriptions accompanying the altar compositions constituted a single epigraphic sequence, which was directly reflected in real liturgical practices. The reflection of the liturgical context of the altar painting of the Church of the Mother of God Periblepta has never become a subject of a separate study. In this article, the author for the first time studies, in close connection with each other and in the context of the Byzantine liturgical rite, the ideological and thematic foundations of the painting as well as epigraphic material, which makes it possible to convincingly demonstrate the close connection of the program with the rite of Anaphora, the weekly and annual cycle of services, and the prayer of the Church about the living and the dead.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerasimova Natalia V., Moscow Theological Academy

postgraduate student at the Department of Theory and History of Church Art at the Moscow Theological Academy
Researcher at the Andrei Rublev Museum
141300, Holy Trinity-St. Sergius Lavra, Sergiev Posad, Russia

gera-simova@mail.ru

References

Герман Константинопольский, свт. Сказание о Церкви и рассмотрение таинств / вступ. ст. П. И. Мейендорфа; пер. и предисл. Е. М. Ломизе. М.: Мартис, 1995.

Отрывок из слова св. Софрония, патриарха Иерусалимского о Божественном священнодействии // Писания св. отцев и учителей Церкви, относящиеся к истолкованию пра- вославного богослужения: В 3 т. Т. 1. СПб.: Тип. Королева и комп., 1855. С. 265–288.

Подвижники благочестия, процветавшие на Синайской горе и в ее окрестностях. К источнику воды живой: Письма паломницы IV в. / [В пер. и с коммент. Н. С. Марковой-Помазанской]. М.: Паломник, 1994.

Феодор, еп. Андидский. Объяснение Литургии, составленное Феодором, епископом Андидскимъ (Памятник византийской духовной литературы XII в.) / [пер.] Н. Красносельцева. Казань : Типография Императорского Университета, 1884.

Грозданов Ц. Визиjата на Петар Александриски во живописот на Богородица Перивлепта (св. Климент) во Охрид // Годишен зборник на Филозофскиот факултет. Скопjе, 1982. Кн. 8 (34). С. 115–121.

Грозданов Ц. Студии за охридскиот живопис. Скопjе: Републички завод за заштита на спомениците на културата, 1990.

Грозданов Ц. Циклусот на животот на Богородица во црквата Свети Климент во Охрид (прв дел) // Прилози МАНУ. Одделение за општествени науки. No 26/2. Ско- пје, 1995. С. 41–59.

Грозданов Ц. Попрсја архијереја у олтару цркве Богородице Перивлепте у Охриду // Zograf. 2008. No 32. Р. 83–90.

Грозданов Ц. О идејнотематским основама живописа у ђаконикону цркве Богородице Перивлепте у Охриду // Zograf. 2009. No 33. Р. 93–100.

Заров И. Портрети и натписи во олтарскиот простор и наосот на Св. Богородица Перивлепта во Охрид // Патримониум. МК. 2008–2009. No II/3–6. С. 54–82.

Заров И. Портретите во медалјони на старозаветните првосвештеници во Св. Богородица Перивлепта во Охрид // Балканославика. 2007–2010. No 37–39. С. 36–45.

Марковић M. Иконографски програм најстаријег живописа цркве Богородице Перивлепте у Охриду. Попис фресака и белешке о појединим прогрмским особеностима // Zograf. 2011. No 35. Р. 119–143.

Миљковиќ-Пепек П. Делото на Зографите Михаило и Евтихиj. Скопье: Републички завод за заштита на спомениците на културата, 1967.

Смядовски С. Изображение — надпис — йерархия (Епиграфско-агиоложки бележки) // Старобългарска литература, 1994. Кн. 28/29. С. 137–142.

Смядовски С. Надписите към земенските. София: Дринов, 1998.

Акишин С. Историко-литургические аспекты таинств Крещения и Миропомазания в византийской традиции // Православное учение о церковных таинствах: Материалы V Международной богословской конференции РПЦ. Т. 1 / ред. свящ. М. Желтов. М.: Синодальная библейско-богословская комиссия, 2009. С. 316–327.

Византийская литургия: историко-литургическое исследование. Анафора: опыт историко-литургического анализа. / Н. Д. Успенский. М.: Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2006. 592 с.

Джурич В. Византийские фрески. Средневековая Сербия, Далмация, славянская Македония / пер. с сербского. М.: Индрик, 2000.

Дунаев А. Г. Богословие Евхаристии в контексте паламитских споров // Богословские труды. 2009. Вып. 42. С. 146–168.

Епископ Николай Мефонский и византийское богословие. Сб. исслед. / [ред. П. В. Ермилов, А. Р. Фокин]. М.: Центр библейско-патрол. исслед.; Империум Пресс, 2007. С. 145–146.

Желтов М. С. Архиерейский чин Божественной литургии: история, особенности, соотношение с ординарным («иерейским») чином // Богословский сборник. 2003. No 11. С. 207–240.

