The History of the Study of the Altar Monumental Decoration of Early Christian and Byzantine Churches until the end of the XIII Century (Aspect of the Relationship between Liturgical Rite and Art)
DOI:
https://doi.org/10.31802/BCAA.2022.6.1.001Keywords:
historiography, altar mural paintings, liturgical plots, monumental painting, Early Christian art, Byzantine art, Byzantine riteAbstract
Altar paintings are the semantic center of any monumental decoration program of the temple. At different stages of the history of the Church, they have always reflected aspects of the gist and purpose of this sacred space that have come to the fore. Byzantine rite in its historical development played a decisive role in the formation and renewal of altar painted programs. A significant number of publications have been devoted to the issue of interaction between the Liturgical Rite and mural decoration, as the most relevant in modern science. The purpose of this article is to provide an overview of the art studies that touch upon the interpretation of altar iconographical programs and liturgical plots in the context of their relationship with byzantine rite.
Downloads
References
Восточнохристианские реликвии: [Сб. ст.] / ред.-сост. А. М. Лидов. М.: Прогресс-Традиция, 2003.
Восточнохристианский храм. Литургия и искусство: [Сб. ст.] / ред.-сост. А. М. Лидов. СПб.: Дмитрий Буланин, 1994.
Демус О. Мозаики византийских храмов. Принципы монументального искусства Византии / пер.с англ.Э. С. Смирновой.ред.и сост.А. С. Преображенский.М.: Индрик, 2001.
Захарова А. В. [Рец. на:] Walter Chr. Art and Ritual of the Byzantine Church. London, 1982 // Византийский временник. 1999. № 58. С. 267–269.
Захарова А. В. [Рец. на:] Jolivet-Lévy C. Les églises byzantines de Cappadoce: Le programme iconographique de l’abside et de ses abords. Paris, 1991 // Византийский временник. 1999. № 58. С. 269–272.
Иеротопия. Исследование сакральных пространств. Материалы международного симпозиума / ред.-сост. А. М. Лидов. М.: Радуница, 2004.
Иеротопия. Создание сакральных пространств в Византии и Древней Руси: [Сб. ст.] / ред.- сост. А. М. Лидов. М.: Индрик, 2006.
Иеротопия. Сравнительные исследования сакральных пространств / ред.-сост. А. М. Лидов. М.: Индрик, 2009.
Икона.Мир святых образов в Византии и Древней Руси / ред.-сост.А. М. Лидов.М.: НП АКЦ «Страдиз-Аудиокнига»; «Феория», 2014.
Иконостас: происхождение-развитие-символика: [Сб.ст.] / ред.-сост.А. М. Лидов.М.: Прогресс-Традиция, 2000.
Лидов А. М. Схизма и византийская храмовая декорация // Восточнохристианский храм. Литургия. Искусство. СПб., 1994. С. 17–35.
Новые Иерусалимы. Иеротопия и иконография сакральных пространств / ред.-сост. А. М. Лидов. М.: Индрик, 2009.
Чудотворная икона в Византии и Древней Руси: [Сб. ст.] / ред.-сост.А. М. Лидов. М.: Мартис, 1996.
Аndreev Chr. The Eucharistic Code of the Virgin Peribleptos Church in Ohrid (1294/12 95) // Palaeobulgarica. XL. 2016. № 4. P. 41–84.
Babić G. Les discussions christologiques et le decor des églises byzantines au XII siècle. Les évêques offi ciant devant l’Hetoimasie et devant l’Amnos // Frühmittelalterliche Studien. 1968. Bd. 2. S. 368–386.
Babić G., Walter C. The inscriptions upon liturgical rolls in Byzantine apse decoration // Revue des etudes byzantines.1976, Vol. 34. P. 269–280.
Belting H. An Image and Its Function in the Liturgy: the Man of Sorrows in Byzantium // D umbaron Oaks Papers. V. 34–35. 1980–1981. P. 1–16.
Belting-Ihm C. Die Programme der chr istlichen Apsismalerei vom vierten Jahrundert bis zur Mi tte des achten Jahrunderts. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag GMBH, 1960.
Bréhier L. Les visions apocalyptiques dans l’art byzantin // Arta şi Arheologia. 1930. Fasc. 4. P. 1–10.
Gerstel S. I. J. Apostolic embraces in Communion scenes of Byzantine Macedonia // Cahiers archéologiques. 1996. Vol. 44. P. 141–148.
Gerstel S. I. J. Beholding the Sacred Mystery: Programs of the Byzantine Sanctuary. Seattle– London: University of Washington Press, 1999.
Gerstel S. I. J. Liturgical Scrolls in the Byzantine Sanctuary // Greek, Roman and Byzantine Studies. 1994, Vol. 35. Р. 195–204.
Giordani E. Das mittelbyzantinische Ausschmückungssystem als Ausdruck eines hieratischen Bildprog ramms // Jahrbuch der österreichischen byzantinischen Gesellschaft. 1951. Bd. 1. S. 103–134.
Grabar A. Un rouleau liturgique constantinopolitain et ses peintures // Dumbaron Oaks Papers. 1954 . № 8. P. 161–199.
Hellemo G. Adventus Domini: Eschatological Thought in Fourth-Century Apses and Catéchèses. Leiden: Brill, 1989.
Jolivet-Lévy C. Les églises byzantines de Cappadoce: Le programme iconographique de l’abside et de ses abords. Paris: Editions du Centre national de la recherche scientifique, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.