«The Sermon on Law and Grace» and the Liturgical Program of the Painting of St. Sophia Cathedral in Kyiv
DOI:
https://doi.org/10.31802/BCAA.2023.8.2.001Keywords:
altar mural paintings, liturgical plots, monumental painting, Byzantine art, Byzantine riteAbstract
The article is devoted to the study of the features of the altar decoration of St. Sophia Cathedral in Kiev and its inscriptions. The ensembles of Church of Saint Sophia in Ohrid and St. Sophia Cathedral in Kiev, created at about the same time, are distinguished by their emphasized attention to the theme of the Eucharist. In the temple paintings of the XI century, the liturgical theme acquired a special significance. In this regard, the study of the altar painting of the St. Sophia Cathedral in the context of a simultaneous theological work allows us to illuminate in a new way the programmatic foundations of the Byzantine liturgical temple decorations of this period. Attention to the inscriptions of Kiev St. Sophia Cathedral does not weaken despite the fundamental works of S. S. Averintsev, K. K. Akentiev, A. Y. Vinogradov. The interest of researchers, as a rule, was focused on the historical reasons for the appearance of the text of Ps. 45, 6 in the altar painting. In this study, the iconographic program of the altar painting, including the inscription, is considered from a different angle, mainly from the point of view of revealing the theme of the dedication of the temple of Sophia the Wisdom of God and the image of Christ in the painting of the cathedral. In connection with the question of the temple feasts of the St. Sophia cathedrals, which has not lost its relevance to date, the place of the images of Christ in the painting is analyzed in the context of the theological system, formulated in “The Sermon on Law and Grace”. This theological work was written by the first Russian Metropolitan of Kiev Hilarion.
Downloads
References
Слово о законе и благодати митрополита Киевского Илариона // Библиотека литературы Древней Руси / РАН. ИРЛИ; под ред. Д. С. Лихачева, Л. А. Дмитриева, А. А. Алексеева, Н. В. Понырко. СПб.: Наука, 1997. Т. 1: XI–XII века. С. 26–61 /http://lib2.pushkinskijdom. ru/tabid-4868
Василик В. В. Десятая гомилия патриарха Фотия // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2009. No 1/2 (5/6). С. 185–194.
Василий Великий, архиепископ. Беседы на псалмы // Творения иже во святых отца нашего Василия Великого Архиепископа Кесарии Каппадокийской. М.: Тип. Августа Семена при Имп. Медико-хирург. академии, 1845. Ч. 1. С. 177–397.
Виссарион (Нечаев), епископ. Толкование на паремии. Паремии из книги Притчей, из книги Премудрости Соломоновой, из книги пророков Исаии, Иеремии, Иезекииля, Даниила, Иоиля, Ионы, Михея, Софонии, Захарии и Малахии. Спб.: издание книгопродавца И. Л. Тузова, 1894. Т. 2. [2], 740, XXI с.
Аверинцев С. С. К уяснению смысла надписи над конхой центральной апсиды Софии Киевской // Древнерусское искусство. Художественная культура домонгольской Руси. М.: Наука, 1972. С. 25–49.
Айналов Д. В., Редин Е. К. Киево-Софийский собор: Исследование древней мозаичной и фресковой живописи: С 14 рис. / [Соч.] Д. Айналова и Е. Редина. СПб.: Тип. Имп. Акад. наук, 1889.
Акентьев К. К. Мозаики Киевской Св. Софии и “Слово” митрополита Илариона в византийском литургическом контексте // Литургия, архитектура и искусство византийского мира: Труды XVIII Международного конгресса византинистов (Москва, 8–15 августа 1991) и др. матер., посвященные памяти о. Иоанна Мейендорфа / Под ред. К. К. Акентьева. Византинороссика: Труды Санктпетербургского Об-ва византино-слав. исслед. Т. 1. СПб.: Византинороссика, 1995. С. 75–94.
Белецкий А. А. Греческие надписи на мозаиках Софии Киевской // Лазарев В. Н. Мозаики Софии Киевской. М.: Искусство, 1960. С. 162–166.
Борнер Р. Византийские толкования VII–ХV веков на Божественную литургию / Рене Борнер. М.: Изд-во ПСТГУ; Культурный центр «Духовная библиотека», 2015.
Вздорнов Г. И. Исследование о Киевской Псалтири. М.: Искусство, 1978.
Виноградов А. Ю. Еще раз к вопросу о надписи над конхой Св. Софии Киевской // Лазаревские чтения. Искусство Византии, Древней Руси, Западной Европы. Материалы научной конференции 2010. Труды исторического факультета МГУ. Вып. 200. Серия II: Исторические исследования. М., 2022. С. 27–39.
Грабар А. Император в византийском искусстве. М.: Ладомир, 2000.
Квливидзе Н. В. Господь Вседержитель // Православная энциклопедия. М.: ЦНЦ «Православная Энциклопедия», 2006. Т. 12: Гомельская и Жлобинская Епархия — Григорий Пакуриан. С. 179–181.
Квливидзе Н. В. Деисус // Православная энциклопедия. М.: ЦНЦ «Православная Энциклопедия», 2007. Т. 14: Даниил — Димитрий. С. 316–319.
