On the critical reception of religious literary criticism

Authors

  • Burmistrova Svetlana V. Московская духовная академия

DOI:

https://doi.org/10.31802/WI.2019.1.1.002

Keywords:

картина мира

Abstract

This article attempts to analyze the modern critical reception of the religious approach ("theological and dogmatic", "confessional (Orthodox) approach") to the study of Russian literature. Author considers the genesis of the term "religious literature", its relationship to the definition of "religious philosophy", as well as the question of its functioning in the modern humanitarian science. The author reveals the continuity of religious philology with philosophical and literary tradition of the late XIX-XX centuries. The author indicates the methodological heterogeneity of "religious philology", where two independent approaches coexist: theologico-dogmatic and philological ones. The author considers the debate about the specificity of the subject area of the religious literary studies and peculiarities of the interpretational model, which allows to analyze the Russian literature objectively from the Orthodox point of view. Among the most significant trends of modern religious philology are the following: analysis of literary material in an interdisciplinary way, including the use of biblical hermeneutics methods; shifting the emphasis from the question of the degree of religiosity of the author to the problem of functioning of religious codes in the artistic system, their transformation both at individual author and at general cultural level. The analysis of critical judgments on "religious literary studies" is presented in the "pro et contra" format (S. Bocharova, M. Dunayev, I. Esaulova and others).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Burmistrova Svetlana V., Московская духовная академия

кандидат филологических наук
доцент кафедры филологии Московской духовной академии
141300, Сергиев Посад, ­Троице-Сергиева Лавра, Академия

References

Бочаров С. Г. О чтении Пушкина // Новый мир. М., 1994. № 6. С. 234–246.

Дашевская О. А. Проблемы изучения христианских аспектов русской литературы XX века в постнеклассическую эпоху // Вестник Томского государственного университета. Томск, 2013. № 377. С. 16–21.

Дунаев М. М. Православие и русская литература: в 5 ч. М., 1997. Ч. 3.

Есаулов И. А. О Сцилле либерального прогрессизма и Харибде догматического начетничества в изучении русской литературы // Евангельский текст в русской литературе XVIII–XX веков: Цитата, реминисценция, мотив, сюжет, жанр: сб. науч. трудов. Петрозаводск, 2008. Вып. 5. С. 606–660.

Зырянов О. В. Проблемно-методологическое поле религиозной филологии // Русская классическая словесность в этноконфессиональной перспективе. [Электронный ресурс]. URL: http://www.uralsky-missioner.ru (дата обращения: 13.01.2019).

Кораблев А. А. О религиозности и научности филологического знания // Литературоведческий сборник. Донецк, 2002. Вып. 11. С. 9–27.

Любомудров А. М. Церковность как критерий культуры // Христианство и русская литература: сб. статей РАН. Институт рус. лит. (Пушк. Дом) / отв. ред. В. А. Котельников. СПб., 2002. Сб. 4. С. 87–109.

Мосалева Г. В. Русская духовная традиция: её генеалогия и развитие // Теория традиции: христианство и русская словесность: коллект. монография. Ижевск, 2009. С. 3–20.

Христианство и новая русская литература XIX–XX вв. Библиографический указатель. 1800–2000 / сост. А. П. Дмитриев, Л. В. Дмитриева; под. ред. В. А. Котельникова. СПб., 2002.

Published

2019-08-15

How to Cite

Burmistrova С. В. (2019). On the critical reception of religious literary criticism. Word and Image: Questions of Slavonic and Russian Philology and Literature, (1 (1), 44–50. https://doi.org/10.31802/WI.2019.1.1.002

Issue

Section

Методология языкознания и литературоведения

Categories