Константин (Горянов), архиеп. Богословские аспекты Таинства Евхаристии // Христианское чтение. 2008. No 29. С. 5–21.

Лидов А. М. Схизма и византийская храмовая декорация // Восточнохристианский храм. Литургия. Искусство. СПб.: Дмитрий Буланин, 1994. С. 17–35.

Лидов А. М. «Приносяй и приносимый»: О символике образа Петра Александрийского в церкви Спаса на Нередице // Новгородский исторический сборник. 800-летию Нередицы посвящается. СПб., 2000. Т. 8 (18). С. 185–198.

Православная энциклопедия / под общ. ред. Патриарха Московского и всея Руси Алексия II. М.: ЦНЦ «Православная Энциклопедия», 2008. Т. 17: Евангелическая церковь чешских братьев — Египет.

Аndreev Chr. Евхаристийният код на църквата «Св. Богородица Перивлепта» в Охрид (1294/1295 г.) // Palaeobulgarica. XL. 2016. No 4. P. 41–84.

Andreev Ch. Divine Chrysostom Liturgy from Manuscript D. Gr. 143 (AD 1368) in the Ivan Dujcev Centre for Slavo-Byzantine Studies // Scripta & e-Scripta. 2015. No 14/15. P. 299–333.

Babić G. Les chapelles annexes des églises byzantines: Fonction liturgique et programmes iconographiques (Bibliotheque des Cahiers Archеologiques, III). Paris: Klincksieck, 1969.

Babić G. Les discussions christologiques et le decor des églises byzantines au XII siècle. Les évêques officiant devant l’Hetoimasie et devant l’Amnos // Frühmittelalterliche Studien. 1968. Bd. 2. S. 368–386.

Babić G. Les сrоіх à cryptоgrammes, peinte dans les églises serbes des XIIIе et XIVе siècles // Byzance et les slaves. Melanges Ivan Dujcev. Paris, 1979. Р. 1–13.

Babić G., Walter C. The inscriptions upon liturgical rolls in Byzantine apse decoration // Re- vue des etudes byzantines. 1976. Vol. 34. P. 269–280.

Belting H. An Image and Its Function in the Liturgy: the Man of Sorrows in Byzantium // Dumbaron Oaks Papers. 1980–1981. Vol. 34–35. P. 1–16.

Christidou A. Political ‘expedience’ and peripheral saints: assimilating St. Asteios of Dyrrachion in the Byzantine Orthodox tradition // Byzantine and Modern Greek Studies. 2014. Vol. 38. Р. 141–167.

Dufrenne S. L’enrichissement du programme iconographique dans les églises Byzantines du XIII siecle // L’art byzantin du XIIIe siècle: symposium de Sopocani, 1965. Beograd: Naučno delo, 1967. Р. 35–47.

Gerstel S. I. J. Beholding the Sacred Mystery: Programs of the Byzantine Sanctuary. Seattle — London: University of Washington Press, 1999.

Gerstel S. I. J. Liturgical Scrolls in the Byzantine Sanctuary // Greek, Roman and Byzantine Studies. 1994. Vol. 35. Р. 195–204.

Grabar A. Un rouleau liturgique constantinopolitain et ses peintures // Dumbaron Oaks Papers. 1954. Vol. 8. P. 161–199.

Grozdanov C. Saint Astios de Dyrrachion dans la peinture du Мoyen âge // Αφιέρωμα στη μνήμη του Σωτήρη Κίσσα. Θεσσαλονίκη, 2001. Σ. 79–90.

Marković M. The Painter Eutychios — Father of Michael Astrapas and Protomaster of the Frescoes in the Church of the Virgin Peribleptos in Ohrid // Зборник Матице српске за ликовне уметности. 2010. No 38. Р. 9–34.

Poposka J. Church Mother of God Peribleptos — St. Clement. Ohrid: Poposka G., 2011. Spieser J. M. Liturgie et programmes iconographiques // Trauvaux et mémoires. 1991. 11. P.575–590.

Walter Chr. Art and Ritual of the Byzantine Church. London: Variorum, 1982.

Zarras N. The Iconographical cycle of the Eothina Gospel Pericopes in churches from the Reign of king Milutin // Zograf. 2006/07. No 31. Р. 95–113.

Ζάρρας Ν. O Xριστός «εν ετέρα μορφή» // Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας [ΔΧΑΕ]. Περ. Δ’, τόμ. ΚΗ ́. Αθήνα, 2007. Σ. 213–224.

Published

2024-11-26

How to Cite

Gerasimova Н. В. (2024). Painting at the Altar Space of the Curch of the Mother of God Periblepta in Ohrid: Reflection at the Liturgical Context. Church Art and Archaeology Review, 8(2), 37–65. https://doi.org/10.31802/BCAA.2023.8.2.002