Квливидзе Н. В. Иконография / Иисус Христос // Православная энциклопедия. М.: ЦНЦ «Православная Энциклопедия», 2009. Т. 21: Иверская икона Божией Матери — Икима- тарий. С. 690–713.
Квливидзе Н. В. Небесная литургия // Православная энциклопедия. М.: ЦНЦ «Православная Энциклопедия», 2017. Т. 48: Муромский в честь Успения Пресвятой Богородицы мужской монастырь — Непал. С. 487–489.
Комеч А. И. Архитектура конца X — середины XI в. // История русского искусства. Т. 1: Искусство Киевской Руси IХ — первая четверть ХII века / отв. ред. А. И. Комеч. М.: Северный паломник, 2007. С. 111–177.
Коренюк Ю., Гуцуляк Р., Шевченко Н. Нові дані до періодизації художнього опорядження Софії Київської // Ruthenica. 2017. Т. 14. С. 48–104.
Коренюк Ю., Гуцуляк Р., Шевченко Н. Нові дані до періодизації художнього опорядження Софії Київської // Ruthenica. 2017. Т. 14. С. 48–104.
Лазарев В. Н. История византийской живописи, Т. 1. М.: Искусство, 1986.
Лазарев В. Н. Мозаики Софии Киевской. М.: Искусство, 1960.
Лидов А. М. Схизма и византийская храмовая декорация // Восточнохристианский храм. Литургия. Искусство. СПб.: Дмитрий Буланин, 1994. С. 17–35.
Лидов А. М. Христос-священник в иконографических программах ХІ–ХІІ веков // Византийский временник, Т. 55, Ч. 1, 1994. С. 187–192.
Лурье Я. С. Апокриф о иерействе Иисуса Христа // Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 1 (XI — первая половина XIV в.). Л.: Наука, 1987. http://lib.pushkinskijdom. ru/Default.aspx tabid=3651
Михеев С. М. О датировке Софии Киевской // Археология. 2011. No 3. С. 53–57.
Молдован А. М., Юрченко А. И. «Слово о законе и благодати» и «Большой Апологетик» патр. Никифора // Герменевтика древнерусской литературы. 1989. Сб. 1. С. 5–18.
Мэтьюз Т. Преображающий символизм византийской архитектуры и образ Пантократора в куполе // Восточнохристианский храм. Литургия и искусство. СПб.: Дмитрий Буланин, 1994. С. 7–16.
Попова О. С., Сарабьянов В. Д. Мозаики и фрески Святой Софии Киевской. М.: Гамма-Пресс, 2016.
Поппэ А. В. К дискуссии о времени постройки Софии Киевской (Граффити No 2) // Проблемы изучения древнерусского зодчества (По материалам архитектурно-археологических чтений, посвященных памяти П. А. Раппопорта, 15–19 января 1990 г.) СПб.: Дмитрий Буланин, 1996. С. 21–24.
Розов Н. Н. Иларион // Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 1 (XI — первая половина XIV в.). Л.: Наука, 1987. С. 198–204.
Розов Н. Н. Рукописная традиция «Слова о законе и благодати» // Труды Отдела древнерусской литературы. Т. 17. М.; Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1961. С. 42–53.
Смирнова Э. С. «Спас Златая риза». К иконографической реконструкции чтимого образа XI века // Чудотворная икона в Византии и Древней Руси / ред.-сост. А. М. Лидов. М.: Мартис, 1996. С. 159–199.
Турилов А. А., Э. П. Р. Иларион // Православная энциклопедия. М.: ЦНЦ «Православная Энциклопедия», 2009. Т. 22: Икона — Иннокентий. С. 122–126.
Cutler A. Under the Sign of the Déisis: on the Question of Representativeness in Medieval Art and Literature // Dumbarton Oaks Papers. 1987. Vol. 41. P. 145–154.
Gerstel S. I. J. Beholding the Sacred Mysteries: Programs of the Byzantine Sanctuary. Seattle– London: University of Washington Press, 1999.
Jolivet-Lévy C. Les églises byzantines de Cappadoce: Le programme iconographique de l’abside et de ses abords. Paris: Editions du Centre national de la recherche scientifique, 1991.
Lexikon der christlichen Ikonographie» / Hrsg. von E. Kirschbaum. Bd. I: Allgemeine Ikonographie, A — Ezechiel. Freiburg: Herder, 1968. 36 s., 720 kol.
Piazza S. Une Communion des Apotres en Occident. Le cycle pictural de la Grotta del Salvatore pres de Vallerano // Cahiers archéologiques. 1999. Vol. 47. P. 137–158.
Walter C. A New Look at the Byzantine Sanctuary Battier // Литургия, архитектура и искусство византийского мира: Труды XVIII Международного конгресса византинистов (Москва, 8–15 августа 1991) и др. матер., посвященные памяти о. Иоанна Мейендорфа / под ред. К. К. Акентьева. Византинороссика: Труды Санктпетербургского Об-ва византино-слав. исслед. Т. 1. СПб.: Византинороссика, 1995. С. 95–106.
Walter C. Art and Ritual of the Byzantine Church. London: Variorum, 1982.
Walter C. Further Notes on the Deesis // Revue des études byzantines, Vol. 28, 1970. P. 161–187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.